gardeshban.ir

از میان ۳۲۵ محوطه و اثر تاریخی شناسایی‌شده در غزه، رژیم اسرائیل بیش از ۲۰۰ محوطه باستانی را تخریب کرده است.
کد خبر: ۶۰۹۴۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲-1402 October 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
تخریب ۲۰۰ اثر تاریخی غزه

مقامات در منطقه محاصره‌شدۀ غزه اعلام کرده‌اند کلیسای بیزانسی در جابالیا، کلیسای ارتدکس یونانی سنت پورفیریوس، قبرستان بیزانسی بلاخیا و مسجد جامع عمری، از جمله چندین و چند مکان و عبادتگاه باارزرش تاریخی هستند که توسط رژیم اسرائیل آسیب دیده یا ویران شده‌اند.

ارتش رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ مکان باستانی و تاریخی از ۳۲۵ مکان را که در سراسر غزۀ تحتِ محاصره ثبت شده بودند، در جریان حمله‌های ویرانگر خود در جنگ اخیر نابود کرده است.

دفتر رسانه‌ای غزه در بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد: «این مکان‌ها شامل کلیساهای باستانی، مساجد، مدارس، موزه‌ها و سایر مکان‌ها و بناهای تاریخی و باستانی مختلف است. مکان‌های باستانی و باستان‌شناسی تخریب‌شده توسط اسرائیل به دوران فنیقی و رومی بازمی‌گردد. برخی دیگر بین ۸۰۰ سال قبل از میلاد تا ۱۴۰۰ سال قدمت دارند، در حالی که برخی دیگر ۴۰۰ سال پیش ساخته شده‌اند.»

مسجد جامع عمری، کلیسای بیزانسی در جبالیا، زیارتگاه الخدیر در شهر دیر البلح در مرکز غزه و گورستان بیزانسی در آنتدون فلسطین، در شمال غربی شهر غزه، از جمله این مکان‌ها بودند.

این بیانه خاطرنشان می‌کند سایر مکان‌ها از جمله کلیسای ارتدکس یونانی سنت پورفیریوس، خانه ۴۰۰ ساله السقا و مسجد سید الهاشم، که یکی از قدیمی‌ترین مساجد غزه است، در جریان بمباران اشغالگران به شدت آسیب دیده‌اند.

گروه حقوقی یورو مِد مانیتور، مستقر در ژنو در ۲۰ نوامبر گزارش کرد که اسرائیل عمدا بناهای باستانی و تاریخی در غزۀ محاصره‌شده را تخریب کرده است و این رژیم را به «هدف قراردادن آشکار میراث فرهنگی فلسطین» متهم کرد.

غزه شهری باستانی و تاریخی است که تحت فرمانروایی امپراتوری‌ها و تمدن‌های متعددی از جمله مصریان باستان (فراعنه)، یونانی‌ها، رومی‌ها، بیزانسی‌ها و سپس عصر اسلامی و غیره قرار گرفت.

پس از حمله غافلگیرانه حماس در ۷ اکتبر (طوفان الاقصی)، اسرائیل به حملات بی‌امان خود به این منطقه محاصره‌شده ادامه داده است، که به گفته مقامات بهداشتی محلی، حداقل ۲۱۵۰۷ فلسطینی ـ حدود یک درصد از جمعیت غزه ـ را به شهادت رسانده و ۵۵۹۱۵ نفر را زخمی کرده است. بیم آن می‌رود که هزاران جسد دیگر در ویرانه‌های محله‌های از بین رفته یافته شود.

حمله اسرائیل غزه را ویران کرده است و ۶۰ درصد از زیرساخت‌های این باریکه آسیب دیده یا ویران شده و نزدیک به ۲.۳ میلیون نفر از ساکنان آن با کمبود شدید غذا، آب سالم و دارو، آواره شده‌اند.

پیش از این و در ماه می ۲۰۲۱، نیروهای اشغالگر اسرائیل بمباران گسترده دیگری را در نوار غزه انجام داده بودند، که به جان باختن بیش از ۲۵۰ فلسطینی، از جمله ۶۶ کودک منجر شد. بمباران، ساختمان‌های بلند را فروریخت، جاده‌های اصلی و مناطق تجاری را ویران کرد و زیرساخت‌های اساسی، از جمله بیمارستان‌ها و مدارس را تحت‌تأثیر قرار داد.

این بمباران‌ها بر مکان‌های فرهنگی و باستان‌شناسی مهم نیز تأثیر گذاشت. در غزه به محققان «مؤسسه فورنزیک آرکیتکچر» از بمب‌هایی گفتند که در محدوده شناخته‌شده این سایت باستانی، در داخل و در امتداد خط ساحلی سقوط کرده است. شواهدی از آثار انفجار بمب مستقیماً بالای بقایای باستان‌شناسی نیز دیده شده است. این در حالی است که قوانین بین‌المللی حکم می‌کند چنین حملاتی علیه بناهای تاریخی، «جنایت جنگی» محسوب شود.

دفتر دادستان دیوان کیفری بین‌المللی (ICC)، که اکنون در حال بررسی «وضعیت سرزمین فلسطین» است، نوشت که «حمله به میراث فرهنگی ممکن است نه تنها قوانین بشردوستانه بین‌المللی، بلکه حقوق بشر را نیز نقض کند». گروه حقوق بشر فلسطینی الحق نیز در گزارش حقوقی خود با عنوان «آپارتاید فرهنگی: محو میراث فلسطین توسط اسرائیل در غزه»، استدلال می‌کند که بمباران اسرائیل در غزه نه تنها اصل ضرورت نظامی در منازعات مسلحانه را نقض می‌کند، بلکه هدف آن از بین بردن تدریجی میراث فرهنگی فلسطین برای سلب حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین بر منابع فرهنگی خود، و در نتیجه تهدید موجودیت آنهاست. چنین حملاتی نقض فاحش اساسنامه رم، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.»
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار