gardeshban.ir

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از اتمام کاوش باستان‌شناسی پناهگاه صخره‌ای پیر قوچ در شهرستان ارسنجان خبر داد.
کد خبر: ۶۱۶۱۱
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲-1402 December 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
رد پای انسان‌های ۱۴ هزارساله در ارسنجان

محمد ثابت اقلیدی امروز ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲ گفت: کاوش باستان‌شناسی پناهگاه صخره‌ای پیر قوچ به مدت یک ماه توسط هیات باستان‌شناسی ایرانی انجام شد.

او افزود: این پناهگاه که قدمتش به ۷ تا ۱۲ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد برای نخستین بار مورد کاوش باستان شناسان قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: کاوش باهدف مطالعات باستان‌شناسی دوره پیش‌ازتاریخ انجام‌شده و دست آورده خوبی را نیز به همراه داشت.

ثابت اقلیدی گفت: براساس شواهد باستان‌شناسی در دوره‌های پیش‌ازتاریخ و حضور مستمر انسان در منطقه فارس، ضروری است به فعالیت‌های باستان‌شناسی و تکمیل مطالعات باستان‌شناسی و شناخت دوره‌های تاریخی بیشتر پرداخته شود.

در ادامه حسن افشاری رئیس هیات کاوش باستان‌شناسی پناهگاه صخره‌ای پیر قوچ نیز گفت: با توجه به کشفیاتی که طی یک ماه در این محل داشتیم قدمت منطقه به حدود ۱۴ هزار سال قبل برمی‌گردد.

او افزود: ابزارهای سنگی و داده‌های استخوان در این پناهگاه کشف‌شده است.

افشاری بابیان اینکه در کاوش اخیر یک گروه ۱۰ نفره به مدت یک ماه مشغول فعالیت بودند، گفت: این کاوش با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و حمایت‌های مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و یگان حفاظت میراث فرهنگی انجام شد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار