gardeshban.ir

عضو هیأت علمی دانشکده علوم تغذیه با اشاره به وجود مقدار بسیار زیاد آنتی‌اکسیدان در چغندر، آن را ماده غذایی مفیدی برای بهبود بسیاری از عوارض ناشی از دیابت عنوان کرد.
کد خبر: ۶۱۳۱۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲-1402 November 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
این گیاه قرمز رنگ را حتما بخورید


چغندر گیاهی است که مصارف گسترده‌ای دارد و مهم‌ترین کاربرد آن تولید قند و استخراج شکر است. از ریشه‌های چغندر، قند گرفته می‌شود که به چغندر قند معروف است. این قند به عنوان یک منبع اصلی برای تولید شکر به کار می‌رود. همچنین، برگ‌های چغندر نیز در تهیه غذاها و سالادها مورد استفاده قرار می‌گیرند.  

ارزش غذایی چغندر خام

چغندر خام سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر است که باعث می‌شود بدن با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند. این ماده غذایی کم‌چرب بوده و برای سلامت و قلب خیلی مفید است. خوردن آب این گیاه برای کسانی که به نارسایی قلبی مبتلا هستند، بسیار مفید است؛ چراکه با مصرف آن سرعت و توان افراد در انجام فعالیت‌های بدنی بالا می‌رود. مصرف چغندر خام باعث افزایش قدرت عضلانی می‌شود. این ماده غذایی دارای انواع فیبرهای محلول و نامحلول است که فیبر محلول باعث کنترل قند و کلسترول می‌شود و فیبر نامحلول هم در سلامت روده‌ها و رفع یبوست دخالت دارد. این گیاه دارای ویتامین‌های A، D، E، K و انواع ویتامین است. 

خواص چغندر قرمز

این گیاه ویتامین و مواد معدنی زیادی دارد. کلسترول آن ناچیز و کالری آن کم است. برخی از خواص چغندر قرمز :

استحکام استخوان و دندان: این گیاه سرشار از کلسیم است و کلسیم برای استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مفید است.

جلوگیری از پوکی استخوان: نیتریک اسیدی که در این گیاه وجود دارد از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

مراقبت از پوست: به خاطر مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آن پوست را نرم و سفید می‌کند.

کمک به هضم غذا: چون فیبر این گیاه زیاد است باعث هضم غذا می‌شود.

کنترل کلسترول: مصرف منظم چغندر قرمز باعث کنترل کلسترول بد می‌شود.

مراقبت از کبد: چون چغندر سرشار از کلسیم، ویتامین‌های گروه B، آهن، بتائین و آنتی اکسیدان می‌باشد، برای کبد چرب مفید است.

عملکرد خوب قلب: این گیاه کلسترول بد را از بین می‌برد و همین باعث سلامت قلب می‌شود.

سمیرا ربیعی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: علی رغم بالاتر بودن میزان قند موجود در چغندر نسبت به سایر سبزیجات، این ماده غذایی باعث افزایش ناگهانی قند خون نمی‌شود.

به گفته وی میزان قند موجود در چغندر در مقایسه با سایر سبزیجات بالاتر است اما به دلیل این که اندیس و بار گلیسمی آن بالا نیست، پس از خوردن، قند آن به آرامی وارد جریان خون فرد شده و باعث افزایش ناگهانی قند خون نمی‌شود؛ البته به شرط آن که هنگام پخت از افزودن شکر به چغندر خودداری شود.

 ربیعی با اشاره به مزایای مصرف این ماده غذایی خاطرنشان کرد: چغندر دارای محتوای بالای آنتی‌اکسیدان است که با توجه به این محتوای بالای آنتی اکسیدانی به بهبود بسیاری از عوارض ناشی از دیابت نظیرآسیب‌های بینایی، عصبی و قلبی عروقی در اقراد مبتلا به این بیماری کمک می‌کند.

این عضو هیأت علمی گروه تغذیه دانشگاه با توجه به اگزالات و پتاسیم بالای موجود در چغندر ،تاکید کرد: به دلیل بالا بودن میزان اگزالات و پتاسیم در چغندر  بیماران دیابتی که مبتلا به سنگ‌ کلیه و نارسایی‌های کلیوی هستند باید در مصرف چغندر احتیاط کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار