gardeshban.ir

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از تصویب احداث ۱۰ بوستان روستایی در استان تاکنون خبر داد.
کد خبر: ۶۰۳۶۶
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲-1402 August 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
از بوستان‌های روستایی تهران چه خبر؟

بهمن ۱۳۹۹ علینقی حیدریان- مدیر کل وقت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران - از در اولویت قرار گرفتن احداث بوستان‌های روستایی خبر داده بود. حال با توجه به اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال قرار است بوستان‌های روستایی با این رویکرد ایجاد شوند.

نقی عزیزی ضمن اشاره به این مطلب افزود: احداث بوستان‌های روستایی یک طرح مردمی است. زمین‌هایی که مشکل حقوقی و فنی نداشته باشند را طبق قانون در اختیار روستاها قرار می‌دهیم و در برخی نقاط بر اساس تفاهمنامه با دهیاری‌ها زمین را در قالب جنگلکاری مشارکتی عرصه به آن‌ها تحویل می‌دهیم و با کاشت درختان، فضای سبز ایجاد شده مورد استفاده روستاییان قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: هفته قبل طرح احداث سه بوستان روستایی دیگر را مصوب کردیم و به شهرستان‌ها ابلاغ می‌کنیم تا مقدمات ایجاد آن را فراهم کنند. در مجموع ۱۰ بوستان روستایی مصوب شده است و قرار است هفته‌ای یک تا سه طرح را تا زمان کاشت مصوب کنیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تاکید کرد: همه روستاهای دارای دهیاری و شورای روستا می‌توانند درخواست احداث بوستان روستایی را ارایه دهند و در حاضر این کار در روستاهای  شهرستان‌هایی چون ملارد، شمیران، دماوند و فیروزکوه مصوب شده است. حالا که منابع طبیعی آمادگی در اختیار گذاشتن زمین برای ایجاد بوستان روستایی را دارد، دهیاری‌ و شوراهای روستا باید همت کنند و درخواست‌های خود را بدهند و پیگیری کنند تا زودتر طرح را مصوب کنیم. تا حد امکان نهال را نیز به‌طور رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

عزیزی درباره گونه‌هایی که در بوستان‌های روستایی کاشته می‌شوند، گفت: بسته به اقلیم  هر منطقه، گونه‌های سازگار با آن کاشته می‌شود بنابراین ممکن است در منطقه‌ای اکالیپتوس و در منطقه‌ای دیگر گز، ارغوان و صنوبر کاشته شود. در جنوب استان تلاش می‌کنیم گونه‌های کم‌آب‌بر مقاوم‌تر کاشته شوند. مشکلی در شمال استان برای کاشت گونه‌های نیازمند آب بیشتر نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا ایجاد بوستان روستایی تاثیری بر سرانه فضای سبز تهران دارد؟ اظهارکرد: با توجه به جمعیت زیاد استان، این اقدامات تاثیر چندانی روی سرانه فضای سبز ندارد. به عنوان نمونه اگر ۱۰۰۰ روستا داشته باشیم و در همه آن‌ها بوستان ایجاد کنیم، به فضای سبز استان ۱۰۰۰ هکتار افزوده می‌شود که این مقداربرای جمعیت ۲۰ میلیونی تهران چشمگیر نیست.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در عین حال تاکید کرد: ساخت بوستان‌های روستایی اقدامی ارزشمند و تاثیرگذار است چراکه مردم به اهمیت فضای سبز و جنگل پی می‌برند و مشارکت را تمرین کنند. حداقل ممکن است محیط زیست را تخریب نکنند.

عزیزی در پایان درباره چگونگی نگهداشت بوستان‌های روستایی پس از ایجاد گفت: به منظور اطمینان از مراقبت صحیح از این فضای سبز حداکثر یک هکتار زمین به روستاها داده می‌شود البته برخی شهرها درخواست تخصیص ۱۰۰ هزار هکتار فضای سبز را ارایه می‌دهند وقتی منابع اعتباری برای مراقبت از زمین‌ها فراهم شود، تحویل زمین به آن‌ها امکان پذیراست.
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار