gardeshban.ir

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردبیل از تصویب حریم «قره حسنلو» خبر داد.
کد خبر: ۵۹۰۶۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲-1402 April 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
حریم «قره حسنلو» مصوب شد


اسفندماه سال ۱۴۰۰ میراث فرهنگی استان اردبیل از کشف تمدنی سه‌هزارساله در «قره حسنلو» خبر داد، اما احداث کارخانه فولاد در محدوده آن، حاشیه‌ها و نگرانی‌هایی را نسبت به تخریب احتمالی این محوطه باستانی ایجاد کرد. پس از اعتراض‌های گسترده نسبت به گسترش فعالیت کارخانه فولاد در محدوده این محوطه باستانی، سرانجام «قره حسنلو» در تابستان ۱۴۰۱ به ثبت ملی رسید، اما از آن زمان موضوع حریم آن بلاتکلیف مانده بود، آن هم درحالی که فعالیت کارخانه فولاد همچنان آن را تهدید می‌کرد.

وعده تعیین حریم محوطه باستانی «قره حسنلو» از مردادماه سال گذشته داده شد و در بهمن سال ۱۴۰۱  معاون میراث فرهنگی اردبیل اعلام کرد که پرونده حریم این محوطه اگر به تایید شورای فنی برسد تا پایان سال ۱۴۰۱ مصوب می‌شود. با این وجود، تصویب حریم محوطه باستانی به سال ۱۴۰۱ نرسید و طبق پیگیری‌های ایسنا در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ به علت این‌که جلسه شورای حریم تشکیل نشده بود، تصویب حریم «قره حسنلو» معطل ماند.  

اینک،  حسن محمدی ادیب ـ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردبیل ـ به ایسنا خبر داد که حریم محوطه باستانی «قره حسنلو» به تایید شورای حریم وزارتخانه رسیده و تصویب شده و خارج از حریم این محوطه تاریخی کارخانه فولاد شروع به ساخت‌وساز کرده است.  

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل درباره وضعیت سازه حفاظتی که قرار بود برای بنای خشتی آیینی کشف‌شده با وسعت ۹۰۰ مترمربع از عصر آهن و اشکانی در کاوش‌های باستان‌شناسی قره حسنلو نصب شود، اظهار کرد: آنچه هنوز تصویب نشده نحوه حفاظت از یافته‌های باستانی محوطه است. قرار است کارخانه طرح پیشنهادی‌اش را ارائه دهد و بعد از تصویب در شورای فنی استان، به آن‌ها مجوز خواهیم داد تا پوشش در محوطه نصب شود.   
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار