gardeshban.ir

گزارش/
باورهای غلط درباره ی سفرهای هوایی موجود است که در بین مردم نقل قول می شود در صورتی که هیچ واقعیتی ندارند. برای این که این شایعه و باور های غلط در مورد سفرهای هوایی را باور نکنید کافی در وب سایت های معتبر هوایی و یا سازمان ایکائو حقایق سفرهای هوایی را سرچ کنید.
کد خبر: ۵۹۶۹۹
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ شهريور ۱۴۰۲-1402 June 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
این شایعات را درباره سفرهای هوایی اصلا باور نکنید!


باورهای غلط درباره ی سفرهای هوایی موجود است که در بین مردم  نقل قول می شود در صورتی که هیچ واقعیتی ندارند. برای این که این شایعه و باور های غلط در مورد سفرهای هوایی را باور نکنید کافی در وب سایت های معتبر هوایی و یا سازمان ایکائو  حقایق سفرهای هوایی را سرچ کنید و متوجه می شوید بسیاری از موارد که در مورد سفرهای هوایی نقل قول می شوند نه تنها قابل باور نیستند بلکه صحت ندارند.

یادتان باشد که سفرهای هوایی از امن ترین سفرهای دنیا به شمار می رود و حادثه های هوایی بسیار نادر هستند. سریع ترین حمل و نقل در دنیای گردشگری به حساب می آید و بهترین گزینه برای مسافت های طولانی است که شما فقط با چند ساعت سفر هوایی به قاره ی دیگر می روید. در این مقاله باورهای غلط که در باره ی سفرهای هوایی وجود دارند مورد بررسی قرار می دهیم.

اگر فردی در هواپیما متولد شود از پرواز رایگان همیشه برخوردار می شود

یک باور غلط که در مورد هواپیما وجود دارد اینکه اگر فردی در هواپیما متولد شود از پرواز رایگان همیشه برخوردار می شود. هر  نوزادی در هواپیما چنانچه به دنیا بیاد نمی تواند تا آخر عمر از بلیط های رایگان هوایی بهره مند شود. ایرلاین های متنوعی وجود دارد و برنامه ریزی های دقیق مالی آن ها چنین پاداش یا جایزه به کسی نمی دهند. جدا از ایرلاین های متنوع در کشورهای مختلف  چنین قانونی را ندارند و این یکی از باورهای غلط در سفرهای هوایی است که در برخی مواقع در دنیای مجازی و سوشال مدیا نیز بدون هیچ منبعی منتشر شده است و دست به دست می شود.

فضولات انسانی در حین پرواز در اقیانوس ها ریخته می شود

یکی دیگر از  در مورد سرویس بهداشتی هواپیما است. اکثر افراد فکر می کنند که فضولات انسانی در حین پرواز در اقیانوس ها ریخته می شود در صورتی که چنین موردی اصلا وجود ندارد و هر سرویس بهداشتی  هر هواپیما دارای مخزن بزرگی است که پس از فرود آمدن در فرودگاه به سوی مجراهای فضالاب مخزنش باز می شود و در فاضلاب شهری جاری می شود. اما بسیاری از افراد این باور غلط را در مورد هواپیما دارند.

صاعقه باعث سقوط هواپیما می شود!

صاعقه باعث سقوط هواپیما می شود فقط یک شایعه است. این  مورد از باورهای غلط در باره ی سفرهای هوایی به شمار می رود که بارها در دنیای مجازی دست به دست می چرخد و اکثر افراد نیز به عنوان یک فکت آن را پذیرفته اند. هر خلبانی سعی می کند که از صاعقه دوری کند ولی در بسیاری موارد ممکن است رعد و برق ایجاد شود. خلبان  هواپیما را در مسیر دیگری  برای دوری از رعد و برق هدایت هدایت می کند و  مسافران به خاطر تکان های ناگهانی در هواپیما ممکن است دچار اضظراب شوند. صاعقه رعد و برق به سیستم ایمنی هواپیمای  آسیب نمی زند و  به هیچ وجه باعث سقوط هواپیما نمی شود.

خلبان ها در زیر صندلی خود چتر پرواز دارند!

یکی دیگر از شایعه و باورهای غلطی در باره ی سفرهای هوایی بارها با  آن رو به رو هستیم این است که خلبان ها در زیر صندلی خود چتر پرواز دارند! این هم یکی دیگر از باورهای غلط در سفرهایی هوایی است و هیچ خلبانی در زیر صندلی خود چتر پرواز ندارند. در هواپیماهای جنگی خلبان ها در مواقع اضطرار که دیگر فرصت ندارند برای زنده ماندن می توانند اجتکت eject  داشته باشند که با زدن کلید اجکت صندلی خلبان به بیرون پرتاب می شود چتر خلبان در بالای صندلی قرار دارد و این نوع پرش نیز باید عمودی باشد. گفتنی است که این مورد درباره ی خلبان های جنگی است و خلبان های مسافربری در هر شرایطی از سفر باید هدایت هواپیما را برعهده داشته باشند و در مواقع نیز فرود اضطراری  داشته باشند که در این موقع نیز موجب تکان های شدید در هواپیما  می شود.

خدمه کابین مجاز به دستگیری مسافرها هستند

خدمه کابین مجاز به دستگیری همه ی مسافرها نیستند و فقط آن دسته از مسافرهایی که در طول پرواز ممکن است امنیت پرواز را به خطر بیاندازند دستگیر می کند و در فرود و قبل از باز شدن درب هواپیما شخص و یا اشخاصی دستگیر می شوند. البته یادتان باشد که خدمه کابین مجاز به دستگیری مسافرها نیست و کسی که این دستور را می دهد خلبان است و خدمه تنها اجراکنندگان این قانون هستند. از باورهای غلط در باره ی سفرهایی این است که افراد تصور دارند خدمه اجازه ی دستگیری افراد را دارند.

آشفتگی جوی آب و هوا باعث سقوط هواپیما می شود

از دیگر باورهای غلط درباره ی سفرهای هوایی این است که آشفتگی جوی آب و هوا باعث سقوط هواپیما می شود. این مورد به هیچ عنوان وجود ندارد و هیچ چاله های فضایی و شدیدترین بادها نیز موجب سقوط هواپیما نمی شود. فقط گاهی ممکن است باعث تکان های شدید باشد و برای آن دسته از افراد که اضطراب پروازی دارند بسیار ترسناک است.

رانندگی امن تر از سفر هوایی است!

خب اکثر افراد این باور را دارند که رانندگی امن تر از سفر هوایی است. اگر فقط نگاهی با آمار تصادف های جاده های در سال داشته باشیم متوجه می شویم که رانندگی یکی از نا امن ترین سفرها به حساب می آید و سفرهای هوایی از امن ترین سفرهای هوایی به شمار می آید.  نا امن بود سفرهای هوایی یکی از باورهای غلط درباره ی سفرهای هوایی به شمار می ررود که بارها شاهد آن در فضای مجازی نیز هستیم.ا یکائو سازمان بین المللی هوانوردی کشوری نیز سال های را به عنوان امن ترین سال پرواز معرفی شده است. مانند سال ۲۰۱۷ که آمار حوادث هوایی بسیار اندک بوده است. سانحه های هوایی تعداد کمی دارند و در مورد سفرهای هوایی باید این اطمینان  داشته باشید که امن ترین سفر، سفرهای هوایی هستند.

درهای هواپیما می توانند هنگام پرواز باز شوند

یکی از باورهای غلط درباره ی سفرهای هوایی که بسیار نیز رایج است این است که درهای هواپیما می توانند هنگام پرواز باز شوند و مسافرها به بیرون هواپیما پرتاب شوند. این مورد به هیچ وجه وجود ندارد و در سیستم هواپیما درها تا لحظه ی فرود بسته هستند. اما برخی از افراد این باور غلط را هم  چنان دارند در صورتی که در حوادث هوایی فقط هواپیما یا سقوط داشته و یا با  کوه اصابت کرده است و در اثر سقوط ناگهانی مسافرانی جان خود را از دست داده اند. در هیچ حادثه هوایی نیز درهای هواپیما در هنگام پرواز باز نبوده اند. درهای هواپیما  را فقط خلبان در هنگام فرود باز می کند. در هنگام پرواز نیز فشار هوا برابر هشت پوند بر هر اینچ متر مربع است و هیچکس قادر به باز کردن در های هواپیما نیست.

هوای داخل کابین تمییز نیست 

برخی از افراد وقتی وارد هواپیما می شوند به خاطر اختلاف فشار هوا ممکن است دچار سرگیجه و یا حالت تهوع شوند اما خودشان احساس می کنند این حالت به خاطر هوای داخل کابین است. این مورد نیز از باورهای غلط درباره ی سفرهای هوایی است که بسیاری فکر می کنند، هوای داخل کابین تمییز نیست و کاملا اشتباه است. هوای داخل کابین همواره تمییز است و از تهویه های مناسب هوا در داخل هواپیما استفاده شده است. هر فردی ممکن است تنها به علت فشار هوا دچار سرگیجه شود.

 این مورد به خصوص در take off یعنی فرود و در take up یعنی برخواستن هواپیما نیز بیشتر است. به همین علت مدام خلبان یا مهماندار ها چک می کنند که همگی کمربندهای خود را بسته باشند و هیچ صندلی در حالت تخت نباشد چون  سرعت بالا سرگیجه احتمالی در افراد به وجود می آورد. یادتان باشد در بیشتر سیستم های  هواپیمایی از سیستم فیلتر‌های هوای ویژه نیز برای هوای تمیز داخل کابین استفاده می کنند.

هواپیما کنترل خودش را برعهده دارد

این که هواپیما کنترل خودش را برعهده دارد از باورهای غلط درباره ی سفرهای هوایی است و به هیچ عنوان وجود ندارد. خلبان هدایت و کنترل هواپیما را در دست تا از شرایط بد جوی فاصله بگیرد و در ارتفاعات مختلف سرعت باد و پرواز را بررسی کند و مدام در طول مدت پرواز در حین انجام کار است. بسیاری از افراد به علت عدم آشنایی با هواپیما این باور غلط را دارند و گفته شده است که هواپیما در ارتفاعات به صورت اتوماتیک کار می کند. البته برای چنین باور غلطی هیچ فکتی نیز وجود ندارد و از فعالیت های یک خلبان در طول پرواز د فرود و برخواست، آماده شدن در ارتفاعات، ورود به حریم های اقیانوسی، رد شدن از مرزهای هایی کشور است.

خاموش نکردن تلفن همراه باعث اشتباه در عملکرد هواپیما می می شود.

چون از مسافرها در ابتدا هر پروازی خواسته می شود که تلفن های همراه خود را خاموش  کنند و یا در حالت پرواز بگذارند تعدادی به اشتباه فکر می کنند که خاموش نکردن تلفن همراه باعث اشتباه در عملکرد هواپیما می شود که در اصل از باورهای غلط درباره ی سفرهای هوایی است. هواپیما به گونه ای طراحی شده اند که سیگنال های خارجی را تحمل می‌ کنند و هیچ ضرری برای هواپیما ندارد. اما  اینکه از مسافرها درخواست  میشود که تلفن همراه خودر ار خاموش یا حالت پرواز   بگذارند دو دلیل دارد. در هنگام take off و take up یعنی فرود و برخاستن هواپیما همگی باید در حالت ثابتی قرار بگیرند که موجب سردرد و تهوع برای آن ها نشود.

 دلیل دیگر این که اگر تلفن همراه شما روشن باشد در ارتفاع ۳۰۰۰ متری امواج تلفن همراه به جای یک مورد با چندین برج مخابراتی ارتباط بر قرار می کند و این کار باعث مسدود شدن شبکه های ارتباطی می شود و این موضوع به کمیسیون ارتباطات زمینی باز می گردد که برای جلوگیری از مسدود شدن شبکه های مخابراتی باید همگی در طول پرواز  تلفن همراه را بر روی حالت هواپیما بگذارند.


ماسک های اکسیژن در هواپیما کشنده هستند!

از باورهای غلط درباره ی سفرهای هوایی این است که برخی احساس می کنند ماسک های اکسیژن هواپیما کشنده هستند و در واقع چنین موردی اصلا باور پذیر نیست. ماسک های اکسیژن برای این طراحی شده اند که مسافرها در شرایط اضطرار از آن استفاده کنند و برخی به خاطر تکان های هواپیما دچار اضطراب شدید می شوند و تنگی نفس برایشان به وجود می آید البته آن دسته از افراد که ترس سفر هوایی دارند در چنین مواقعی از ماسک های اکسیژن برای یک نواخت کردن سیستم تنفسی یشان باید از آن استفاده کنند. هم چنین اگر فشار هوای کابین کاهش پیدا کند هر مسافری نیاز به استفاده از ماسک اکسیژن دارد. در هر سفری مهماندار ها استفاده از جلیقه نجات و ماسک اکسیژن را توضیح می دهند و به صورت بروشور نیز در روبروی هر صندلی قرار دارد.

احتمال گیر افتادن در سرویس بهداشتی هواپیما

احتمال گیر افتادن در سرویس بهداشتی هواپیما وجود ندارد و حتی اگر در دستشویی  هواپیما مشکل داشته باشد و خدمه و مهماندار آن را برطرف می کنند. منشأ چنین شایعه ای مشخص نیست اما یکی از باورهای غلط درباره ی سفرهای هوایی که در بین عموم رایج است احتمال گیر افتادن در سرویس بهداشتی هواپیما است. در هنگام نشست و برخواست مهماندار از شما می خواهد که از سرویس بهداشتی استفاده نکنید چون در این شرایط همگی باید وضعیت مطلوب و ثابتی داشته باشند تا  سرگیجه، برهم خوردن مایع تعادلی گوش برایشان ایجاد نشود.

حرف پایانی – باورهای غلط درباره ی سفرهای هوایی

در این مقاله تمامی باورهای غلط درباره ی سفرهای هوایی شرح داده شد. پس از خواندن مقاله می توانید لینک آن را برای دوستان و آشنایان خود ارسال کنید و به خصوص اگر فردی ترس از پرواز دارد نیز بفرستید تا استرس سفر هوایی آن کاهش پیدا کند و حقایق سفرهای هوایی را باز نشر کنید. یادتان باشد سفر هوایی از امن ترین حمل و نقل وسایل سفری به حساب می آید.



الی گشت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار