gardeshban.ir

گزارش/
عزت‌الله ضرغامی و وزیر گردشگری عربستان ضمن محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به غزه، درباره گسترش همکاری‌های گردشگری و رفت‌وآمد بیشتر گردشگران بین دو کشور مذاکره کردند.
کد خبر: ۶۰۱۶۲
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲-1402 July 26
گردشبان (gardeshban.ir) :

مذاکرات جدید مقام‌های ایران و عربستان/ ابراز تمایل عربستان برای رفت‌وآمد بیشتر با ایران

عزت‌الله ضرغامی - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - در دیدار با احمد الخطیب ـ وزیر گردشگری عربستان ـ که چهارشنبه ۲۶ مهرماه در حاشیه برگزاری بیست‌وپنجمین مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در ازبکستان، انجام شد، با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفت: لازم می‌دانم در ابتدای صحبت‌هایم ناراحتی عمیق خود و جهان اسلام را به خاطر حملات وحشیانه این رژیم اعلام کنم. نسل‌کشی‌ای که آغاز شده بویژه حملات وحشیانه به بیمارستان در غزه در تاریخ کم‌سابقه است و ایران و عربستان وظیفه مهم و رسالت تاریخی مشترکی برای روشنگری درباره رفتار رژیم صهیونیستی و دفاع از مردم فلسطین دارند.

ضرغامی درباره پیشنهاد امضای تفاهم‌نامه گردشگری که از سوی وزیر گردشگری عربستان مطرح شد، اظهار کرد: در این زمینه تفاهم‌نامه مشترکی (بین ایران و عربستان) تا امروز وجود نداشته و پیشنهاد بسیار خوبی است. کارشناسان دو کشور روی این تفاهم‌نامه می‌توانند کار کنند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: گردشگری می‌تواند حوزه بسیار خوبی برای صلح و رابطه صمیمانه پایدار بین کشورها باشد و درباره عربستان و ایران، گردشگری می‌تواند پیشران این موضوع باشد.

او گفت: گردشگری حق همه مردم دنیاست و مردم ما می‌توانند روی این رابطه پایدار تلاش کنند. موضوعاتی که مطرح کردید در قالب یک تفاهم‌نامه کاملا مورد تأیید من است. من هم پیشنهادهایی را مانند برگزاری تورهای تلفیقی دارم که می‌تواند از نقاط مختلف دنیا به مقصد ایران و عربستان اجریی شود.

ضرغامی افزود: تسهیل در صدور روادید و تقویت پروازها و نیز تسهیل در گردشگری زمینی از جمله پیشنهادهای ماست که با توجه به توافق‌های انجام‌شده با عراق، گردشگران عربستانی می‌توانند از طریق عراق به صورت زمینی به ایران سفر کنند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین گفت: با توجه به توانمندی ایران در حوزه صنایع دستی و نیز مرمت آثار تاریخی، توجه به این دو حوزه نیز می‌تواند روابط ما را تقویت کند.

ابراز تمایل عربستان برای رفت‌وآمد بیشتر با ایران

احمد الخطیب ـ وزیر گردشگری عربستان ـ نیز در این دیدار گفت: بسیار خوشحالم که روابط بین ایران و عربستان مجددا گسترش یافته است. ما کشورهای همسایه هستیم که تاریخ طولانی داریم.

او نیز با محکوم کردن حملات اسرائیل به غزه اظهار کرد: ما بیانیه‌های زیادی را علیه حمله اسرائیل به غزه صادر کردیم و موضع قوی در برابر این مسأله داریم.

الخطیب در پاسخ به دعوت ضرغامی برای حضور در نمایشگاه گردشگری تهران، گفت: بر اساس ملاقات‌های دوجانبه که انجام شده است، در حوزه گردشگری با ایران همکاری خواهیم کرد و من حتما سعی می‌کنم در رویدادی که در کشور ایران است شرکت کنم.

وزیر گردشگری عربستان ادامه داد: عربستان در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری کرده است در نتیجه قصد داریم تحولات را جدی‌تر پیگیری کنیم و سازمان جهانی گردشگری را قوی‌تر کنیم و مرکز سازمان جهانی گردشگری را از مادرید به ریاض منتقل کنیم.

او گفت: ما از دبیرکل سازمان جهانی گردشگری پشتیبانی می‌کنیم؛ چرا که ایشان از کشورهای منطقه حمایت می‌کند. گردشگری بسیار مهم است و معنای صلح و آشتی و امنیت را به ارمغان می‌آورد و بسیار خرسند خواهیم بود که در خاورمیانه شاهد ثبات باشیم. ما برای شکوفایی هرچه بیشتر ایران و عربستان بسیار مشتاق هستیم.

وزیر گردشگری عربستان گفت: پیشنهاد من این است که یک یادداشت تفاهم با هم امضا کنیم تا در حوزه گردشگری در آینده شاهد همکاری‌های بیشتر باشیم. این یادداشت تفاهم می‌تواند متمرکز بر آموزش و نیز توسعه روابط گردشگری بین ایران و عربستان باشد. به عنوان مثال از ایران افرادی برای تشرف به حج به عربستان می‌آیند و تمایل داریم تعداد بیشتری از ایرانیان به عربستان سفر کنند و متقابلا نیز تمایل داریم از عربستان نیز گردشگرانی به ایران بیایند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار