gardeshban.ir

وزیر راه و شهرسازی با اظهار امیدواری از فزایش حجم ترانزیت، پروازها و تسهیل و افزایش تجارت، هماهنگ سازی استانداردها، بهره‌گیری از تجارب و ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور گفت: اقدامات مؤثری در این حوزه‌ها در جریان است و این روابط چشم‌انداز مثبت و روشنی دارند.
کد خبر: ۵۸۶۵۲
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲-1402 March 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
افزایش حجم ترانزیت، پروازها و تجارت بین ایران و روسیه

مهرداد بذرپاش در ابتدای سخنان خود در مراسم روز ملی روسیه که در سفارت این کشور در تهران برگزار شد، روز ملی روسیه را به دولت و ملت روسیه تبریک گفت و روابط دو کشور ایران و روسیه را دارای سابقه‌ای دیرینه همراه با فراز و نشیب‌های بسیار دانست.

وی گفت: امروزه روابط دو کشور در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی روند رو به رشدی در پیش گرفته است. سفرهای متقابل هیئت‌های عالیرتبه دولتی و بخش خصوصی، افزایش حجم مبادلات بازرگانی، افزایش سرمایه‌گذاری متقابل، تنوع در سبد کالاهای صادراتی و وارداتی، افزایش حجم ترانزیت و طرح‌های اقتصادی مشترک و افزایش تعداد پروازهای مستقیم بین شهرهای مختلف دو کشور از جمله موارد قابل ذکر در این راستا است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: برای تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل و ترانزیت جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی و ایجاد ارتباطات مالی و بانکی آینده رو به رشدی را متصور هستیم.

به گفته بذرپاش، هماهنگ سازی استانداردها، تسهیل و افزایش تجارت کالا و خدمات، بهره گیری از تجارب و ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور برای تأمین بازارهای یکدیگر و حضور در بازارهای ثالث و همچنین در حوزه کسب کارهای نوپا مبتنی بر فناوری‌های نوین اقدامات مؤثری نیز در جریان است و این روابط، چشم انداز مثبت و روشنی دارند. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه علاوه بر روابط دوجانبه در بسیاری از مسایل منطقه‌ای و بین المللی نیز مواضع همسو و همکاری نزدیکی دارند.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه افزود: اقدام برای تأمین منافع ملی در پرتو نگرش بلندمدت به تحولات بین‌المللی و تلاش برای برقراری نظام بین‌المللی عادلانه مبتنی بر چند جانبه گرایی به عنوان مهمترین اقدامات دو کشور در این راستا قابل ذکر است.  دو کشور در سازمان همکاری‌های شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین در مناطق آسیای مرکزی دریای خزر و قفقاز جنوبی با هدف برقراری صلح و ثبات و توسعه اقتصادی در منطقه با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند.

بذرپاش تصریح کرد: موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی از عوامل تسهیل کننده روابط اقتصادی دو کشور است که امیدواریم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن، زمینه‌های توسعه مبادلات بازرگانی و همچنین سرمایه‌گذاری برای تولیدات مشترک افزایش یابد.

وی در پایان ضمن تأکید بر اهتمام جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات دوستانه با کشورهای دوست و همسایه، برای مردم و دولت کشور دوست و همسایه روسیه، صلح، آرامش، رفاه و توسعه آرزو کرد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، در این مراسم، الکسی ددف سفیر فدراسیون روسیه در ایران نیز ضمن خوش‌آمد گویی به وزیر راه و شهرسازی کشورمان گفت: کشور ما روابط خود را با همه کشورها بر اساس اصول متقابل برقرار کرده و نمونه برجسته آن روابط دوستانه با ایران است که با وجود تحریم‌ها علیه ایران و روسیه، تعاملات ما با تهران در همه عرصه ها توسعه می‌یاید.

وی اظهار کرد: در سال جاری روسای دولت ایران و روسیه ۴ بار مکالمه داشتند و در همه مجامع بین‌المللی از یکدیگر حمایت کردند.

سفیر روسیه در تهران در ادامه به اهمیت کریدور بزرگ شمال- جنوب در ایران اشاره و استقبال روسیه برای همکاری با ایران در این پروژه را یادآور شد.

انتهای پیام/
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار