gardeshban.ir

گزارش/
عربستان در سال ۲۰۲۳ روند چشمگیر و نجومی گردشگری را ادامه داد و با جذب ۲۷.۵ میلیون گردشگر، ۶۶ درصد رشد داشت؛ به این ترتیب رکورد آمار سفر به این کشور تا پیش از همه‌گیری کرونا نیز شکست.
کد خبر: ۶۱۲۲۰
تاریخ انتشار : جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲-1402 November 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
بر اساس آنار گردشگری و سفر / عربستان به رؤیای خود نزدیک شد؟


بر اساس جدیدترین داده‌های رسمی منتشرشده از سوی سازمان جهانی گردشگری، عربستان که در سال ۲۰۲۲ با جذب ۱۶.۵ میلیون گردشگر سریع‌ترین رشد را در عرصه گردشگری جهان به خود اختصاص داده بود، در سال ۲۰۲۳ نیز همچنان به این روند نجومی ادامه داد و توانست با ثبت رشد ۶۶ درصدی، شمار گردشگران خارجی خود را به حدود ۲۷.۵ میلیون نفر برساند.

این آمار و ارقام چشمگیر برای کشوری که تا همین چند سال پیش، بیشتر مسافران آن را زائران حج و عمره تشکیل می‌دادند، چیزی شبیه یک رؤیا بود که با سرمایه‌گذاری هنگفت در زمینه جذب توریست به روش‌های مختلف، از میزبانی از رقابت‌های مهم ورزشی و دعوت از ستاره‌های جهانی فوتبال تا ساخت و توسعه جاذبه‌ها و زیرساخت‌های گردشگری تحقق یافته است.  

عربستان از جمله معدود مناطق جهان است که نه تنها از آمارهای پیش از کرونا (سال ۲۰۱۹) پیشی گرفته، بلکه از آن ۵۶ درصد فراتر رفته است.

داده‌پردازی‌ها نشان می‌دهد ماه‌های مارس، ژوئن و دسامبر ۲۰۲۳ اوج ورود مسافران بین‌الملی به عربستان بوده و این کشور در آن ماه‌ها به ترتیب میزبان ۲.۸۶ میلیون نفر، ۲.۸۴ میلیون نفر و ۲.۰۹ میلیون نفر مسافر بوده است.

بر اساس آنار گردشگری و سفر / عربستان به رؤیای خود نزدیک شد؟


آمار گردشگری عربستان در مقایسه با پیش از همه‌گیری کرونا (۲۰۱۹)

عربستان برای رسیدن به ۱۵۰ میلیون بازدیدکننده از این کشور تا سال ۲۰۳۰ و توقف وابستگی به نفت، رقابت شدیدی را برای کسب میزبانی رویدادهای ورزشی و فرهنگی آغاز کرده است. این کشور به تازگی موفق شده است در رقابت با کره جنوبی و ایتالیا، حق میزبانی از اکسپو ۲۰۳۰ را به‌دست آورد، درحالی‌که میزبان بازی‌های زمستانی آسیایی ۲۰۲۹ و جام جهانی فوتبال ۲۰۳۴ است و به مقصدی مهم برای برگزاری مسابقات فرمول یک و گلف تبدیل شده است.

گردشگری در واقع ستون «چشم‌انداز ۲۰۳۰» عربستان است که طرحی بلندپروازانه برای مدرن کردن و تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان و کاهش وابستگی آن به نفت است که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۶ از آن رونمایی شد. هدف از این طرح، تغییر وضعیت پادشاهی نفتی با سابقه نه چندان مناسب در حوزه حقوق بشر به یک مقصد توریستی سطح بالاست.

عربستان سعودی که میزبان اماکن متبرکه جهان اسلام، یعنی مکه و مدینه و همچنین دارای ۶ مکان ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکوست، هرساله چند میلیون زائر مسلمان از سراسر جهان نیز دارد.

مقام‌های عربستان سعودی در راستای «راهبرد گردشگری کشور»، ‌توسعه چندین پروژه مختلف را آغاز کرده‌اند که از جمله آن‌ها به پروژه «نئوم» ‌(NEOM) می‌توان اشاره کرد که یک کلان‌شهر با بودجه ۵۰۰ میلیارد دلار است. مقام‌های این کشور امیدوارند «نئوم» ‌به یک قطب گردشگری جهانی تبدیل شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار