gardeshban.ir

با وجود آغاز «فصل گاوبانگی» بعضی از سودجویان اقدام به برگزاری تورهایی می‌کنند که از قبل توسط سازمان محیط زیست ممنوع اعلام شده بود.
کد خبر: ۶۰۰۷۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲-1402 July 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
«مرال‌ها» قربانی تورهای گردشگری غیرمجاز!


با آغاز فصل گاوبانگی (از ۱۵ شهریور)، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست مازندران اعلام کرد که «ورود هرگونه تور گردشگری با عنوان «تور گاوبانگی» در مناطق جنگلی استان اعم از مناطق آزاد و تحت مدیریت این اداره کل در ایام گاوبانگی  ممنوع است.» فصل گاوبانگی به دوره جفت‌گیری مرال‌ها گفته می‌شود که از نیمه شهریور تا اواخر مهرماه ادامه دارد و حیات و بقاء این گونه گوزن تا حد زیادی به آن وابسته است. در این زمان مرال نر با سر دادن صدا مرال ماده را به جفت‌گیری و مرال نر را به مبارزه دعوت می‌کند.

با وجود این اعلام و ممنوعیت ورود تورهای گردشگری به این مناطق، باز هم تبلیغ این تورها در فضای مجازی دیده می‌شود و این تورهای گردشگری به طور غیرقانونی در حال برگزاری است. این تورها در شرایطی اقدام به برگزاری بازدید از این مناطق کرده‌اند که هنوز فصل گاوبانگی تمام نشده است و حضور آن‌ها در این مناطق ممنوع است.

به اعتقاد فعالان این حوزه، این تورها می‌توانند آرامش حیوانات را به هم بزنند و با ورود انسان به این مناطق بکر آلودگی محیطی ایجاد کند و از آنجا که مرال گونه‌ای است که کاملا خود را از انسان پنهان می‌کند و حیوان اجتماعی نیست باعث خواهد شد که این حیوان از منطقه فراری شود و فرایند زادآوری آنها دچار اخلال شود. در برخی مواقع نیز مشاهده می‌شود شکارچیان در این تورها حضور دارند، مناطق دارای مرال را شناسایی کرده و بعد با تفنگ به سراغ این حیوانات در معرض انقراض می‌روند و آن‌ها را از پای درآورند.

فریب مرال‌ها با تقلید صدا

در فصل جفتگیری مرال، گاوهای نر به منظور جلب ماده مرال‌‌ها و اعلام وجود در محدوده قلمرو خود بانگ سر می‌دهد که این گاو بانگ است، برخی از شکارچیان حرفه‌ای با حضور در این تورهای گردشگری با تقلید صدا به وسیله ابزاری ساخته شده از شاخ کل وحشی که به آن گوکل یا گاوکل می‌گویند و فریب مرال نر به راحتی به آن‌ها نزدیک شده و ‌مرال‌ها را شکار می‌کنند.

در حالت عادی مرال‌ها در دل جنگل های درهم تنیده هیرکانی زندگی می کنند و به دلیل هشیاری بالا شکار آن ها بسیار سخت و دشوار است. اما مرال های نر در فصل گاوبانگی در یک حالت مستی و گیجی به سر می‌برند و به همین دلیل هشیاری لازم برای فرار از دست شکاچیان را ندارند. متأسفانه شکارچیان از این فرصت سواستفاده می کنند و اقدام به شکار مرال‌ها می‌کنند.




تبلیغ یکی از این تورها

سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا این تورها مجوز لازم را دارند؟ و یا سَرخود اقدام به برگزاری تور می‌کنند و اگر مجوز ندارند آیا برخوردی با آن‌ها می‌شود؟ همچنین بعضی از این تورها با همراهی محیط‌بانان انجام می‌شود که این اتفاق در نوبه خود عجیب‌ است.

این تورها غیرقانونی است

در همین راستا، سرهنگ جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست گفت: برگزاری این تورها غیرقانونی است و ما با برگزار کننده آن‌ها برخورد خواهیم کرد. فعالیت این تورها به صورت غیرقانونی بوده و هیچ مجوزی ندارند.

وی با تایید حضور برخی شکارچیان در این تورها ادامه داد: تورهای غیرقانونی با رفتن به جنگل‌ها و مناطقی که ممنوع است آرامش این حیوانات را برهم می‌زنند و حتی امکان دارد شکارچیان نیز با این تورها همراه شوند.

امید کریمی یکی از فعالان محیط‌زیست درباره گاوبانگی گفت: مرال‌های ماده در فصل گاوبانگی پس از آن که مرال نر با قرار گرفتن در بلندی بانگ سر می‌دهد تا قلمرویش را تعیین کند، در فضای باز جنگل جمع می‌شوند، این زمان یکی از فرصت طلبانه‌ترین موقعیت برای برخی از شکارچیان است تا مرال‌های ماده را شکار کنند. همچنین بانگ پی‌درپی مرال‌های نر هم در این دوره ردیابی آنها را برای شکار آسان تر می کند.

وی گفت: شکارچیان فرصت‌طلب اما به همین میزان قانع نمی شوند بلکه با تقلید بانگ گوزن‌های نر به وسیله دمیدن در شاخ گوزن یا کدو، گوزن‌های نری را به دنبال فراری دادن رقبا از قلمروشان هستند ، به طرف خودشان می‌کشانند و آن‌ها را شکار می‌کنند.

کریمی تصریح کرد: بسیاری از این تورها در جنگل پروژکتور انداخته و باعث آزار این حیوانات شده و  از آنجا که مرال حیوانی است که در لابه لای جنگل زندگی می‌کند نور این پرژکتورها باعث بیرون آمدن آن‌ها شده و این کار زمینه شکار آن‌ها را فراهم می‌کند.

به گزارش فارس، با توجه به تخلف آشکار تورهای گردشگری برای حضور در این مناطق باید دید سازمان محیط زیست برای برخورد با آن‌ها چه اقداماتی را انجام خواهد داد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار