gardeshban.ir

پیش از اینکه جاذبه‌های رامیان را معرفی کنیم بهتر است با این شهرستان و موقعیت آن کمی آشنا شویم. رامیان یکی از شهرستان‌های شمال کشورمان است که در استان زیبای گلستان قرار دارد.
کد خبر: ۶۰۳۴۱
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲-1402 August 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
استان‌های شمالی ایران مقصد بسیاری از گردشگران در ایام تعطیل و فصل تابستان است. یکی از مناطق سرسبز و زیبایی که می‌توانید برای سفر کردن انتخاب کنید، شهرستان رامیان است. این شهرستان به جواهر سبز استان گلستان شهرت دارد. 

شاید سؤال کنید که چرا؟ رامیان جاذبه‌های دیدنی و زیبایی دارد که بدون اغراق آن را به جواهری تبدیل کرده است. در این مطلب جاذبه‌های معروف و دیدنی رامیان را به شما معرفی خواهیم کرد؛ جاهایی که شاید تصاویرش را در کارت پستال‌ها دیده باشید و امکان دیدنش از نزدیک دور از تصور باشد. همراه ما باشید تا به این سرزمین سبز سفر کنیم.

جاهای دیدنی رامیان | گشت و گذاری در سرزمین آبشارهای باشکوه و چشمه‌های خروشان


درباره رامیان

پیش از اینکه جاذبه‌های رامیان را معرفی کنیم بهتر است با این شهرستان و موقعیت آن کمی آشنا شویم. رامیان یکی از شهرستان‌های شمال کشورمان است که در استان زیبای گلستان قرار دارد. این شهرستان در ۸۰ کیلومتری گرگان و ۲۵ کیلومتری گنبد کاووس واقع شده است. رامیان قدمتی دیرینه دارد و به دلیل موقعیت سرسبز و خوش آب و هوا و محصور شدن در دل کوه‌های البرز شرقی از دیرباز مورد توجه اقوام مختلف بوده است. مردم رامیان به زبان فارس و و ترکی صحبت می‌کنند و از نژادهای مختلف خراسانی، ترک، بجنوردی، گرگان و کرمانی هستند. شهرستان رامیان جنگل‌ها، آبشارها و چشمه‌های بسیار زیبایی دارد و در فصول گرم میزبان گردشگران و خریداران بلیط هواپیما از تمام نقاط ایران است. در ادامه معروف‌ترین جاذبه‌های رامیان را به شما معرفی می‌کنیم تا اگر به استان گلستان سفر کردید از آنها دیدن کنید.

آبشار جوزک

آبشارهای زیبا و دیدنی رامیان را معرفی کردیم اما یکی از زیباترین آنها باقی ماند. آبشار جوزک در جنگلی بکر و زیبا جا خوش کرده و تا رامیان ۳ کیلومتر فاصله دارد. آبشار جوزک کمی بالاتر از چشمه نیلبرگ قرار دارد. اگر اهل پیاده‌روی باشید می‌توانید از چشمه نیلبرگ تا آبشار جوزک را حدود یک ساعت پیاده‌روی کنید. این مسیر جنگلی آنقدر زیباست که احتمالاً متوجه گذشت زمان نخواهید شد. کافی است مسیر رودخانه را پی بگیرید تا به آبشار جوزک برسید. پس از رسیدن آبشار جوزک را می‌بینید که حالت پلکانی دارد و خزه‌ها و سرسبزی اطراف آن زیبایی بی‌نظیری را خلق کرده است.

آبشار پشمکی

اگر به تصویر آبشار پشمکی رامیان نگاه کنید باورتان نمی‌شود که در واقعیت چنین منظره‌ای وجود داشته باشد، اما باید بگوییم که وجود دارد. آبشار پشمکی کاملاً به نامش شباهت دارد و فضای طبیعی و پوشش گیاهی اطراف آن حالتی شبیه به پشمک را به وجود آورده است. آبشار پشمکی در فاصله ۱۰ کیلومتری رامیان و ۳ کیلومتری روستایی به نام پاقلعه قرار دارد. آبشار پشمکی ۸ متر ارتفاع دارد و آبی که از میان صخره‌ها عبور می‌کند و روی خزه‌ها و گیاهان اطراف آن می‌ریزد باعث به وجود آمدن این زیبایی شگفت‌انگیز شده است. در اطراف این آبشار غار پشمکی نیز قرار دارد که می‌توانید از آن دیدن کنید. برای رسیدن به آبشار پشمکی از رامیان باید از جاده‌ای آسفالته به طول ۱۶ کیلومتر عبور کنید و سپس ۲ کیلومتر انتهایی را در جاده خاکی برانید تا به نزدیکی آبشار برسید.

چشمه گل رامیان

بدون شک اگر از محلی‌ها سراغ جاهای دیدنی رامیان را بگیرید اول از همه چشمه گل رامیان را به شما معرفی می‌کنند. این چشمه، گل سرسبد جاذبه‌های شهرستان رامیان است که در فاصله ۵ کیلومتری جنوب شهر رامیان قرار دارد. چشمه گل یکی از عمیق‌ترین چشمه‌های جهان است که عمق آن به ۸۰ متر هم می‌رسد. در زبان ترکی واژه گل به معنای عمیق است به همین دلیل این نام را برای این چشمه انتخاب کرده‌اند.

جاهای دیدنی رامیان | گشت و گذاری در سرزمین آبشارهای باشکوه و چشمه‌های خروشان


جالب است بدانید که آب چشمه گل تنها از آب‌های زیرزمینی کف آن تأمین می‌شود و از طریق یک مجرای خروجی به روستاها نیز می‌رسد و مزارع را سیراب می‌کند. این جاذبه محل تفرج و بازدید اهالی رامیان و شهرهای اطراف است که در ایام تعطیل به آنجا می‌آیند. برای بازدید از چشمه باید نصف روز وقت بگذارید. اگر اهل ماهیگیری هستید حتماً وسایلتان را هم با خود بردارید.

امامزاده بی‌بی حلیمه خاتون

امامزاده بی‌بی حلیمه خاتون یکی از دیگر جاذبه‌های شهرستان رامیان به حساب می‌آید. این امامزاده در فضای جنگلی و مه‌آلود روستای الهادی قرار گرفته و حدود ۲۵ کیلومتر با رامیان فاصله دارد. گفته می‌شود که طبق اسناد تاریخی نسب این امامزاده به حضرت موسی بن جعفر (ع) می‌رسد. قدمت آرامگاه بقعه به دوره صفوی برمی‌گردد اما به دلیل تخریب‌هایی که در سال‌های قبل صورت گرفته بنای اصلی و جدید امامزاده در سال ۱۳۷۹ ساخته شده است.

در این امامزاده امکاناتی برای استراحتگاه مسافران در نظر گرفته شده و اگر به امامزاده بی‌بی حلیمه خاتون بروید، مردم محلی را می‌بینید که برای نذر کردن و حاجت گرفتن به آنجا می‌آیند. علت آن این است که امامزاده بی‌بی حلیمه برای مردم روستا مقدس است و به آن اهمیت ویژه‌ای می‌دهند.

حمام تاریخی رامیان

حمام تاریخی رامیان به نام حمام عروج یا اروج نیز شهرت دارد. این حمام قدیمی در بازار شهر رامیان قرار دارد. حمام عروج در زمان حکمرانی مظفرالدین شاه قاجار به دستور حاکم استرآباد به نام سعدالله خان میرفندرسکی احداث شد. حمام عروج به سبک حمام‌های قدیم ساخته شده و دارای بخش‌های مختلفی نظیر سالن رختکن یا سربینه، خزینه، حوض آب سرد و گرم، پاشوره و گرمخانه است. احتمالاً در بازدید از حمام سقف‌های گنبدی با نورگیرهای طبیعی توجهتان را جلب خواهد کرد. اگر علاقه‌مند به گشت و گذار در تاریخ و آثار تاریخی هستید، در سفر خود به شهرستان رامیان به حمام رامیان سر بزنید.

روستای پاقلعه

روستای پاقلعه در فاصله ۱۰ کیلومتری رامیان و ۷۰ کیلومتری شهر گرگان قرار دارد. این روستای زیبا و دیدنی یکی از زیباترین روستاهای ایران معرفی می‌شود. حتماً می‌پرسید چرا؟ این روستا طبیعت سرسبز و مراتع زیبایی دارد و چندین آبشار و چشمه معروف را در خود جای داده است. جنگل‌های سرسبز و ییلاقی، آبشار‌های پرآب و چشمه‌های بزرگ و کوچک از دیدنی‌های این روستای قدیمی هستند. اگر به روستای پاقلعه سفر کردید می‌توانید در بافت تاریخی روستا و در اقامتگاه گردشگری آن بمانید و یکی دو روزی از روستا و دیدنی‌هایش لذت ببرید.

جاهای دیدنی رامیان | گشت و گذاری در سرزمین آبشارهای باشکوه و چشمه‌های خروشان



چشمه نیلبرگ

چشمه نیلبرگ از جاهای دیدنی و زیبای اطراف رامیان است و در دل جنگل‌های هیرکانی قرار دارد. تفرجگاه جنگل و چشمه نیلبرگ تا رامیان تنها ۴ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل نزدیکی در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها میزبان اهالی رامیان است. برای دیدن این چشمه باید راهی جاده جنگلی نیلبرگ شوید و کمی مسیر را ادامه دهید تا در اوایل آن به چشمه برسید. علاوه بر چشمه نیلبرگ چندین چشمه دیگر نیز در این منطقه وجود دارد که آب شرب مردم محلی از آنجا تأمین می‌شود. اگر با تهیه بلیط هواپیما گرگان به این مقصد دیدنی سفر کردید از این منطقه بازدید کنید. دیدن چشمه نیلبرگ و استراحت در جنگل‌های زیبای اطرافش خالی از لطف نیست.

آبشار سرخه کمر

مجموعه آبشارهای سرخه کمر از دیگر جاذبه‌های رامیان است که در فاصله ۳ کیلومتری جنوب شرقی شهر رامیان قرار دارند. نخستین آبشار این مجموعه آبشار سرخه کمر است و در طول مسیر سرخه کمر ۸ آبشار دیگر نیز وجود دارد. این آبشارها در دل جنگل‌های سرسبز و زیبا قرارگرفته‌اند و حدود ۳۰ دقیقه با هم فاصله دارند. آبشار نعیم‌آباد یکی از آبشارهای این مجموعه است که ۲۸ متر ارتفاع دارد و ورزشکاران برای فرودهای فنی و تمرین به آنجا می‌آیند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار