gardeshban.ir

گردشگران در حال ترک منطقه خاورمیانه به دلیل جنگ اخیر در غزه هستند، اتفاقی که خطر بزرگی برای اقتصاد کشورهایی است که به شدت به گردشگری بین‌المللی وابسته‌اند.
کد خبر: ۶۰۶۷۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲-1402 September 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
یک خطر بزرگ برای خاورمیانه


«عامر نظامی» که یک راهنمای تور در منطقه پترا در صحرای اردن است، می‌گوید: اکنون شمار اندکی گردشگر در این منطقه حضور دارند؛ جایی که سال گذشته ۹۰۰ هزار گردشگر از آن بازدید کرده بودند.  

این راهنمای تور به خبرگزاری فرانسه گفت: «سفرهای تور ترکیبی شامل اردن، کرانه باختری و سرزمین اشغال‌شده فلسطین به طور کامل متوقف شد و ده‌ها سفر تور رزروشده به ویژه گروه‌هایی از ایالات متحده لغو شدند.

مسئول پذیرش هتل پترا پالاس نیز تایید کرد که هتل‌های بزرگ از زمان شروع جنگ رژیم صهیونیستی و حماس بین ۲۵ تا ۵۰ درصد کاهش رزرو داشته‌اند و حتی برخی از هتل‌های کوچک مهمان ندارند.»

بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد، پیش از درگیری، خاورمیانه از رونق بازدیدکنندگان برخوردار بود و بیشترین افزایش را در میان مناطق جهانی در دوره ژانویه تا ژوئیه به ثبت رساند و تعداد ورودی‌ها به میزان ۲۰ درصد از سطح قبل از همه‌گیری فراتر رفت.

«اولیویه پونتی» از کمپانی «فورواردکیز» ( ForwardKeys) که در زمینه تجزیه و تحلیل آمارهای سفر و گردشگری فعالیت می‌کند، در این‌باره اظهار کرد: «جنگ تقاضای سفر به تل‌آویو را خشک کرده است» و تأثیر منفی فراوانی بر مقاصد همسایه دارد، به طوری که کشورهای خاورمیانه از کاهش شدید رزروها رنج می‌برند.  برخی گردشگران ترکیه و مصر، اکنون سفر به مقصدهای جنوب اروپا مانند اسپانیا، یونان و پرتغال را جایگزین کرده‌اند.

در ابتدای ماه نوامبر، رتبه‌بندی اعلام‌شده از سوی شرکت «اس اند پی گلوبال» (S&P Global) نشان می‌دهد که لبنان، اردن و مصر که همسایگان مستقیم غزه هستند، بیشترین آسیب را از افت گردشگری خواهند دید.

این شرکت خاطرنشان کرد که گردشگری ۲۶ درصد از درآمدهای خارجی لبنان در سال گذشته را به خود اختصاص داده است. این رقم برای اردن ۲۱ درصد و برای مصر ۱۲ درصد بود، در حالی که این رقم برای سرزمین‌های اشغالی تنها سه درصد بوده است.   

در ادامه گزارش «اس اند پی گلوبال» آمده است: از زمان جنگ در غزه، چندین آژانس تور در مصر لغو حدود نیمی از رزروهای نوامبر و دسامبر را گزارش کرده‌اند، لغو این سفرها بیشتر از سوی مسافران اروپایی بوده است. چندین شرکت هواپیمایی پروازهای خود به لبنان را نیز به حالت تعلیق درآورده‌اند.

شرکت هواپیمایی «ایزی جت» هم هفته گذشته هشدار داد که این درگیری بر درآمد آن تأثیر خواهد گذاشت؛ زیرا پروازها به مصر، سرزمین اشغال‌شده فلسطین و لبنان چهار درصد از ظرفیت آن را تشکیل می‌دهند. این شرکت هواپیمایی پرواز به لبنان و مناطق اشغال‌شده را تعلیق کرده است.

با این وجود، روزنامه حریت چاپ ترکیه گزارش داده است: در حال حاضر کاهش قابل توجهی در گردشگری ترکیه، به دلیل فاصله جغرافیایی آن از درگیری، یا تأثیر عمده بر امارات متحده عربی؛ جایی که ورود گردشگران بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری است، پیش‌بینی نمی‌شود، اما این امر به آن بستگی دارد که درگیری چقدر به طول خواهد انجامید و آیا به دیگر مناطق نیز سرایت خوهد کرد یا خیر.  

در این میان، عربستان نیز که در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری هنگفتی در حوزه سفر و گردشگری داشته باید نگران وضعیت منطقه باشد.  

عربستان همزمان با تلاش برای رشد گردشگری خود، با اجرای طرح‌های بلندپروازانه در عرصه گردشگری، از جمله ساخت پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری «نئوم»، در تلاش برای تثبیت جایگاه خود به عنوان یک مقصد مهم گردشگری است. بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی، تعداد گردشگران بین‌المللی که از عربستان سعودی دیدن کردند، در سال ۲۰۲۲ به ۱۶.۶ میلیون نفر رسید و این کشور با صعود ۱۲ پله‌ای در شاخص سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در رتبه سیزدهم جهان قرار گرفت و در مقایسه با رتبه ۲۵ در سال ۲۰۱۹، به عنوان یکی از برترین کشورهای پذیرنده گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ معرفی شد و همچنین در رتبه دوم برترین کشورهای دنیا از لحاظ نرخ رشد سالانه گردشگری قرار گرفت.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار