gardeshban.ir

چه عادت‌هایی پیش از ورزش می‌تواند اثرات خوب آن را از بین‌ببرد و سلامتی را به خطر بیندازد؟
کد خبر: ۵۹۱۳۷
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۲-1402 May 02
گردشبان (gardeshban.ir) :



چه عادت‌هایی پیش از ورزش می‌تواند اثرات خوب آن را از بین‌ببرد و سلامتی را به خطر بیندازد؟

بیشتر ما درباره ورزش و اثر آن بر کاهش وزن شنیده‌ایم. خیلی وقت‌ها هم آن را امتحان کردیم و موفق شدیم یا شکست خوردیم. شاید هم خیلی‌ها را در اطراف‌مان دیده‌باشیم که فقط به نیت کاهش وزن، ورزش‌های سنگین انجام‌می‌دهند اما به تازگی گزارشی در مجله «کانورسیشن» منتشر شده‌است که نشان‌می‌دهد برای کاهش وزن، خوردن کمتر و ورزش بیشتر در کنار هم ضروری است. 

بنابراین، ورزش بیشتر به تنهایی نمی‌تواند وزن را کم‌کند. البته محققان چاقی با این فرضیه مخالف و معتقدند این‌ها فقط پژوهش‌های مشاهده‌ای هستند و باید آزمایش هم بشوند. در هر صورت ورزش اگر به کاهش وزن کمک‌نکند، برای سلامتی‌ مفید است. 

بهتر است بدانید قبل از ورزش باید چه کارهایی را انجام‌دهید چون عادت‌های پیش از ورزش می‌توانند اثر سازنده یا مخرب داشته‌باشند.در ادامه ۵ رفتار اشتباه قبل از  ورزش را مرور می کنیم :
 
خالی نگه‌داشتن معده

رژیم  «کاردیو» با معده خالی در بین کسانی که مداوم ورزش می‌کنند، عملیات آشنایی است. آن‌ها فکرمی‌کنند با این کار بدن برای تامین انرژی موردنیازش از چربی و کربوهیدرات‌ها استفاده‌ خواهدکرد  بنابراین وزن کاهش می یابد. ممکن است اگر چند ساعت پیش از ورزش هیچ چیزی نخورده‌باشید بدن برای تامین انرژی به سراغ پروتئین‌ها برود اما معنی‌اش این است که شما پروتئین کمتری برای ترمیم و ساخت عضلات خواهید داشت. همچنین اگر می‌خواهید از چربی‌ها به عنوان منبع اصلی انرژی بدن استفاده‌کنید به این معنی نیست که بدن‌تان کالری بیشتری خواهد سوزاند.

خواب طولانی و استراحت کم

یک چرت کوتاه قبل از ورزش، هیچ ایرادی ندارد به شرط آن‌که حدود 30 دقیقه باشد نه بیشتر. این چرت می‌تواند شارژتان کند در حالی که خواب طولانی می‌تواند نتیجه عکس داشته‌باشد. از طرفی لازم است به بدن‌تان فرصت استراحت بدهید. فرقی نمی‌کند در چه سطحی از ورزش هستید چون استراحت یکی از بخش‌های مهم ورزش است. اگر روزهایی را به استراحت اختصاص‌ندهید باعث فرسودگی و فشار بیشتری به بدن می‌شوید. در زمان استراحت، عضلات فرصت ترمیم و رشد دارند، خطر آسیب‎دیدگی کم و خستگی از بدن دور می‌شود.

نوشیدن قهوه

«تا یه کافی نزنم نمی‌تونم ورزش‌کنم» اگر اهل باشگاه‌رفتن باشید این جمله را زیاد شنیده‌اید و باید بدانید این عادت اشتباه است. درست است که کافئین رایج‌ترین ماده موجود در مکمل‌های پیش از ورزش است و کمک‌می‌کند بیشتر ورزش‌کنید اما این راهکار برای طولانی‌مدت موثر نیست. مصرف زیاد کافئین می‌تواند باعث انقباضات روده‌ای شود و احتمال نیاز به سرویس بهداشتی را بیشتر کند. بی‌قراری، بی‌خوابی، بالارفتن یا نامنظم‌شدن ضربان قلب، اضطراب، سوزش معده و افزایش فشارخون از دیگر عوارضی‌ است که مصرف مداوم کافئین به ‌همراه‌دارد.

لباس نامناسب

حتی اگر قصد داشته‌باشید در سردترین روز سال در فضای باز ورزش‌کنید باز هم نباید بیش‌از اندازه لباس بپوشید. با این کار ممکن‌است گرم‌تان شود و عرق‌کنید یا به قول قدیمی‌ها گرم‌و‌سرد شوید. اگر باد سردی هم بوزد باید خودتان را برای سرماخوردگی و گرفتگی بدن آماده‌کنید. در روزهای گرم هم باید لباس‌هایی را انتخاب‌کنید که پارچه‌شان مانند پارچه نخی به پوست اجازه نفس‌کشیدن می‌دهد. لباس‌هایی انتخاب‌کنید که راحت و خنک باشد و به شما اجازه حرکت آزادانه بدهند.

آب زیاد و حرکات کششی

اگر قبل از ورزش زیاد آب‌ بخورید خون‌ بدن‌تان برای متعادل‌کردن سطح نمک به تقلا می‌افتد ممکن‌است سلول‌هایتان ملتهب‌ شوند و علایمی مانند سرگیجه، درد و استفراغ را تجربه‌کنید. 400 تا 500گرم آب تا 2ساعت و 200تا300گرم تا یک ربع پیش از ورزش مقدار مناسبی ا‌ست. از طرفی حرکات کششی ایستا هم ممکن‌است عملکرد بدن را کاهش‌دهد و اثر منفی بر دویدن و سرعت عکس‌العمل داشته‌باشد. اگر بدن‌تان را گرم نکرده‌باشید انجام حرکات کششی می‌تواند به عضلات آسیب‌برساند. البته منظورمان این نیست که این حرکات را به کلی کنار بگذارید. فقط آن‌ها را بعد از ورزش انجام دهید چون فواید بیشتری دارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار