gardeshban.ir

گلدشت بروجرد یکی از سرسبزترین و زیباترین تفرجگاه‌های این شهر زیباست. این منطقه‌ی تفریحی در ۱۲ کیلومتری غرب بروجرد قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۹۹۶۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲-1402 July 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
گلدشت بروجرد یکی از سرسبزترین و زیباترین تفرجگاه‌های این شهر زیباست. این منطقه‌ی تفریحی در ۱۲ کیلومتری غرب بروجرد قرار گرفته است. گلدشت که روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بروجرد در استان لرستان ایران است، درواقع یک دره‌ و جلگه‌ی وسیع در دامنه‌ی رشته‌کوه‌های زاگرس است که از غرب تپه چغای بروجرد آغاز شده و تا ‏روستای کپرگه ادامه پیدا می‌کند. گلدشت که ییلاق مردم این منطقه است، شامل چندین روستا به نام‌های فیال، شیخ میری، قلعه و کپرگه نیز ‏می‌شود.

این منطقه به شکل یک دره قیفی بزرگ است که از تنگه کپرگه در ۱۲ کیلومتری غرب شهر بروجرد شروع می‌شود و بخش پهن‌تر آن در کناره تپه چغا (بروجرد) در غرب شهر بروجرد به دشت سیلاخور می‌پیوندد. روستای فیال جنوبی‌ترین بخش گلدشت است. دسترسی به این منطقه از طریق جاده شیخ میری در غرب شهر بروجرد امکان‌پذیر است.

گلدشت بروجرد؛ تلاقی کوه و دشت و رود


رونق آبادی و کشاورزی در منطقه گلدشت بروجرد به دلیل وجود رودخانه‌های پرآب و فراوانی است که از قلل کوه‌های گرین به طور مداوم جاری هستند. این منابع آبی ارزشمند برای مصارف کشاورزی و باغداری به کار می‌روند و به واسطه‌ی آن‌ها کشاورزی در این منطقه رونق دارد. محصول سیب روستای شیخ میری که در این منطقه قرار دارد، از بهترین سیب‌های ایران به شمار می‌آید که در پایان تابستان و در ماه‌های شهریور و مهر قابل برداشت است.

اگر در اواخر بهار یا در فصل تابستان به این منطقه سفر کنید، شاهد درختان گیلاس، آلبالو، سیب و همچنین رودخانه‌هایی خواهید بود که از میان این باغ‌های میوه می‌گذرند و فضایی بهشتی را پدید می‌آورند. در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی این منطقه‌ی زیبای کوهستانی می‌پردازیم.

تپه چغا؛ بروجرد را از بالا ببینید!

تپه‌ی گردشگری چغا که در ارتفاعات گلدشت واقع شده و به همین سبب به بام بروجرد نیز معروف است، در شمال غرب بروجرد قرار گرفته است. منظره‌ی کامل شهر بروجرد از بالای این تپه قابل مشاهده است. این منطقه‌ی گردشگری دارای امکانات متفاوتی، مانند دریاچه مصنوعی، آب‌نما، پیست دوچرخه‌سواری، پیست اتومبیلرانی، آلاچیق و دیگر امکانات تفریحی و رفاهی است. دریاچه‌ی مصنوعی موجود در این مکان در زمستان‌ها به طور کامل یخ می‌زند و منظره‌ای زیبا و شگفت‌انگیز را پدید می‌آورد.

بخش دیگری از تپه چغا، باغ پرندگان این منطقه‌ی توریستی است که در آن بیش از ۷۸ گونه پرنده نگهداری می‌شود. انواع طوطی، قرقاول، فنچ، قناری، کبک، مرغ و خروس، طاووس، مرغ مینا و حتی پرندگان شکاری و آبزی از جمله گونه‌های پرندگان بام بروجرد هستند. دیواره‌های این گردشگاه طبیعی نیز با نقوش و طرح‌های زیبا تزئین شده‌اند. همچنین امکان بازدید از سنگ‌های آتش‌فشانی و گیاهان خودرو نیز در این منطقه وجود دارد. تندیس‌های متنوعی نیز در اطراف این تپه وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مجسمه‌ی آرش کمانگیر اشاره کرد.

گلدشت بروجرد؛ تلاقی کوه و دشت و رود


روستای فیال؛ زادگاه آرش کمانگیر

روستای فیال جنوبی‌ترین بخش گلدشت را تشکیل می‌دهد. این روستا در دو کیلومتری جنوب غربی شهر بروجرد و دامنه‎‌های رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد. بسیاری از مردم محلی این روستای زیبا به شهر بروجرد مهاجرت کرده‌اند. این روستا در بخش مرکزی شهر بروجرد و در کنار دشت سیلاخور قرار گرفته و دارای زمین‌های کشاورزی و باغ‌های میوه‌ی فراوان است. 

روستای فیال در پای تپه‌هایی بسیار بلند در دامنه کوه میش پرور قرار گرفته است و آب و هوای معتدل کوهستانی دارد. اکثر مردم این روستا به کشاورزی و دامپروری مشغول‌اند. محصولات این روستا شامل غلات، چغندر، باقلا، سیب و هلو است. از کنار تپه چغا در بروجرد جاده‌ای مستقیماً به سمت فیال می‌رود که در این جاده میدان فدک، دریاچه فدک، باغ فدک، میدان کوهنورد، سازمان آب، پل نظام آباد و بعد از آن پل کوچک روستای فیال قرار گرفته است.

معنای کلمه‌ی فیال، زمینی است که برای نخستین بار در آن کشت شده است. به همین دلیل برخی این روستا را اولین منطقه‌ای در بروجرد می‌دانند که سکونت از آن آغاز شده است. همچنین آرش کمانگیر، قهرمان بزرگ ایرانی، در این روستای تاریخی به دنیا آمده است. در قسمت بالای این روستا، خرابه‌هایی به نام شهر باستانی گوراب یا همان فیال اولیه وجود دارد که مورخان آن را به عنوان محل زادگاه آرش کمانگیر می‌شناسند. 

پیش از این نیز گفتیم که تندیسی از آرش کمانگیر بر روی تپه چغای بروجرد، در نزدیکی روستای فیال، نصب شده است. منطقه‌ی گوراب در میان مردم محلی با نام شهر خرابه نیز شناخته می‌شود. این روستای تاریخی و گردشگری، سوغات متنوعی مانند فراورده‌های لبنی، رب گوجه، سرکه سیب و شیره سیب نیز برای خریداران بلیط هواپیما دارد.

تنگه کپرگه؛ منطقه‌ی محبوب کوهنوردان

روستای کپرگه درون منطقه‌ی گردشگری و زیبای گلدشت و در شمال غربی شهر بروجرد قرار دارد و مسیر آن نیز از روستای شیخ میری سادات می‌گذرد. این روستا نیز مانند دیگر مناطق گلدشت، دارای هوایی دلپذیر و باغ‌های فراوان سیب است . همچنین دوغ محلی آن نیز بسیار معروف است. در انتهای این روستا، تنگه کپرگه واقع است که مکان بسیار مناسبی برای علاقه‌مندان به کوهنوردی است.

بعد از گذراندن روستاهای شیخ میری، گپرگه ۱، گپرگه ۲، گپرگه ۳ تنگه‌ی کپرگه آغاز می‌شود و تا روستای ونایی ادامه می‌یابد. این تنگه دارای یک رودخانه‌ی دائمی پرپیچ و خم است که تنها با پای پیاده یا با دوچرخه می‌توان از آن عبور کرد. 

خوشبختانه هر دو سمت رودخانه پاکوب دارد. این تنگه که از آخرین روستای گپرکه شروع می‌شود و در منطقه ونایی به پایان می‌رسد، با وجود دو چشمه‌ی آب گرم، غار مخفی و پل سنگی یکی از بهترین و زیباترین مسیرهای کوهپیمایی است که کوهنوردان می‌توانند تجربه کنند. همچنین دیواره‌های تنگه‌ی کپرگه، دیواره‌های سنگی خوبی برای سنگ‌نوردان به شمار می‌آیند. پیمایش یک‌طرفه‌ی این تنگه حدود ۵ ساعت به طول می‌انجامد. گردشگران می‌توانند پس از پیمایش این تنگه‌ی شگفت‌انگیز به روستایی ونایی بروند و یا همان مسیر تنگه را بازگردند.

گلدشت بروجرد؛ تلاقی کوه و دشت و رود


روستای ونایی؛ آرامش در دل طبیعت

روستای ونایی که در ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهر بروجرد قرار دارد، در تنگه‌ای بین دو کوه بلند برآفتاب و کوه گرین واقع شده است. چشمه‌هایی مانند آب سفید، دو روزنه و طوطیا و سراب خسرو و سراب ونایی از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه‌ی حیرت‌انگیز هستند. همچنین حدود ۱۰ قله در حوالی روستای ونایی قرار دارد که این منطقه را به محل محبوبی برای کوهنوردان تبدیل کرده است. یک قلعه تاریخی و یک دهنه غار نیز در این منطقه‌ی سرسبز وجود دارد.

وجود چشمه‌های پرآب و هوای مناسب باعث شده تا مردم این منطقه به کار باغداری و کشاورزی مشغول شوند و باغات میوه‌ی بسیاری در این ناحیه وجود دارد. از سوغاتی‌های این محل می‌توان به میوه‌های متنوع، محصولات لبنی، خیار شور و ترشی طبیعی اشاره کرد. در این روستا حیوانات مختلفی مثل گراز، روباه، موش صحرایی، کفتار و انواع پرندگان نیز قابل مشاهده هستند.

رودخانه گلرود؛ رودی زیبا در دل رشته‌کوه‌های زاگرس

دشت‌ها و مراتع و کوه‌های بسیاری در منطقه‌ی زیبای گلدشت وجود دارد. مناطق جنگلی و روستایی نیز از بخش‌های محبوب گلدشت هستند. در این منطقه رودهای بسیاری جریان دارد. این رودخانه‌های دائمی که در تمام فصول سال پرآبند از آب شدن برف کوه‌های گرین و میش پرور به وجود آمده‌اند. اما مهم‌ترین رودخانه‌ی این منطقه رودخانه‌ گلرود است که در انتهای باغات گلدشت قرار دارد و جزو پرآب‌ترین رودهای این ناحیه به شمار می‌آید. این رودخانه باعث به وجود آمدن روستاها و آبادی‌های بسیاری در اطراف خود شده است. همچنین در اطراف رودخانه‌ی گلرود، چشمه‌ها و سراب‌های زیادی وجود دارد که بسیاری از گردشگران برای بازدید از آن‌ها بلیط هواپیما خرم آباد را به مقصد بروجرد تهیه می‌کنند.

این رود از سرچشمه‌های متعددی در روستای ونایی در غرب این شهرستان نشات می‌گیرد و با شیبی تند از طریق تنگه کپرگه وارد منطقه گلدشت می‌شود و در غرب شهر بروجرد در مجاورت تپه چغا از سمت شمال شاخه‌ای دیگر از رودخانه لیقناب دریافت می‌کند. مهم‌ترین زیرساخت‌های آبی مرتبط با این رود، سد چغا نام دارد که با هدف کنترل آب و ایجاد انشعاب‌های آبی، به منظور تأمین آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی در جنوب شهر بروجرد احداث شده است. بعد از آن، گلرود از حاشیه جنوبی شهر بروجرد عبور می‌کند. 

در محل پارک فدک چندین دریاچه بر روی رودخانه گلرود ایجاد شده است. پس از عبور از این محل، گلرود با گرفتن شاخه‌های آبی دیگری از رود لیقناب و آبسرده و خایان، که به نام رودخانه سزار نیز شناخته می‌شوند، به سمت جنوب شرقی حرکت کرده و در محدوده‌ی شهر دورود از سمت شرق، شاخه‌ای بزرگ به نام ماربره را دریافت کرده و همچنان مسیر خود را به سمت مقصد نهایی خود، ادامه می‌دهد.


گلدشت بروجرد؛ تلاقی کوه و دشت و رود
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار