gardeshban.ir

سوپ عدس ترکیه‌ای یکی از انواع سوپ‌های خوشمزه و لذیذ است که خیلی راحت، به روش‌های مختلف و با مواد متنوعی درست می‌شود.
کد خبر: ۶۰۹۴۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲-1402 October 10
گردشبان (gardeshban.ir) :



سوپ عدس ترکیه‌ای یکی از انواع سوپ‌های خوشمزه و لذیذ است که خیلی راحت، به روش‌های مختلف و با مواد متنوعی درست می‌شود، این سوپ خوش طعم و پرطرفداررا می‌توانید به عنوان یک پیش غذای ساده و شیک برای پذیرایی و مهمانی‌ها استفاده کنید. 

مواد لازم

کره یا روغن زیتون یا روعن مایع۲ قاشق غذا خوری
پیاز۱ عدد متوسط
آرد۱ قاشق غذا خوری سر پر
رب گوجه فرنگی۱ قاشق مربا خوری
روغن۱ قاشق غدا خوری
هویج۱ عدد
سیب زمینی۱ عدد
عدس قرمز شسته شده و خیس خورده۱ و ۲/۱ پیمانه
آب به اندازه هر ۱ پیمانه عدس ۱ لیتر آب
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
زیره به مقدار لازم
عصاره ماجی به مقدار لازم
کره به مقدار لازم
پولبیبر به مقدار لازم
نان تست به مقدار کافی

طرز تهیه سوپ عدس ترکیه‌ای

مرحله ۱: خیس کردن عدس‌ها

مقداری عدس را در یک قابلمه بریزید، روی آن آب بگیرید، اجازه دهید تا عدس‌ها خوب خیس بخورند و نفخ آن‌ها گرفته شود، علاوه بر آن خیس کردن حبوبات در آب باعث می‌شود تا در هنگام پخت زودتر بپزند، بافت آن‌ها نرم شود و برای استفاده در غذا آماده شوند.

مرحله ۲: خرد کردن هویج و سیب زمینی

بعد سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید، بشورید، به شکل مکعبی در اندازه‌های کوچک خرد کنید سپس هویج‌ها را پوست بگیرید به شکل مکعبی در اندازه سیب زمینی‌های خرد شده برش بزنید و خرد کنید، سیب زمینی و هویج‌های خرد شده را کنار بگذارید.

مرحله ۳: خرد کردن پیاز و تفت دادن آن‌ها

پیاز را پوست بگیرید، بشورید، به شکل نگینی و ریز خرد کنید، سپس در یک قابلمه مقداری کره بریزید، بعد قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب شود بعد پیازها را داخل قابلمه بریزید، با کره تفت دهید تا سبک، شیشه‌ای و نرم شوند.

مرحله ۴: تفت دادن آرد و رب گوجه فرنگی

بعد مقداری آرد در قابلمه بریزید، تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود اما رنگ آن تغییر نکند، سپس مقداری رب گوجه فرنگی در قابلمه بریزید کمی هم روغن به آن اضافه کنید، بعد رب گوجه فرنگی را تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و رنگ باز کند.

مرحله ۵: اضافه کردن سیب زمینی و هویج خرد شده

اضافه کردن روغن به همراه رب به این دلیل است که روغن کمک می‌کند تا رب گوجه در قابلمه رنگ باز کند، سپس سیب زمینی و هویج‌های خرد شده را در قابلمه بریزید با بقیه مواد تفت دهید، تا کمی طلایی رنگ شوند و بافت آن‌ها سفت و منسجم‌تر شود.

مرحله ۶: اضافه کردن و تفت دادن عدس‌ها

سپس عدس‌های خیس خورده را در قابلمه بریزید، با بقیه مواد تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود سپس مقداری آب در قابلمه بریزید طوری که آب کاملاً سطح مواد را بپوشاند، بعد اجازه دهید تا آب داخل قابلمه روی حرارت متوسط شروع به جوشیدن کند.

مرحله ۷: پخت مواد داخل قابلمه

بعد در قابلمه را ببندید، بگذارید تا همه مواد با هم خوب بپزند، طوری که عطر و طعم آن‌ها با هم ترکیب شود بعد از تقریباً نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه سیب زمینی‌ها، هویج‌ها و عدس‌ها کاملاً پخته و نرم می‌شوند، با یک چنگال تست کنید تا میزان پخت آن‌ها را امتحان کنید.

مرحله ۸: پوره کردن مواد داخل قابلمه

بعد قابلمه را از روی حرارت بردارید، کنار بگذارید به وسیله گوشتکوب برقی همه مواد را با هم کاملاً له و پوره کنید تا بافت مخلوط تشکیل شده حریری و یک دست بشود، به جای گوشتکوب برقی برای له کردن مواد می‌توانید از گوشتکوب دستی استفاده کنید.

مرحله ۹: اضافه کردن ادویه‌ها

بعد از این که مخلوط مواد کاملاً با هم یک دست شدند، دوباره قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید، ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل سیاه، زرد چوبه و زیره است را روی مخلوط بریزید، هم بزنید تا عطر ادویه‌ها در مواد پخش شود و به خورد آن‌ها برود.

مرحله ۱۰: اضافه کردن ادویه‌ها به مواد سوپ

سپس به دلخواه و با سلیقه خودتان برای این که سوپ با طعم بهتری داشته باشد می‌توانید از عصاره ماجی هم استفاده کنید، در قابلمه سوپ بریزید و با بقیه مواد مخلوط کنید، به دلخواه خودتان می‌توانید مقدار ادویه‌ها را کمتر یا بیشتر بریزید یا از هر نوع ادویه‌ای استفاده کنید.

مرحله ۱۱: اضافه کردن آب لیمو ترش تازه

سپس یک لیمو ترش تازه را تمیز بشورید از وسط برش بزنید آب آن را بگیرید، در قابلمه روی سوپ بریزید، هم بزنید تا عطر و طعم لیمو ترش به خورد مواد برود، در صورتی که لیمو ترش تازه در دسترس نبود می‌توانید از آب لیمو آماده استفاده کنید.

مرحله ۱۲: پختن سوپ و تفت دادن پولبیبر 

بعد در قابلمه را ببندید، اجازه دهید تا همه مواد به مدت چند دقیقه دیگر با هم بپزند و سوپ عدس کاملاً جا بیفتد، در این فاصله مقداری کره را در یک تابه بریزید، روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب شود بعد کمی پول بیبر در آن بریزید و تفت دهید.

مرحله ۱۳: تزئین و سرو سوپ عدس ترکیه ای

پولبیبر را در کره تفت دهید تا کاملاً رنگ باز کنند سپس تابه را از روی حرارت بردارید بعد از آن سوپ را که خوب جا افتاده است از روی حرارت بردارید، سپس داخل ظرف مناسب بریزید بعد پولبیبر تفت داده شده را روی سوپ بریزید و آن را تزیین کنید. در آخر سوپ عدس ترکیه‌ای را به عنوان یک پیش غذای خوش طعم و پرطرفدار همراه با نان تست شده، انواع دورچین و مخلفات برای پذیرایی و مهمانی‌ها سرو کنید.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار