gardeshban.ir

دزفول جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره دریاچه دوست‌داشتنی شهیون در دزفول بدانید.
کد خبر: ۵۹۱۵۳
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲-1402 May 03
گردشبان (gardeshban.ir) :



دریاچه شهیون ، از زیباترین دریاچه‌های منطقه شمال غرب دزفول، با مساحتی در حدود ۶ هزار هکتار و عمق زیاد ( در برخی مناطق ۵۰ متر)، در این استان خوزستان قرار دارد. کوهپایه‌ها، دره‌های آبرفتی و چشمه‌های واقع در منطقه شهیون، در بیشتر ایام سال پر آب هستند و به همین دلیل جلوه و زیبایی خاصی را به این ناحیه بخشیده‌اند. هر ساله گردشگران زیادی در فصول خنک‌تر سال، این ناحیه را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند.

آشنایی با دریاچه شهیون دزفول

شهر دزفول واقع در استان خوزستان، یکی از توریستی ترین جاذبه های گردشگری جنوب ایران است و گردشگری، از جمله مهم ترین قطب های درآمد مردم منطقه به شمار میرود. دزفول در رشته کوه زاگرس قرار داشته و دریاچه ای با نام شیهون در اطراف شهر وجود دارد که پیشنهاد می کنیم حتماً یکبار هم که شده که از آن بازید کنید.

نزدیک به ۵۰ سال پیش، بر روی رودخانه ای در اطرف دزفول سدی احداث شد و به لطف این سد، دریاچه ای بزرگ و دیدنی در پشت آن به وجود آمد که با نام دریاچه و سد دز شناخته می شود.




این دریاچه از جمله بزرگترین دریاچه های مصنوعی کشور به شمار می رود و گردشگران همواره خاطرات خوشی را از طبیعت گردی، اتراق و لذت بردن از طبیعت بکر و صدای پرندگان و همچنین، تفریحات آبی هیجان انگیز از جمله قایق سواری برای خود رقم می زنند.

اگر در سفر به دزفول قصد بازدید از دریاچه شیهون را دارید، کافیست به فاصله ۲۳ کیلومتری شمال شرق اندیمشک نزدیک به کوه های شاداب تنگوان مراجعه کنید تا در کنار روستای پامنار، به این دریاچه زیبا و طبیعت اطرافش برسید.

نزدیک بودن منطقه شهیون به کوه‌های زاگرس در شمال و جلگه گرم خوزستان در جنوب، آب و هوای معتدلی را برای این منطقه به ارمغان آورده‌. گفتنی است که منطقه شهیون پشت دو کوه شاداب و تنگوان قرار دارد که چشم‌انداز بی‌نظیری را برای این منطقه ایجاد کرده‌است.




دریاچه شهیون که نام دیگر آن دریاچه رود دز است، در ۲۳ کیلومتری شمال شرق اندیمشک و در نزدیکی روستایی به نام پامنار قرار دارد که زینت‌بخش این ناحیه است. آب دریاچه شهیون از ارتفاعات اراک و الگودرز سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از رشته‌کوه‌های زاگرس و دریافت ریزآبه‌ها به این دریاچه می‌ریزد.

دریاچه شهیون با وسعتی ۶ هزار هکتاری، میزبان چند جزیره کوچک و بزرگ در دل خود است که هر یک از آن‌ها با انبوهی از درختان کنار، بادام کوهی، کلخنگ و بیدمجنون پوشیده‌شده‌ و چشم‌انداز زیبایی را پدید آورده‌اند. همچنین وجود این پوشش گیاهی موجب شده تا ریه‌های تنفسی جزیره هوای مطبوعی را ایجاد کند.

جزیره بزرگی که در وسط دریاچه قرار دارد، با مساحتی در حدود ۶۰ هزار مترمربع، انواع مختلفی از حیوانات را در خود جای داده‌است. حیات‌وحش زیبا و کم‌نظیر این جزیره، شامل حیواناتی همچون روباه، خرگوش و پرندگانی مانند تیهو، کبک و انواع پرندگان دریایی است. باید گفت در مناطقی از این جزیره، که رفت‌وآمد به سختی صورت می‌گیرد، پلنگ نیز دیده شده‌است.

این دریاچه به دلیل موقیعیت جغرافیایی مناسب و آب و هوای معتدلش، امکان انواع ورزش‌های آبی را فراهم کرده‌است. از جمله تفریحاتی که امکان انجام آن در دریاچه شهیون فراهم است، می‌توان از اسکی، قایقرانی، شنا و پرش از روی صخره‌های جزیره به درون دریاچه نام برد.




امکان ماهی‌گیری نیز در این دریاچه وجود دارد و برای آن‌ دسته از افرادی که علاقه‌مند به ماهیگیری و خوردن غذاهای دریایی هستند، مناسب است. گردشگران می‌توانند پس از ماهیگیری، آن ر همانجا کباب کره و نوش جان کنند.

ماهی قزل‌آلا در دریاچه شهیون به آسانی یافت می‌شود و می‌توان از این مورد، به عنوان یکی از شگفتی‌های این دریاچه نام برد؛ چرا که دریاچه شهیون در منطقه گرمسیری خوزستان قرار دارد و ماهی قزل‌آلا یک ماهی سردآبی است!

آب دریاچه به این دلیل وسعت زیاد و عمق‌های متفاوت در هر ناحیه، دمای گوناگونی را در آب تجربه می‌کند. این تفاوت دمای آب به این دلیل است که جریان‌های خنک فصلی از ارتفاعات مختلف وارد منطقه می‌شود و از طرف دیگرچشمه‌های آب زیرزمینی در مناطقی از دریاچه می‌جوشند و دمای آب آن ناحیه را کاهش می‌دهند. همین موقعیت دمایی و خنکی آب، مکان مناسبی را برای زیست ماهی قزل‌آلا پدید می‌آورد.

از دیگر شگفتی‌های این منطقه نیز می‌توان به درخت نخلی اشاره کرد که در حدود نیم قرن پیش به طور کامل به زیر آب رفته‌بود و اکنون دو_سه سالی است که سر از آب بیرون آورده.




از جاده شهیون تا نزدیک دریاچه، مسیری را باید پیمود، امام نکته مثبت درباره آن آسفالته بودن این جاده و وجود پارکینگ مناسب برای افراد است. همچنین در این منطقه، محوطه‌ای پوشیده از قایق‌های تفریحی وجود دارد که علاقه‌مندان به قایقرانی می‌توانند آن‌ها را کرایه کنند و به دل دریاچه بزنند.

بهترین راه برای رفتن به دریاچه شهیون ، راه هوایی به دزفول یا سفری هیجان‌انگیز با قطار به اندیمشک است. از این دو منطقه نیز می‌توان با خودرو جاده‌های موجود به دریاچه شهیون رسید.

اگر می‌خواهید به این منطقه سفر کنید، بهترین زمان آن، فصول سرد سال است. چراکه این منطقه تابستان‌های گرم و زمستان‌های مطبوع و معتدلی را داراست. یادتان باشد که برای دیدن دریاچه شهیون ، یک دوربین عکاسی، یک قلاب ماهیگیری و لباس مخصوص شنا به همراه داشته‌باشید تا هم از طبیعت بکر و بی‌نظیرش عکس‌هایی به یادگار بگیرید و هم از تفریحات آبی آن استفاده کنید. برای سفر به این منطقه نقشه راهنما را هم همراه خودتان داشته‌باشید تا مسیریابی برایتان آسانتر سود.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار