gardeshban.ir

گزارش/
ثبت‌نام عتبات نوروزی در حالی از امروز ۸ اسفند بدون اطلاع‌رسانی قبلی در برخی از دفاتر آغاز شده است که مدیر برخی از دفاتر زیارتی می‌گویند که «به ما ظرفیتی اعلام نشده است.»
کد خبر: ۶۱۵۶۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۲-1402 December 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
آغاز نام‌نویسی عتبات نوروزی بدون اطلاع‌رسانی

«می‌خواهم تحویل سال جدید کربلا باشم، اما خبری از کاروان عتبات نیست.»، «چرا همیشه باید برنامه‌های مناسبتی لحظه آخری باشد؟ می‌خواهیم برای نوروز برنامه‌ریزی کنیم.» 

این‌ها بخشی از صحبت‌های متقاضیان سفرهای نوروزی عتبات است.

در حالی که حدود ۲ هفته تا آغاز سفرهای نوروزی عتبات بیشتر باقی نمانده است، سازمان حج به عنوان متولی اعزام زائران درباره زمان و هزینه سفرهای نوروزی عتبات اطلاع‌رسانی نکرده است. البته مدیر کاروان عتبات مرتضی مظاهری می‌گوید که «ثبت‌نام از متقاضیان عتبات نوروزی که هم‌زمان با رمضان است، در برخی دفاتر آغاز شده است.»

سال گذشته نام‌نویسی از متقاضیان سفرهای نوروزی عتبات یک هفته قبل از اعزام‌ها آغاز شد که البته با توجه به محدود بودن ظرفیت‌ها، بسیاری از کاروان‌هایی که تحویل سال در کربلا بودند، در ساعات نخست توسط دستگاه‌ها و سازمان‌های خاص تکمیل شدند.

امسال برخی از دفاتر زیارتی ظرفیت اعزام‌ها را افزایش داده‌اند. مدیر یکی از دفاتر زیارتی می‌گوید که «امسال حدود ۲۰ درصد، قیمت اعزام‌های نوروزی افزایش یافته است.» بر همین اساس هزینه سفر زمینی عتبات که حدود ۷ میلیون تومان بود، متوسط به ۸.۵ میلیون تومان می‌رسد. این در حالی است که هزینه سفر عتبات حدود ۴ ماه قبل با تغییرات قیمت ارز گران شده بود. 

یکی از دلایل گرانی سفر عتبات، «افزایش هزینه اتوبوس در ایران و اسکان در عراق است.» این در حالی است که دفاتر زیارتی هتل‌ها را به صورت یک ساله از طرف عراقی اجاره می‌کنند. البته برخی از مدیران دفاتر معتقدند که با افزایش تعداد زائران خارجی به ویژه از کشورهای هند و پاکستان هتل‌داران قراردادها را فسخ و هتل را به سایر زائران می‌دهند.

معاون سازمان حج حمیدرضا محمدی با اشاره به آغاز اعزام زائران عتبات نوروزی از ۲۴ اسفند می‌گوید که «برای روز تحویل سال و شب‌های قدر و سایر مناسبت‌ها در این ماه نیز برنامه‌ریزی شده است تا زائران از فضای معنوی عتبات عالیات عراق بهره‌مند شوند.» در مقابل مدیر دفتر زیارتی حسین صادقی با بیان اینکه به ما ظرفیتی اعلام نشده، می‌گوید که «سازمان حج باید هزینه و زمان ثبت‌نام را از قبل اعلام کند تا زائران بتوانند برنامه‌ریزی کنند نه اینکه در سکوت آن هم فقط در برخی دفاتر ثبت‌نام انجام شود.»

با توجه به اعتراض زائران و حتی مدیران دفاتر زیارتی برای اطلاع‌رسانی نامناسب درباره ثبت‌نام عتبات نوروزی، کارشناسان می‌گویند که «برای جلوگیری از بی‌عدالتی باید ثبت‌نام عتبات نوروزی که پرمتقاضی است، به صورت یکسان برای همه صورت گیرد. علاوه بر این، سهمیه‌بندی مناسب ظرفیت‌ها باعث می‌شود که زائران با کاروان‌های رسمی عازم کربلا شوند نه کاروان‌های غیرمجاز.»
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار