gardeshban.ir

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد سه نفر از اعضای خانواده «اسکندر مقدونی» در مقبره‌های سلطنتی واقع در یونان دفن شده‌اند.
کد خبر: ۶۱۵۰۲
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۲-1402 December 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشف مقبره‌های خانواده «اسکندر مقدونی»+ عکس


باستان‌شناسان احتمال می‌دهند سرانجام بقایای پدر،‌ برادر ناتنی‌ و پسر «اسکندر مقدونی»‌ را در سه مقبره واقع در یک گورستان یونانی کشف کرده‌اند.

«لایوساینس»‌ نوشت باستان‌شناسان مدت‌ها بر سر این موضوع با یکدیگر مباحثه می‌کردند که هر یک از اعضای خانواده «اسکندر مقدونی» در کدام یک از این سه مقبره دفن شده‌اند. اکنون نتیجه یک تحقیق بحث‌برانگیز ادعا می‌کند که هویت اجساد دفن‌شده در هر یک از مقبره‌ها را شناسایی کرده است.

براساس نتایج مقاله‌ای که در دسامبر سال ۲۰۲۳ در «ژورنال گزارش‌های علوم باستان‌شناسی» منتشر شده است،‌ این محوطه خاکسپاری که با نام «گورپشته عظیم» شناخته می‌شود در «ورجینا»،‌ شهری در شمال یونان واقع شده و سه مقبره‌ای را دربرگرفته است که در طول قرن چهارم پیش از میلاد ساخته شده‌اند.

محققان در ابتدا این مجموعه مقبره‌ها را در دهه ۷۰ میلادی کشف و پیشنهاد کردند دخمه‌هایی که به عنوان مقبره‌های ll ،l و III شناخته می‌شوند، در حقیقت محل دفن بقایای چند فرد سلطنتی هستند، که با «اسکندر مقدونی»، رهبر مقدونیه که از ۳۳۶ قبل از میلاد تا زمان مرگش در سال ۳۲۳ پیش از میلاد فرمانروایی می‌کرد،‌ ارتباط نزدیکی داشته‌اند. این افراد، پدر اسکندر مقدونی، پادشاه «فیلیپ دوم»، پسرش «الکساندر چهارم» و برادر ناتنی بزرگترش، شاه «فیلیپ سوم مقدونی» هستند.

با این حال، همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد همواره بحث‌هایی درباره اینکه کدام خانواده سلطنتی در هر مقبره دفن شده است، وجود داشته است.

باستان‌شناسانی که در تحقیقات اخیر فعالیت داشتند برای تعیین هویت اسکلت‌ها به نوشته‌های باستانی موجود درباره هر فرد و هر گونه آسیب یا ناهنجاری اسکلتی که می‌تواند به شناسایی آن‌ها کمک کند، توجه کردند و آن‌ها را با نتیجه اشعه ایکس هر یک از اسکلت‌ها مقایسه کردند.

«آنتونیو بارسیوکاس» ( Antonios Bartsiokas) محقق ارشد تحقیقات اخیر و استاد بازنشسته انسان‌شناسی در «دانشگاه دموکریتوس تراکی» در یونان، در ایمیلی به «لایوساینس» گفت: «این تحقیق شبیه یک داستان باستانی کارآگاهی و جذاب بود.»

«بارسیوکاس» و همکارانش، پادشاه «فیلیپ دوم» را به عنوان ساکن مقبره I بر اساس مفصل زانوی ذوب‌شده اسکلت مرد شناسایی کردند. این جراحت با شواهد تاریخی درباره لنگ زدن پادشاه فیلیپ دوم مطابقت دارد. به گفته محققان، او در کنار یکی از همسرانش، یعنی «ملکه کلئوپاترا» و فرزند تازه متولدشده‌شان به خاک سپرده شده است.

«بارسیوکاس» توضیح داد: «این نوزاد تنها فرد در سلسله مقدونیه بود که مدت کوتاهی پس از تولدش جان خود را از دست داد. همچنین سن اسکلت زن در زمان مرگ بر اساس خطوط صفحات رشد،‌ ۱۸ سالگی تعیین شده است. این عدد با سن کلئوپاترا در منابع باستانی مطابقت دارد.»‌

با این حال، کارشناسان مدت‌ها استدلال کرده‌اند که بر خلاف نتیجه تحقیقات اخیر، «پادشاه فیلیپ دوم» نه در «مقبره I»‌، بلکه در «مقبره II»‌ دفن شده است.

از آنجایی که هیچ آسیب فیزیکی روی اسکلت مرد دفن‌شده در «مقبره II» یافت نشد، بر اساس تحقیقات جدید این‌طور نتیجه‌گیری شد که پادشاه «فیلیپ سوم مقدونی»‌ که پس از مرگ اسکندر بر مقدونیه حکومت کرد، در این مقبره دفن شده است. به گفته «بارسیوکاس»، او به همراه همسرش به خاک سپرده شده است.

«بارسیوکاس» اظهار کرد: «شواهد اسکلتی فردی که در مقبره شماره دوم دفن شده است و الگوی استخوان‌های سوزانده‌شده او با شرایط مرگ شاه فیلیپ سوم مقدونی و همسرش مطابقت دارد.»‌

علاوه‌بر این،‌ اسکلتی که در «مقبره دوم»‌ دفن شده است، سرنخ مرتبط با «فیلیپ دوم»‌ را که یک جراحت چشم داشت، نشان نمی‌دهد. بررسی‌های قبلی تایید کرده بود جمجمه مردی که در «مقبره II»‌ دفن شده است، شامل یک جراحت در سمت راست است، اما این ادعاها پس از چندین بررسی دیگر رد شدند.

در نهایت نیز محققان، فردی را که در «مقبره III» دفن شده است به عنوان «اسکندر چهارم‌»‌، پسر نوجوان «اسکندر مقدونی» شناسایی کردند که در جریان کشمش بر سر قدرت پس از مرگ پدرش کشته شد.

کشف مقبره‌های خانواده «اسکندر مقدونی»+ عکس


نمایی از «مقبره II»

«ایان ورثینگتون» (Ian Worthington)،‌ استاد رشته تاریخ باستانی در دانشگاه مک‌کواری سیدنی که در تحقیقات اخیر نقشی نداشته است،‌ در ایمیلی به «لایوساینس» توضیح داد که تحقیق حیرت‌آور شامل تحلیل‌های غنی از بررسی‌های پزشکی قانونی،‌ برخی از متن‌های باستانی و ذکر دیدگاه‌های مخالف است،‌ اما او همچنان فکر می‌کند «فیلیپ دوم»‌ در «مقبره II» دفن شده است.

«ورثینگتون» توضیح داد: «از جمله نکات بسیار مهم، این است که دو اتاق مقبره دوم در زمان‌های مختلف ساخته شده‌اند، این درحالی است که محل خاکسپاری «فیلیپ سوم» و همسرش به عنوان محل خاکسپاری دوگانه برنامه‌ریزی شده بود و این یعنی ساخت هر دو مقبره باید همزمان باشد. همچنین نکته مهمی درباره جراحت اطراف چشم راست جمجمه مقبره II وجود دارد که با زخمی که فیلیپ در سال ۳۵۴ قبل از میلاد در شهر «متون» متحمل شد، مطابقت دارد. حتی دیوارهای تزیین‌نشده این مقبره (برخلاف مقبره I) بیشتر با شرایط «فیلیپ دوم»‌ همخوانی دارد؛ چراکه‌ می‌دانیم پسر و جانشین او باید پدرش را به سرعت دفن می‌کرد تا با شورش یونانیان مقابله کند.»

با این حال «بارسیوکاس» با این تفاسیر مخالف و معتقد است با وجود اینکه «مقبره II» دارای دیوارهای تزئین‌نشده است، دارای نمای پرنقش و نگاری در دیوار جلویی و پیش‌اتاقی چشمگیر است که تکمیل همه آنها مدتی طول می‌کشد و آن را به گزینه مناسبی برای دفن برادر ناتنی «اسکندر» و همسرش تبدیل می‌کند.

«ورثینگتون» افزود: «در نهایت، با توجه به شواهد و تحلیل‌های موجود و استدلال‌های تاریخی، هیچ کدام از تلاش‌ها برای شناسایی فرد دفن‌شده در مقبره II هرگز نمی‌تواند ۱۰۰درصد قانع‌کننده باشد، اما به طور کلی،‌ این مقبره به احتمال زیاد متعلق به بزرگترین پادشاه مقدونیه، فیلیپ دوم است.»
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار