gardeshban.ir

همزمان با گرامی‌داشت شصت‌وپنجمین سالگرد قدیمی‌ترین تشکل گردشکری ایران در آخرین روز از هفته گردشگری، جمعی از فعالان صنعت گردشگری کشور تجلیل شدند.
کد خبر: ۵۹۹۸۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲-1402 July 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
آغاز تبلیغ سفر مصر و معافیت مالیاتی برای تبلیغ ایران

شصت‌وپنحمین سالگرد تأسیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که از جمله قدیمی‌ترین سندیکاهای کشور به شمار می‌آید، در آخرین روز از هفته گردشگری و با حضور جمع زیادی از فعالان گردشگری ایران، تعدادی از سفیران خارجی مقیم در ایران (یمن، ویتنام، آرژانتین، عمان، اندونزی، تونس، قرقیزستان، فیلیپین سریلانکا، بولیوی، اردن، کره جنوبی، کویت) و نمایندگان شماری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و تعدادی از نمایندگان مجلس، استاندار کردستان و شهردار شیراز، دوشنبه دهم مهرماه در سال همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

داوود فرزانه، پیشکسوت انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در ابتدای این مراسم مرور اجمالی درباره پیشینه این انجمن داشت و گفت: زمانی که این انجمن با عنوان سندیکا تشکیل شد، ۳۰ آژانس بیشتر در ایران نبود و اکنون ۶۵ سال است که برای بهتر شدن اوضاع کاری و پیشرفت گردشگری کمک می‌کند.

گردشگری ایران با ایده‌آل بسیار بسیار فاصله دارد

شمس‌الدین فرزادی‌پور، رییس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: همه کیچرهایی که این اقتصاد بزرگ را شناخته‌اند تلاش کرده‌اند بستر لازم را ایجاد کنند و اگر نگاهی به اطراف بیندازیم سرعت این رشد را به خوبی احساس خواهیم کرد. کشور ما با این همه سرمایه چه سهمی را از این ثروت و دارایی‌ها برده است؟ آیا متناسب با جذابیت‌ها بهره کافی را برده‌ایم یا فاصله‌مان زیاد است؟ با اطمینان می گویم فاصله ما با ایده‌آل بسیار بسیار زیاد است، هرچند اقدامات خوبی در سال‌های اخیر ایجاد شده است، ولی به دلیل پیچیدگی صنعت گردشگری نیازمند برنامه‌های خاص و پیچیده هستیم.

او با تاکید بر ضرورت ایجاد تعامل، همفکری و هماهنگی بین زنجیره گردشگری، از حمل و نقل به عنوان یکی از حلقه‌های این زنجیره یاد کرد و افزود: حمل و نقل ایمن و ارزان بر گردشگری بسیار می‌تواند مؤثر باشد. آنچه اکنون گردشگران دنبال آن هستند، زمان و هزینه است. صنعت حمل و نقل هوایی  این دو فاکتور را می‌تواند برآورده کند و سهم بالایی در گردشگری دارد و وابستگی عمیق بین دو مجموعه الزام می‌کند بیشتر همدیگر را بشناسیم و تعامل کنیم.

فرزادی‌پور بیان کرد: فکر می‌کنم آینده خوبی را برای وضعیت آینده گردشگری متصور باشیم، که البته به برنامه‌ریزی و تربیت نیروی متخصص و هماهنگی بین دستگاهی نیاز دارد.

«معافیت مالیاتی در صورت تبلیغ ایران» مصوبه دائمی گرفت

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز کارنامه دو ساله این وزارت در حوزه گردشگری را مرور کرد که از آن جمله به حمایت از بخش خصوصی اشاره داشت و بازگشایی مرزهای کشور با پایان نسبی همه‌گیری کرونا را از جمله این اقدامات برشمرد و گفت: از جمله موانع پیش‌ روی دفاتر خدمات مسافرتی، حمایت از بازاریابی و تبلیغات بود که در این راستا، «تولید محتوای گردشگری به انگیزه تبلیغ ایران» مشمول معافیت مالیاتی شد که اکنون به عنوان مصوبه دائمی دولت ابلاغ شده و دیگر به بودجه سالانه منوط نیست.  

او همچنین به پیگیری‌ها برای معافیت مالیاتی بخش گردشگری اشاره کرد و افزود: هنوز به ایده‌آل خود نرسیده‌ایم، اما امیدوارم با حمایت دولت، مشوق مالیاتی بیشتری لحاظ شود.

شالبافیان کوتاه شدن فرآیند صدور روادید ایران را از دیگر اقدامات این وزارتخانه دانست و گفت: این فرایند در گذشته طولانی بود و بعضاً تا ۲۰ روز طول می‌کشید، اما اکنون روادید ایران حداکثر تا یک هفته صادر می‌شود، البته به استثناء شرایط ویژه‌ای که دستگاه‌ها برای کشورهای خاص دارند. علاوه‌بر این طرح لغو یکطرفه روادید درحال پیگیری است که تا کنون برای سفرهای گروهی روسیه به اجرا گذاشته شده است و امیدوارم در بازار بزرگ‌تری این طرح را بتوان اجرا کرد.

معاون گردشگری ادامه داد: تسهیل حمل و نقل گردشگری از دیگر موارد درحال پیگیری است؛ چراکه زیرساخت حمل و نقل به اندازه استقبال نیست و اتخاذ سیاست «آسمان باز» از جمله پیشنهادهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. برخی از کشورهای همسایه درحال حاضر بهترین ناوگان حمل و نقل را دارند که در شرایط موجود برای کشور ما امکان‌پذیر نیست. ما با بیش از ۱۵۰ فروند هواپیمای فعال چگونه می‌توانیم گردشگری و سفر به ایران را مدیریت کنیم؟

او اضافه کرد: وزیر راه و شهرسازی به درستی گفتند «بلیت متناسب با تقاضا نیست» و چگونگی عرضه این بلیت‌ها اکنون مسأله شده و به سیاست‌های دیگری نیاز دارد. یکی از سیاست‌هایی که کشورهای دیگر دنبال می‌کنند «آزادی پنجم» بوده است. موقعیت ایران این مزیت را دارد که تقاضاهایی برای این حوزه وجود داشته باشد و این پیشنهاد ماست که باید توسط مراجع قانونی بررسی شود.

معاون گردشگری با اشاره به رویکرد درباره حمل و نقل سفرهای داخلی، گفت: خوشبختانه با مصوبه دولت واردات خودرو، کشتی و ... از سود بازرگانی معاف شده است که این امکان را به فعالان گردشگری می‌دهد تا برخی از عقب‌ماندگی‌های حمل و نقل را جبران کنند.

شالبافیان تاکید کرد: زمانی استقبال از گردشگران داخلی و خارجی را می‌توانیم شایسته پاسخ دهیم که گردشگری در اولویت سیاست‌گذاری دولت قرار گیرد. البته چند هفته‌ای است که وزارت نشست‌هایی را با سران قوا برگزار کرده که مطالبات بخش خصوصی را پیگیری می‌کند.

در بخشی از این گردهمایی، با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سردار ذوالقدر، رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا و حرمت‌الله رفیعی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از جمعی از فعالان گردشگری (امین حکمت‌نیا، طاهره مجیدی، لیلی صدری، طباطبایی‌ و مینا رستگار) تجلیل شد.

در ادامه، تفاهم‌نامه‌ای میان انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و یک شرکت هواپیمایی برای برقراری سفر مصر از ایران امضا شد و همزمان تبلیغ سفر از ایران به مصر روی پلتفرم‌های سالن همایش در برج میلاد به نمایش گذاشته شد.

پیش‌تر گفته شده بود سفر از ایران به مصر پس از بیشتر از چهار دهه قطع رابطه سیاسی بین دو کشور، از مهرماه ۱۴۰۲ از طریق عراق آغاز خواهد شد.

رفیعی پس از امضاء این تفاهم‌نامه گفت: با امضاء این تفاهم‌نامه پیش‌بینی این است که ظرف شش ماه این انجمن صنفی صاحب ایرلاین مختص خود می‌شود و کار را به بهترین نحو انجام می‌دهد.
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار