gardeshban.ir

نسل‌کشی در غزه، تخریب و محو هویت بشری و تاریخی در این باریکه، در حالی هشدارهای مجامع بین‌المللی را برانگیخته است که اکنون اظهارات انتقادبرانگیز وزیر میراث فرهنگی رژیم صهیونیستی درباره «احتمال انداختن بمب اتم در غزه» نگرانی‌ها را درباره وقوع یک فاجعه بشری و سرقت و جعل بزرگ تاریخ‌ تشدید کرده است.
کد خبر: ۶۰۳۶۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲-1402 August 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
بمب اتم علیه تاریخ!


اظهارات افشاگرایانه آمیخای الیاهو، وزیر میراث فرهنگی کابینه بنیامین نتانیاهو درباره بمب‌های هسته‌ای اسرائیل، واکنش و انتقادهای زیادی را برانگیخته است، به گونه‌ای که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، او را از جلسات کابینه برای مدت نامعلومی معلق کرد و کابینه نتانیاهو را به چالش کشید و واکنش برخی کشورها را در محکومیت این اظهارات برانگیخت. عربستان در بیانیه‌ای اظهارات افراطی آمیخای الیاهو، وزیر میراث اسرائیل درباره استفاده از بمب هسته‌ای علیه نوار غزه را نشان‌دهنده «افراط گرایی» و «وحشی‌گری» اعضای این کابینه دانست.

این اظهارات از سوی یک مقام میراث فرهنگی، گویای میزان تندروی و افراطی‌گرایی رژیمی است که به استناد روایت‌های تاریخی از سال ۱۹۴۸ پی در پی علاقه‌مند به آثار باستانی سرزمین فلسطین، جعل و یا تخریب و حتی محو آن بوده و با این سیاست، کمیته‌ای از باستان‌شناسان اسرائیلی را در تمام نقاط فلسطین تشکیل داده است.

حدود دو سال پیش نیز، ناصر ابو شریف، نماینده جهاد اسلامی فلسطین این هشدار را داده بود که «آنها می‌خواهند، همه آثار و نشانه‌های شهر را تغییر دهند، می‌خواهند نام همه اماکن را تغییر دهند.»

این اظهارات از سوی یک مقام میراث فرهنگی، گویای میزان تندروی و افراطی‌گرایی رژیمی است که به استناد روایت‌های تاریخی از سال ۱۹۴۸ پی در پی علاقه‌مند به آثار باستانی سرزمین فلسطین، جعل و یا تخریب و حتی محو آن بوده و با این سیاست، کمیته‌ای از باستان‌شناسان اسرائیلی را در تمام نقاط فلسطین تشکیل داده استسازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) نیز حدود سه سال پیش فیلمی از سرقت آثار باستانی فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی منتشر کرده و این اقدام را جنایت جنگی خوانده بود. این سازمان هشدار داده بود که رژیم صهیونیستی به دنبال جعل تاریخ و دادن شخصیت یهودی به منظور خدمت به روایت اسرائیل درباره اشغال فلسطین است.

حنان عشراوی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) پیش‌تر این هشدار را داده بود که «رژیم صهیونیستی با کنترل غیرقانونی بر اماکن باستانی، آثار باستانی و سرقت آنها به شکل برنامه‌ریزی شده برای نابودی موجودیت فلسطین و محو تاریخ،  تمدن و هویت ملت فلسطین تلاش می‌کند. این اقدامات جنایت جنگی است و نباید بدون مجازات باقی بماند.»

عشراوی گفته بود: رژیم صهیونیستی در دوره گذشته تعدادی از اماکن تاریخی، باستانی و مذهبی فلسطین را هدف گرفته است. این رژیم با سیم خاردار محوطه «جبل الفردیس» را بسته و در ورودی منتهی به آن گیت نصب و آن را از شهرک بیت تعمر در شرق بیت لحم جدا کرده است. علاوه‌ بر آن بارها به شهرک سبسطیه در استان نابلس یورش برده و تلاش کرده بر آثار باستانی این منطقه کنترل یابد.

فیلمی هم که ساف در سال ۱۳۹۹ منتشر کرد، نشان می‌داد کامیونی حامل سنگی بزرگ به آرامی حرکت می‌کند و سربازان در حال تامین امنیت هستند و درباره آن توضیح داده شده بود که «نیروهای اشغالگر حوض العماد که قدمتش به قرن شانزدهم برمی‌گردد را از شهرک تقوع در شرق بیت لحم می‌دزدند.»

حدود یک دهه پیش نیز، دبیرکل وقت اتحادیه عرب گزارش کرد رژیم صهیونیستی حدود ۸۰ هزار دست‌نوشته و کتاب فلسطینی را از سال ۱۹۴۸ دزدیده و در کتابخانه‌هایش نگهداری می‌کند. «نبیل‌ العربی» که آن زمان دبیرکلی اتحادیه عرب را به عهده داشت، اظهار کرده بود «قدرت امپرپالیستی رژیم اشغالگر فلسطین از سال ۱۹۴۸ به سرقت میراث فرهنگی این سرزمین اقدام کرده تا هویت اصلی عرب‌ها و تاریخ‌ کشور فلسطین را پنهان کند.»

اداره آثار و میراث فرهنگی فلسطین سال ۲۰۰۸ نیز، افزایش سرقت و تجارت آثار باستانی و تاریخی فلسطین پس از انتفاضه دوم را گزارش کرده بود. بر اساس سرشماری آن اداره تا آن زمان، بیش از ۵۰۰ پایگاه باستانی و بیش از یک هزار و ۵۰۰ اثر باستانی مورد سرقت قرار گرفته و یا برای ترمیم و بازسازی از سوی رژیم صهیونیستی مورد تعرض قرار گرفته بود.

بنابر آن گزارش اداره آثار و میراث فرهنگی فلسطین، آثار باستانی فلسطین ثروت بسیار بزرگی است که بخش مهمی از اقتصاد فلسطین را بر اساس تنوع تمدنی که به بیش از ۲۰۰ هزار سال پیش باز می‌گردد، تشکیل می‌دهد. اراضی فلسطین بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ پایگاه باستانی دارد، به طوری که می توان اذعان داشت در هر ۵۰۰ هزار متر در فلسطین یک پایگاه باستانی وجود دارد.

مسبب اصلی بعضی از غارت‌های میراث فرهنگی فلسطین، به گفته «المانیتور»، موشه دایان، وزیر دفاع سابق اسرائیل است که با استفاده از نیروی ارتش، آثار باستانی بی‌شماری مربوط به دوران عثمانی تا قبل از میلاد را از غزه غارت کرده؛ تلاشی که برای محو تاریخ فلسطین نامیده شده است

تعداد پایگاه‌های اصلی در سرزمین فلسطین به نوار غربی و غزه می‌رسد. بر اساس آمار اداره آثار باستانی یک‌هزار و ۹۴۴  مکان باستانی اصلی و ۱۰ هزار اثر و بیش از ۳۵۰ هسته شهری و روستایی تاریخی که دارای بیش از ۶۰ هزار ساختمان تاریخی هستند، در نوار غربی و غزه وجود دارند.

اداره آثار و میراث فرهنگی فلسطین بارها معترض شده بود که رژیم صهیونیستی به تجار آثار باستانی فلسطین اجازه می‌دهد بدون بازرسی پلیس، آثار باستانی را از مرزها خارج کنند که خارج از چارچوب قوانین و معاهدات بین‌المللی است.

در سال ۲۰۱۳ نیز «المانیتور» از غارت‌ محوطه‌های باستانی غزه توسط رژیم صهیونیستی گزارش‌هایی منتشر کرده بود. مسبب اصلی این غارت‌ها، موشه دایان، وزیر دفاع سابق اسرائیل معرفی شده است که با استفاده از نیروی ارتش، آثار باستانی بی‌شماری مربوط به دوران عثمانی تا قبل از میلاد را از غزه غارت کرده است؛ تلاشی که برای محو تاریخ فلسطین نامیده شده است.

در سال ۲۰۱۷ نیز الجزیره گزارشی را به استناد فرم‌های مالیاتی منتشر کرد که نشان می‌داد خرده‌فروشان آثار هنری ایالات متحده آمریکا از گروه‌های اسرائیلی که میراث فرهنگی فلسطین را غارت می‌کنند، حمایت می‌کنند، درحالی‌که توافق‌های یونسکو، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه، چارچوبی برای حفاظت از میراث فرهنگی در زمان درگیری‌های مسلحانه باید باشد.

با این پیشینه، شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) همزمان با تشدید و ادامه درگیری‌ها در نوار غزه، در بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را درباره خشونت‌های کنونی حادث بر غیرنظامیان ساکن غزه ابراز کرده و درباره بی‌توجهی به حفاظت از اموال فرهنگی و افزایش احتمالی قاچاق و تخریب اشیاء فرهنگی و تاریخی در این منطقه هشدار داد و بر آتش‌بس فوری تاکید کرده است.

اظهارات انتقادبرانگیز وزیر میراث فرهنگی کابینه نتانیاهو که بسیاری آن‌ را درباره برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی «افشاگرایانه» نیز تلقی کرده‌اند، اکنون تاییدی بر تمام آن گزارش‌ها و اخطارهاست. آمیخای الیاهو، وزیر میراث فرهنگی اسرائیل در مصاحبه با رادیو کول براما گفته است: «مردم فلسطین می‌توانند به ایرلند یا صحراها بروند، هیولاهای غزه باید خودشان راه حلی بیابند. کسانی که پرچم فلسطین یا حماس را به اهتزاز در می‌آورند، نباید به زندگی خود بر روی زمین ادامه دهند. »

او همچنین گفته است که انداختن بمب هسته‌ای در نوار غزه «یکی از احتمالات است» و کمک‌های بشردوستانه به مردم باید محدود شود. نوار غزه نباید روی زمین بماند و باید روی آن شهرک‌سازی کنیم.

اظهارات الیاهو، که عضو حزب قدرت یهود به رهبری ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی است؛ حزبی که ایجاد شهرک‌ها و سیطره بر نوار غزه را تأیید می‌کند، به نوعی تداعی‌کننده و در ادامه اعلامیه آرتور جیمز بالفور، وزیر خارجه وقت بریتانیا در تاریخ دوم نوامبر سال ۱۹۱۷، خطاب به والتر روتشیلد، سیاست‌مدار یهودی‌تبار و از شخصیت‌های شناخته شده صهیونیسم است که در آن به یهودیان وعده ایجاد «خانه ملی برای مردم یهود» در سرزمین فلسطین داده شد و به دنبال آن، کمپین «اسکان مردم بدون میهن در میهن بدون ملت» تشکیل شد و به این ترتیب مهاجرت عظیم یهودیان به سرزمین‌های تاریخی فلسطین و سرقت آن آغاز شد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار