gardeshban.ir

سفر در کنار تنوع بخشي در زندگي شما، گاهي مشکلاتي را نيز به همراه دارد. اگر مي‌خواهيد در سفر به شما و همراهانتان خوش بگذرد بد نيست توصيه‌هاي زير را در نظر داشته باشيد.
کد خبر: ۵۸۵۱۰
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲-1402 March 12
گردشبان (gardeshban.ir) :



سفر در کنار تنوع بخشي در زندگي شما، گاهي مشکلاتي را نيز به همراه دارد. اگر مي‌خواهيد در سفر به شما و همراهانتان خوش بگذرد بد نيست توصيه‌هاي زير را در نظر داشته باشيد.

کوتاه بياييد! هميشه در جمعي که با هم سـفـر مـي‌کـنند، اختلاف‌نظر و سليقه هست؛ يکي دوست دارد زود بخوابد، ‌يکي دير. يکي مي‌خواهد غذا بخورد اما آن‌يکي گرسنه نيست. اگر مي‌خواهيد به شما خوش بگذرد،‌ تابع نظر جمع باشيد. اين به اين معني نيست که براي سليقه‌ خودتان ارزشي قائل نباشيد؛ حرف و نظرتان را بگوييد، حتي شايد هم استقبال شد. ولي اگر اين طور نشد لازم نيست زمين و آسمان را به هم بدوزيد! 

از چيزهايي که مسافرت ـ مخصوصا با جمع‌هاي غيردوستانه ـ به آدم ياد مي‌دهد ملاحظه‌ حال ديگران، گذشت و احترام نسبت به سليقه‌ جمع و تصميماتي است که جمع به آن توافق مي‌کند. همکاري کنيد! وقتي سفر مي‌کنيد، بايد به همه خوش بگذرد؛ نبايد يکي خسته شود تا بقيه خوش بگذرانند. اگر خانوادگي در حال سفر هستيد هواي مادر و همسر را بيشتر داشته باشيد. اگر هم که با دوستان در حال سفريد، باز هم حواس‌تان باشد که يک نفر بيشتر از بقيه خسته نشود. 

بين خودتان تقسيم کار کنيد و بپذيريد که هرکس وظيفه‌اي داشته باشد؛ يکي مسئول خريد باشد، يکي دو نفر غذا بپزند، يکي ظرف‌ها را بشويد، يکي هم که هيچ کدام از اين کارها ازش برنمي‌آيد در سفره انداختن و جمع کردن کمک کند. علاوه‌بر اين‌که بايد در سفر روحيه‌ همکاري‌تان را تقويت کنيد، مسئوليت‌پذيري‌تان نسبت به اطرافيان و خودتان را هم بالا ببريد. اين طوري هم باري از روي دوش ديگران برداشته‌ايد و هم خودتان. 

از مسير لذت ببريد! از لحظه‌لحظه‌ سفر بايد نهايت استفاده را کرد، لحظه‌هايي که شايد هيچ‌وقت ديگر تکرار نشود. اگر در مسير به جايي رسيديد که مي‌شود توقف کرد، حتما اين کار را بکنيد؛ اگر جاده را بند نمي‌آوريد، کمي آرام‌تر برانيد تا از جاده هم استفاده کنيد. تخت‌گاز رفتن و دو ساعته به مقصد رسيدن قديم‌ترها که امکانات نبود مد بود، نه الان! امروز، سلانه‌سلانه پيمودن و غرق لذت شدن رو بورس است. مي‌گوييد نه؟ امتحان کنيد! دو ساعت بعد از اين‌که از خانه راه افتاديد حتما جايي توقف کنيد و چيزي بخوريد. موسيقي‌هاي خوب انتخاب کنيد و گوش بدهيد؛ يادتان نرود که در سفر هستيد، چيزي گوش ندهيد که دپ بزنيد! رانندگي را تقسيم کنيد! رانندگي همين‌طوري‌اش کار زياد آساني نيست، چه برسد به اين‌که در جاده هم باشد. 

رانندگي، حواس جمع و دقت زياد مي‌خواهد. راننده نبايد خوابش بيايد؛ راننده نبايد براي رسيدن بيش از اندازه عجله داشته باشد؛ اولين چيزي که بايد در رانندگي‌هاي جاده‌اي رعايت کرد، رانندگي امن و مطمئن است. يعني اين‌که هرجا راننده پايش خسته شد، گوشه‌اي توقف کند و پياده شود و راه برود يا اگر خوابش مي‌آيد چندساعتي سفر را متوقف کند تا بخوابد يا طوري برنامه‌ريزي کند که مجبور نباشد وقت‌هايي که عادت به خواب و چرت‌زدن دارد را رانندگي کند و به جاي سردرآوردن از تخت هتل، از تخت بيمارستان سردربياورد. 

اگر کسي ديگر هم مي‌تواند جاي شما رانندگي کند، نوبتي رانندگي کنيد. در طول رانندگي يک آدم خواب‌آلود را کنار دست‌تان ننشانيد. نشستن کسي که همه‌اش سايلنت است و چشم‌هايش مثل گارفيلد دنبال بالش و پتوست، اگر کنار راننده بنشيند خيلي خطرآفرين است! مواظب باشيد از آن‌طرف بام هم نيفتيد؛ اگر جانتان را دوست داريد، يکي که روي صندلي‌اش بند نمي‌شود و يک لحظه آرام و قرار ندارد را هم کنار راننده مستقر نکنيد! 

ممکن است آنقدر راننده را بخنداند که ديگر هيچ‌وقت جايي را نبيند! دست پر باشيد! قبل از اين‌که برسيد آمار جاهاي ديدني، آدم‌هاي معروف، محصولات فرهنگي و آداب و رسوم آن‌جا را در بياوريد. اگر قبل از سفر، در مورد مقصد اطلاعاتي کسب کنيد، قدرت تصميم‌گيري‌تان خيلي بيشتر مي‌شود. اگر مقصد را بشناسيد مي توانيد بدون معطلي سراغ جاهاي ديدني، مراکز فرهنگي و تفريحي‌اش برويد. 

نقشه‌ راه هم داشته باشيد که رويش همه‌ جاده‌هاي اصلي و فرعي پيدا باشد و بشود فهميد از فلان نقطه تا نقطه‌ ديگر چند کيلومتر راه است. اخبار جاده‌ها را هم خوب پيگيري کنيد؛ نکند جاده‌اي بسته باشد، يک طرفه شده باشد يا هر اتفاق ديگري که شما را در جاده معطل کند. يادداشت برداريد! از وقتي راه مي افتيد تا به مقصد برسيد و برگرديد، اتفاقات زيادي مي‌افتد که مسلما همه‌اش تا ابد در ذهن شما نمي‌ماند. 

يک مداد و يک دفترچه يادداشت داشته باشيد که نت برداريد. مسير سفر و توقف‌گاه‌ها را بنويسيد. اتفاقات جالب توجه مسير و توقف‌گاه‌ها را بنويسيد، مسايل و مشکلات و اتفاقات و حرف‌هاي خنده‌دار را جايي يادداشت کنيد. از آداب و رسوم مردم آن ناحيه، غذاهاي محلي‌شان، پوشش و... يادداشت‌برداري کنيد. خوب است اگر مي‌توانيد از مناظر بين راه هم عکس تهيه کنيد. وقايع را شماره گذاري کنيد و پراکنده ننويسيد. 

وقتي به خانه برگشتيد در اولين فرصت، با حوصله بنشينيد و همه را منظم کنيد. نسبت به محصولات فرهنگي آن منطقه بي‌تفاوت نباشيد. نقشه يا کتاب راهنمايي از مناطق ديدني آن‌جا تهيه کنيد؛ اگر آن‌جا با گويش يا لهجه‌ خاصي صحبت مي‌کنند حتما براي يادگاري هم که شده، يک سي‌دي ترانه‌هاي فولکلور آن‌جا را پيدا کنيد و با خودتان به خانه بياوريد. وقتي گذر زمان شامل حال سفر بشود، اين نوشته‌ها و عکس‌ها يادآور خوبي از خاطرات سفر است. بهداشتي باشيد! رعايت بهداشت در سفر کار سختي ا‌ست، به هر حال خانه‌ خود آدم که نيست. در طول سفر و جاده، مايع شوينده‌ دست همراه داشته باشيد و علاوه بر آب براي خوردن مقداري هم براي شستن دست با خود همراه داشته باشيد. 

فکر نکنيد که اين کارها سوسول‌بازي ا‌ست و با دست کثيف غذاخوردن يک حال مضاعفي دارد، نه‌خير، اصلا هم اين طور نيست. وقتي بيمار شويد و در برنامه‌ سفر همه‌ را دچار استرس کنيد حالتان جا مي آيد و ديگر هوس نمي‌کنيد با دست کثيف از ده فرسخي غذا هم رد شويد. مسواک و خميردندان هميشه همراه آدم هستند، ولي معمولا محض پز و افه‌ تميزي و بچه مثبتي استفاده مي‌شوند. شما اين کار را نکنيد! روزي يکي دو بار استفاده کنيد، ضرر که ندارد هيچ خيلي هم فايده دارد. حمام را هم دست کم نگيريد. 

در سفر که فعاليت آدم از حد معمول بيش‌تر است، روزي يک‌بار اکيدا توصيه مي‌شود. حمام‌هاي طولاني که دو ساعت و نيم خودتان را بشوييد نه! در واقع يک دوش مختصر بگيريد. بعد از حمام هم سعي کنيد لباس‌هايتان را عوض کنيد. سبک سفر کنيد چه خبر است؟ پنج جفت کفش، ٤ دست کت و شلوار، هفت‌تا شال و روسري... مهماني که نمي‌رويد! 

فقط براي بچه‌ها بايد همه‌چيز برد؛ چند دست لباس بيرون، چندين دست لباس خانه، وسيله بازي، حمام و داروهاي ساده مثل قرص‌هاي سرماخوردگي و ضدحساسيت. اگر قرار است خودتان آشپزي کنيد، وسايل آشپزخانه، مثل يک قابلمه، يک ماهيتابه و يک سبد حتما همراهتان باشد. به تعداد نفرات هم که ظروف غذاخوري احتياج داريد. بهترين حالت سفر که به آدم اتفاقا خيلي هم خـوش مــي‌گـذرد، ‌سفرهايي فقط با يک کوله‌پشتي ا‌ست.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار