gardeshban.ir

منطقه‌ آزاد تجاری اروند را می‌توان یکی از مهم‌ترین مناطق تجاری-صنعتی ایران دانست. این منطقه‌ی آزاد که در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان واقع شده، شهرستان‌‌های آبادان و خرمشهر و جزیره‌ی مینو را در برمی‌گیرد و وسعتی به‌اندازه‌ی ۱۷۳ کیلومترمربع دارد.
کد خبر: ۶۰۳۷۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲-1402 August 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
منطقه‌ آزاد تجاری اروند را می‌توان یکی از مهم‌ترین مناطق تجاری-صنعتی ایران دانست. این منطقه‌ی آزاد که در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان واقع شده، شهرستان‌‌های آبادان و خرمشهر و جزیره‌ی مینو را در برمی‌گیرد و وسعتی به‌اندازه‌ی ۱۷۳ کیلومترمربع دارد. 

۸۶۰۰ هکتار از این منطقه به فعالیت‌های صنعتی و ۴۸۰۰ هکتار آن به بخش‌های بازرگانی، گردشگری و اداری اختصاص داده شده، و همچنین ۳۸۰۰ هکتار از این منطقه نیز به بخش‌های بندری، انبارداری و ترانزیت اختصاص یافته است. منطقه آزاد اروند در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری جنوب ایران تبدیل شده است و به همین دلیل در این نوشته به بررسی مراکز خرید منطقه آزاد اروند در آبادان پرداخته‌ایم تا درصورتی‌که با خرید بلیط هواپیما عازم این شهر هستید از لذت یک خرید خوب بی‌بهره نمانید!

مراکز خرید منطقه آزاد اروند در آبادان


منطقه آزاد اروند کجاست؟

همان‌طور که گفتیم، منطقه‌ آزاد تجاری اروند در جنوب غربی استان خوزستان و در محل تلاقی اروند و کارون واقع شده و در همسایگی کشورهای عراق و کویت قرارگرفته است. این منطقه دارای سه بخش است که شامل شهرک‌های صنعتی خرمشهر و آبادان، شلمچه و جزیره‌ی مینو می‌شود.
از جاذبه‌های این منطقه می‌توان به رودهای بهمن‌شیر، کارون و اروند، وجود امکاناتی همچون حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی به داخل و خارج کشور، وجود فرودگاه در آبادان و فاصله‌ی کم با کشورهای هم‌جوار اشاره کرد.
در منطقه آزاد اروند، در استان خوزستان نیز امکان ترانزیت کالا از کشورهای مختلف، برای مثال کشورهای حوزه خلیج فارس و شرق آسیا به عراق و کشورهای حوزه قفقاز وجود دارد. همچنین وجود حمل‌ونقل ترکیبی در این منطقه، اهمیت آن را از لحاظ ترانزیتی بیشتر کرده است.

بهترین مراکز خرید منطقه آزاد اروند

اغلب بازارهای مهم و شناخته‌شده‌ی این منطقه در دو شهر آبادان و خرمشهر قرار گرفته‌اند. همان‌طور که اشاره کردیم این دو شهر در منطقه آزاد اروند قرار دارند و به همین دلیل کالاها و اجناس موجود در بازارها و مراکز خرید این دو شهر معاف از مالیات بوده و بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. بسیاری از ساکنان مشهد، به‌ قصد خرید از منطقه آزاد اروند، بلیط هواپیما مشهد آبادان را خریداری می‌کنند. در ادامه به شما بهترین مراکز خرید منطقه آزاد اروند در آبادان را معرفی خواهیم کرد.

بازار ته‌لنجی‌ها

بازار ته‌لنجی‌ها در آبادان که به بازار امیری شهرت دارد، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در آبادان نیز به شمار می‌آید زیرا در آن هرچه بخواهید، از انواع خوراکی گرفته تا پوشاک، لوازم آرایش، لوازم برقی و وسایل ایرانی و خارجی پیدا خواهید کرد. جدای از این، شلوغی بازار ته‌لنجی‌ها و به گوش رسیدن موسیقی‌ محلی در آن، به جذابیت این بازار افزوده است.
ملوانان و خدمه‌ی کشتی‌های باری مجاز هستند در طول سال میزان مشخصی بار را بدون پرداختن تعرفه‌ی گمرکی به کشور وارد کنند؛ به این کالاها اصطلاحاً ته لنجی گفته می‌شود. همین مسئله باعث شده تا در این بازار کالاهای متنوع با قیمت‌های بسیار مناسبی به فروش برسند.
یکی دیگر از جاذبه‌های بازار ته لنجی‌ها دست‌فروشانی هستند که در بازار بساط می‌کنند و به فروش اجناس مختلف می‌پردازند. در خرید از این بازار به این نکته توجه کنید که قیمت کالاها ممکن است مغازه به مغازه تفاوت داشته باشد.

آدرس: آبادان- خیابان امام خمینی (ره)

مراکز خرید منطقه آزاد اروند در آبادان


بازار مرکزی آبادان

بازار مرکزی آبادان، یکی از اولین مجتمع‌های تجاری در این شهر و یکی از مهم‌ترین مراکز خرید منطقه آزاد اروند است. بازار مرکزی آبادان ساختمانی دوطبقه است و اجناس بسیار متنوعی را باقیمتی مناسب به خریداران ارائه می‌کند.

این بازار در مجاورت بازار ماهی‌فروشان و در نزدیکی ساحل اروند قرارگرفته است و در آن انواع اجناس همچون کیف، کفش، لباس، لوازم خانگی، خوراکی‌های داخلی و خارجی و... باقیمت‌های مناسب پیدا می‌شوند. اگر قصد یک خرید کامل را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به این بازار سر بزنید.

آدرس: آبادان- انتهای خیابان دبستان- روبه‌روی بازار ماهی‌فروش‌ها

بازار کویتی‌ها

بازار کویتی‌ها، یکی از قدیمی‌ترین بازارهای منطقه آزاد اروند آبادان است که بیشتر از هر چیز به فروشگاه‌های پوشاک مردانه‌اش معروف است. ازآنجایی‌که اجناس این بازار عمدتاً اصل هستند، قیمت‌ آن‌ها ممکن است بالا باشد؛ اما با توجه به کیفیت و اصل بودنشان درمجموع قیمت مناسبی دارند.

این پاساژ که در چهارراه امیری قرار گرفته، فروشگاه‌هایی از معروف‌ترین برندهای ایرانی و خارجی را در خود جای داده است. بزرگ بودن و وجود پوشاک متنوع در بازار کویتی‌ها، از ویژگی‌های مهم این بازار است.

آدرس: آبادان- خیابان زند

مجتمع تجاری ساحل اروند

یکی دیگر از بازارهای منطقه آزاد اروند در آبادان، مجتمع تجاری ساحل اروند است. این مجتمع تجاری سه‌طبقه در خیابان گمرک شهر آبادان واقع شده است و حدود ۶۰ واحد تجاری برای فروش اجناس متنوع دارد. قیمت اجناس در این بازار نسبت به سایر مراکز خرید مناسب‌تر است. در مجتمع تجاری ساحل اروند اجناسی مانند لوازم خانگی کوچک، لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش، لباس، پتو و اسباب‌بازی به فروش می‌رسد.

آدرس: آبادان- بلوار ساحلی

مراکز خرید منطقه آزاد اروند در آبادان


مرکز خرید سیتی سنتر آبادان

سیتی سنتر آبادان یکی از مراکز خرید منطقه‌ آزاد اروند است که در سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرده و مدت ‌زمان زیادی از تأسیس آن نمی‌گذرد. این مجتمع تجاری در نزدیکی بازار ته‌لنجی‌ها قرارگرفته اما فضای آن با بازار ته‌لنجی‌ها بسیار متفاوت است. سیتی سنتر آبادان معماری مدرنی دارد و شامل بخش‌هایی همچون فودکورت، رستوران و بام سبزی با چشم‌انداز زیبای رود اروند است.

این مجتمع در خیابان منتظری آبادان قرار گرفته و دارای پارکینگی بزرگ برای راحتی گردشگرانی‌ست که به‌قصد خرید از منطقه آزاد اروند به آبادان سفر می‌کنند. در این مرکز تجاری بزرگ و مدرن که از بهترین بازارهای آبادان به شمار می‌آید، ۱۲۰ واحد تجاری وجود دارد که اجناسی همچون لوازم آرایشی، پوشاک و لوازم الکترونیکی را به خریداران ارائه می‌دهند.

آدرس: آبادان- خیابان شهید منتظری

مرکز خرید کنز مال

مجتمع تجاری کنزمال یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مراکز خرید منطقه آزاد تجاری اروند است که در اتوبان آبادان به خرمشهر قرارگرفته است. این مرکز خرید با ۴۰۰ واحد تجاری، دارای بخش‌های متنوعی مانند فودکورت و فضاهای تفریحی-رفاهی است.

این بازار مدرن در یک طبقه به‌صورت راهروهای متقاطع ساخته شده است و از مراکز خرید بسیار مهم در آبادان به شمار می‌آید؛ زیرا کالاهای متنوعی از کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس بدون تعرفه‌ی گمرکی مستقیماً وارد این مرکز خرید می‌شوند و با قیمت بسیار مناسبی به خریداران ارائه می‌شوند. این اجناس شامل کالاهایی همچون انواع پوشاک، لباس کودک، وسایل خانگی و وسایل دکوراتیو نیز می‌شوند.

باوجود تمام این نکات مثبت، یکی از مهم‌ترین مشکلات این مرکز خرید، شلوغی زیاد آن، به‌خصوص در ایام تعطیل و ایام اوج سفر است. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد خرید از این مرکز تجاری را دارید، این ایام را برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما ارزان و سفر به این منطقه انتخاب نکنید تا با مشکل شلوغی و عدم وجود جای پارک روبرو نشوید.
آدرس: بلوار بین خرمشهر و آبادان

بازار ماهی‌فروشان

بازار ماهی‌فروشان متفاوت‌ترین بازار در لیستی است که تا اینجا به شما معرفی کردیم! در این بازار برخلاف مراکز خرید دیگری که معرفی شد، پوشاک و لوازم خانگی به فروش نمی‌رسد؛ بلکه انواع ماهی‌ها‌‌، میگوها، آبزیان و غذاهای دریایی در این بازار به خریداران ارائه می‌شوند.

این بازار که در کنار رود اروند قرارگرفته است، به پارک بازار ماهی نیز معروف است. همه‌ی محصولات این بازار تازه هستند، زیرا لنج‌های ماهیگیری هرروز صید خود را به این بازار می‌آورند تا به دست خریداران برسد.

آدرس: آبادان- محله احمدآباد - خیابان دوازدهم فرعی- خیابان هفتم اصلی

مراکز خرید منطقه آزاد اروند در آبادان


پاساژهای کادوس

پاساژ‌های کادوس با چهار شعبه‌ی متفاوت، از فروشگاه‌های زنجیره‌ای منطقه آزاد اروند آبادان هستند. شعبه‎های ۱ و ۲ و ۴ در خیابان شاپور، ابتدای خیابان امام خمینی و شعبه‌ی دیگر آن، یعنی شعبه‌ی ۳، در خیابان شهید منتظری است. تمام این فروشگاه‌ها که امکان خریدی باکیفیت و ارزان را فراهم کرده‌اند؛ مجهز به آسانسور، پله‌برقی، کافی‌شاپ و رستوران‌های متنوع هستند. شعبه‌های ۱ و ۲ و ۴ پنج طبقه هستند و نمای آن‌ها به شکلی‌ست که از بیرون جدا به نظر می‌رسند اما در واقع از داخل به یکدیگر متصل‌اند. شعبه‌ی سوم این فروشگاه‌ها هفت ‌طبقه است و طبقه‌ی ششم و هفتم آن مختص یک شهربازی مدرن با انواع بازی‌های رایانه‌ای، سرگرمی‌ها و بیلیارد است.

آدرس شعب ۱ و ۲ و ۴: آبادان- خیابان شاپور- ابتدای خیابان امام خمینی
آدرس شعبه‌ی ۳: آبادان- خیابان شهید منتظری

مجتمع تجاری جزیره

مجتمع تجاری جزیره یکی از مدرن‌ترین و بهترین مراکز خرید آبادان است که در سال ۱۳۸۶ افتتاح شد؛ اما در سال ۱۳۹۰ شروع به کار کرده است. این مرکز خرید دارای ۴ طبقه است که یک طبقه‌ی آن پارکینگ، دوطبقه‌ی آن فروشگاه و یک طبقه‌ی آن مختص شهربازی است. مجتمع تجاری مدرن جزیره دارای امکاناتی همچون رستوران، کافی‌شاپ، اینترنت، دستگاه خودپرداز و محل بازی کودکان است.

آدرس: آبادان- خیابان یک احمدآباد

مجتمع تجاری الماس جنوب آبادان

یکی دیگر از مجتمع‌های تجاری آبادان که گردشگران به ‌قصد خرید از منطقه‌ی آزاد اروند به آن مراجعه می‌کنند، مرکز خرید الماس جنوب آبادان است. این پاساژ بزرگ دارای ۱۰۰ واحد تجاری و پارکینگی ۵ طبقه با ظرفیت ۴۸۰ خودرو است. مجتمع تجاری الماس جنوب آبادان به فروشگاه‌های پوشاک زنانه‌اش معروف است.
آدرس: آبادان- چهارراه امام- نبش خیابان نادری

مراکز خرید منطقه آزاد اروند در آبادان


دیگر مراکز خرید منطقه‌ آزاد اروند در آبادان

علاوه بر بازارها و مراکز خریدی که به‌عنوان بهترین مراکز خرید منطقه آزاد اروند آبادان به ‌تفصیل معرفی کردیم، مراکز خرید مهم دیگری نیز در آبادان وجود دارند. پاساژ حاتم که یکی از مراکز خرید کوچک و محلی آبادان است و در خیابان احمدآباد، پاسداران، نبش فرعی هشت قرارگرفته است، یکی دیگر از این مراکز خرید است. در این مجتمع تجاری کالاهایی همچون چمدان، عینک و... به فروش می‌رسد.

بازار روز آبادان در چهارراه امیری که مختص فروش تجهیزات کامپیوتری است و همچنین بازار شب آبادان که به بازار خلیج فارس نیز معروف است و در آن اجناس بدون تعرفه گمرکی مانند پوشاک عرضه می‌شود نیز از مهم‌ترین و معروف‌ترین بازارهای منطقه آزاد اروند در آبادان هستند.

همچنین از دیگر مراکز خرید مهم در این منطقه می‌توان به بازار خواروبارفروشی و میوه تره‌بار جمشیدیه، بازار کوچک و محلی فیه، پاساژ تندیس در انتهای خیابان امام و نبش خیابان دبستان، مجتمع تجاری ضیا در خیابان دبستان، پاساژ لادن در خیابان شهید طالقانی و مجتمع تجاری پارمیدا در خیابان امیری نیز اشاره کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار