gardeshban.ir

گزارش/
سازمان حج امسال به منظور سهولت روند ثبت‌نام اعلام کرد که ‌نام‌نویسی و انتخاب کاروان حج با گذرنامه منقضی هم امکان‌پذیر است.
کد خبر: ۶۱۵۶۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۲-1402 December 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
جزئیاتی از اعتبار گذرنامه زائران حج 1403/  با گذرنامه منقضی کاروان انتخاب کنید


در حالی که بدون گذرنامه معتبر امکان ثبت‌نام در کاروان‌های حج وجود نداشت، سازمان حج امسال به منظور سهولت روند ثبت‌نام اعلام کرد که ‌نام‌نویسی و انتخاب کاروان حج با گذرنامه منقضی هم امکان‌پذیر است.

«گذرنامه‌ام منقضی شده، برای همین در کاروانی ثبت‌نام نکردم.» این را فاطمه حمیدی زائر حج 1403 می‌گوید.

بر اساس اعلام سازمان حج، زائران 2 روز پس از انتخاب کاروان باید مدارک خود را به دفاتر زیارتی تحویل دهند. با توجه به اینکه کاروان‌بندی زائران از ششم اسفند آغاز شده، برخی از متقاضیان به دلیل نداشتن گذرنامه معتبر اقدام به انتخاب کاروان نکرده‌اند. اما رئیس سازمان حج سیدعباس می‌گوید که «زائران با گذرنامه منقضی هم می‌توانند ثبت‌نام و کاروان مورد نظر را انتخاب کنند.» این در حالی است که سال‌های گذشته این امکان وجود نداشت.

سفر به سرزمین وحی بدون ویزا امکان‌پذیر نیست و عربستان در سال‌های اخیر ویزای حج را به صورت الکترونیکی صادر می‌کند. با توجه به اینکه برای سفرهای بین‌المللی داشتن گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار الزامی است، گذرنامه زائران باید حداقل تا 20 آذر 1403 اعتبار داشته باشد. این در حالی است که زائران اربعین امسال با اعتبار یک ماهه گذرنامه بین‌المللی و حتی گذرنامه زیارتی راهی عراق شدند. البته برای سفر به عربستان گذرنامه زیارتی اعتبار ندارد.

امسال با توجه به اینکه برای نخستین‌بار زمان تقریبی اعزام زائران به سرزمین وحی در هنگام انتخاب کاروان درج شده است، زائران باید پس از تکمیل ظرفیت کاروان نسبت به تمدید یا صدور گذرنامه اقدام کنند. معاون سازمان حج غلامرضا رضایی می‌گوید که «تا پایان شعبان (21 اسفند) زائران حج باید گذرنامه معتبر خود را به دفاتر زیارتی دهند.» همچنین روند صدور ویزای زائران حج از اوایل سال آینده آغاز می‌شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار