gardeshban.ir

در دنیایی که فناوری به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده است، استفاده روزافزون از هدفون و هندزفری در بین کودکان نگرانی‌هایی را در مورد خطرات سلامتی ایجاد کرده است.
کد خبر: ۶۱۵۹۴
تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲-1402 December 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
خطرات پنهان ابزار صوتی محبوب در کودکان


به نقل از ارث، نتایج نظرسنجی دانشگاه میشیگان روندی نگران‌کننده را روشن می‌کند که تعداد قابل‌توجهی از کودکان خردسال، به‌ویژه کودکان پنج تا ۱۲ ساله، اغلب از این دستگاه‌ها برای گوش‌دادن صوت شخصی استفاده می‌کنند.

این پدیده فقط به نوجوانان محدود نمی‌شود، بلکه حتی به جمعیت‌های جوان‌تر نیز گسترش یافته است، به‌طوری که دو نفر از هر سه والدین، به درگیری فرزندشان با چنین وسایلی اذعان می‌کنند.

به‌طور کلی، نیمی از والدین کودکان ۵ تا ۸ ساله گزارش دادند که کودکان دبستانی آنان از این دستگاه استفاده می‌کنند. علاوه بر این، در میان آن دسته از کودکانی که از هدفون و هندزفری استفاده می‌کنند، نیمی از آنها حداقل یک ساعت در روز را با این دستگاه سپری می‌کنند و از هر ۶ کودک، یک نفر حداقل ۲ ساعت از آن استفاده می‌کند.

استفاده گسترده از دستگاه‌های صوتی، کارشناسان را بر آن داشته است تا نگرانی‌های خود را در مورد آسیب‌های احتمالی ناشی از قرار گرفتن در معرض نویز بیش از حد ابراز کنند.

در سال‌های اخیر ما بیشتر نگران استفاده بیش از حد نوجوانان از دستگاه‌های صوتی بوده‌ایم. خطرات قرار گرفتن در معرض نویز برای کودکان خردسال از لحاظ تاریخی شامل رویدادهای پر سر و صدا مانند کنسرت یا آتش‌بازی بوده است اما والدین ممکن است آسیب احتمالی استفاده بیش از حد از وسایل شنود را دست کم بگیرند.

بر اساس این نظرسنجی، کودکان به احتمال زیاد از این وسایل در خانه، مدرسه و داخل خودرو استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، کمتر از ۱۰ درصد از والدین استفاده در اتوبوس، بیرون یا در رختخواب را گزارش کردند.

آکادمی اطفال آمریکا، با تشخیص شواهد رو به رشد افزایش خطر مواجهه با نویز از طریق دستگاه‌های شنود شخصی، بیانیه‌ای در سال ۲۰۲۳ صادر  و بر نیاز به کاهش این خطرات برای کودکان و نوجوانان تأکید کرد.

محققان اظهار کردند که قرار گرفتن طولانی‌مدت یا شدید در معرض حجم زیاد صدا می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی طولانی‌مدت، ازجمله کاهش شنوایی یا وزوز گوش شود. قرار گرفتن در معرض صدا در میان کودکان نیز می‌تواند بر خواب، یادگیری تحصیلی، زبان، سطح استرس و حتی فشار خون آنان تأثیر بگذارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار