gardeshban.ir

مرکز هماهنگی واکنش اضطراری اتحادیه اروپا با شدت گرفتن گرما و تداوم افزایش دما برای اغلب مناطق ایتالیا، شمال شرق اسپانیا، کرواسی، صربستان، جنوب بوسنی و هرزگوین و مونته نگرو وضعیت «هشدار قرمز» را صادر کرده است.
کد خبر: ۵۹۰۷۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۲-1402 April 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
هشدار سازمان جهانی هواشناسی درباره تشدید گرما/ وضعیت قرمز در اروپا

مناطق وسیعی از جنوب و شرق اروپا روز گذشته (سه‌شنبه) ۱۸ ژوئیه در وضعیت هشدار قرمز موج گرما قرار گرفتند.

همزمان، سازمان جهانی هواشناسی نسبت به افزایش خطر مرگ و میر ناشی از وضعیت آب و هوایی نامتعارف در آسیا و آمریکا هشدار داده است.

مقامات در اروپا پس از آن که دومین موج گرما در چند هفته اخیر منطقه مدیترانه را در بر گرفت به ساکنان و گردشگران هشدار دادند تا در گرم‌ترین ساعات روز در خانه بمانند. همزمان حداقل سه کشور اروپایی یونان، اسپانیا و سوئیس با آتش‌سوزی‌های جنگلی دست و پنجه نرم می‌کنند.

دمای هوا در جزیره «ساردینیا»ی ایتالیا در دریای مدیترانه ممکن است به بیش از ۴۷ درجه برسد. بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسان هواشناسی، دمای هوا ممکن است در چندین شهر ایتالیا از جمله در رم، پایتخت این کشور به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد برسد.

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) همزمان با گرمای سوزان، آن هم در اوج فصل گردشگری در تابستان اروپا اعلام کرد که موج گرما در نیمکره شمالی تشدید خواهد شد. تخمین زده شده که سال گذشته در اروپا بیش از ۶۰ هزار نفر بر اثر موج گرما جان خود را از دست دادند.

مرکز هماهنگی واکنش اضطراری اتحادیه اروپا برای اغلب مناطق ایتالیا، شمال شرق اسپانیا، کرواسی، صربستان، جنوب بوسنی و هرزگوین و مونته نگرو وضعیت هشدار قرمز را صادر کرده است.

در پی موج گرمای تابستان امسال دمای هوای در دره مرگ کالیفرنیا به ۵۳ درجه و در شمال غرب چین به ۵۲ درجه سانتیگراد رسید، گرمایی که علاوه بر آتش سوزی‌های جنگلی از یونان گرفته تا کوه‌های آلپ سوئیس با سیل مرگبار در هند و کره جنوبی همزمان شده است.

سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید گرمی هوا در آمریکای شمالی، آسیا و سراسر آفریقای شمالی و مدیترانه برای چند روز متوالی در هفته پیش‌رو بالای ۴۰ درجه سانتیگراد خواهد بود.

این سازمان افزود انتظار می‌رود حداقل دمای شبانه به بالاترین حد جدید خود برسد و باعث افزایش موارد حملات قلبی و مرگ و میر شود.

گرمای شب خطرناک‌تر از گرمای روز است

در این بیانیه آمده است: در حالی که بیشتر توجهات بر روی حداکثر دمای روز متمرکز است، این دمای شبانه است که بیشترین خطرات را برای سلامتی به ویژه برای جمعیت‌های آسیب‌پذیر دارد.

سازمان‌های گردشگری گمان می‌کنند که گرما در اروپا باعث تغییر دائمی عادات گردشگران خواهد شد و آنها مقاصد خنک‌تری را انتخاب و بجای تابستان در بهار یا پاییز سفر خواهند کرد. 

در اسپانیا و در آستانه انتخابات پیش رو در روز یکشنبه، سیاستمداران با تغییر مکان و زمان کمپین‌ها و یا محدود کردن مبارزات انتخاباتی خود در فضای باز و روی آوردن به شبکه‌های مجازی آنلاین، خود را با گرمای سوزان وفق داده‌اند.

گرم‌ترین تابستان‌های ثبت شده در اروپا

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتاً خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر و شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سالهاست که می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.

«سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا» می‌گوید: سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ میلادی گرم‌ترین تابستان‌های تاریخ این قاره بوده است و بالاترین دما دو سال پیش با ۴۸.۸ درجه سانتیگراد در «سیسیل» ایتالیا ثبت شد.

وزارت بهداشت ایتالیا روز گذشته برای ۲۰ شهر از ۲۷ شهر بزرگ این کشور وضعیت هشدار قرمز هواشناسی صادر کرده است. سه شهر دیگر امروز (چهارشنبه) به این فهرست اضافه خواهد شد.

در سطح اتحادیه اروپا، هیچ قانون مشترکی برای تعیین سقف دمای مجاز در محیط‌های کاری وجود ندارد؛ اما برخی از کشورها دستورالعمل‌های مختص به خود را اجرا می‌کنند.

کشورهای مختلف اروپایی در روزهای اخیر در حال تجربه گرمای بالای هوا هستند.

در شرایطی که کارگران و کارمندان با گرم‌تر شدن هوا در تابستان به کار خود ادامه می‌دهند، به نظر می‌رسد که قوانین در کشورهای اروپایی خیلی هم با شرایط موجود مطابقت ندارد.

همزمان با گسترش موج گرمای موسوم به «سربروس» (که نام خود را به درستی از محافظ دروازه‌های جهنم در اسطوره‌های یونانی وام گرفته)، این سوال مطرح می‌شود که پس چه زمانی به لحاظ قانونی برای کار کردن به شدت گرم محسوب می‌شود و چرا قوانین به صراحت در مورد آن سخنی نیاورده است؟

در زیر به صورت اجمالی به قوانین کشورهای فرانسه، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا و آلمان در ارتباط با دمای مجاز در محل کار می‌پردازیم:

انگلیس

تابستان گذشته پس از آنکه انگلیس برای اولین بار با هشدار گرمای شدید هوا مواجه شد، اتحادیه کارگری انگلیس (GMB) درخواست تصویب قانونی تحت عنوان «بیش از حد گرم برای کار» را کرد تا از کارگران در برابر دمای سوزان و خطرناک محافظت شود.

این درخواست تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است، چرا که هنوز هیچ دمایی به عنوان حداکثر دمای مجاز برای محل کار در مقررات انگلیس تعریف نشده است. هر چند چیزی تحت عنوان «حداقل دمای توصیه‌شده» وجود دارد.

دستورالعمل‌های ایمنی و بهداشتی انگلیس این است که محل کار باید «راحت» باشد، با این حال در این قوانین تنها کف دمایی تعریف شده است. به این معنی که دما در محیط کاری نباید از ۱۶ درجه سانتیگراد، یا اگر کار از نظر فیزیکی سخت است از ۱۳ درجه سانتیگراد، پایین‌تر بیاید.

در این قانون هیچ اشاره‌ای به حد بالای دمای مجاز وجود ندارد. امری که احتمالاً چند دهه پیش ضروری تلقی نمی‌شد اما اکنون به دلیل افزایش دما در تابستان‌ها تبدیل به یک موضوع داغ شده است.

به علاوه کشورهایی در اتحادیه اروپا که به طور عمومی گرم‌تر از انگلیس هستند لزوما آمادگی بهتری برای مقابله با موج گرما ندارند.

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار