gardeshban.ir

گزارش/
نوروز امسال هم مانند چند سال قبل بسیاری از مسافران با مشکل حمل و نقل مواجه خواهند شد با این حال متولیان می گویند توزیع عادلانه بلیت حمل و نقل عمومی مورد تاکید آنهاست.
کد خبر: ۶۱۶۳۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲-1402 December 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
یک دغدغه همیشگی برای نوروز / بلیت دارید؟


یکی از مهمترین دغدغه‌های مسافران در طول سال پیدا کردن بلیت وسایل حمل و نقل عمومی است این دغدغه در ایام نوروز بیشتر از قبل هم می‌شود به خصوص که در یکی دو سال اخیر بلیت هواپیما کمیاب شده است و امسال هم از اواسط دی ماه قیمت بلیت‌های هواپیمایی با افزایش رو به رو شده است و از دو ماه پیش بلیتی در بازار پیدا نمی‌شود چه برسد در روزهای باقی مانده به نوروز. شرکت‌های هواپیمایی مدعی هستند که دلیل گرانی بلیت ثابت بودن نرخ در طول دو سال گذشته است.

همچنین اخباری مبنی بر آزادسازی سوخت هواپیما و حذف یارانه‌ها مطرح شده است و این شرکت‌ها مدعی هستند یارانه سوخت هواپیما عدد قابل توجهی نیست درحالی که مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی می‌گویند قیمت سوخت یارانه‌ای موجب کاهش چشمگیر بلیت هواپیما می‌شود.

طی روزهای اخیر سه سایت گران‌فروش بلیت هواپیما نیز توقیف شدند. براساس ابلاغ معاون دادستان و جانشین سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۰ ویژه فرودگاه‌های تهران به شرکت‌های هواپیمایی، «شرکت‌های موج زمزم، چارتر ۷۲۴ و زیرمجموعه‌های آن و گروه نرم افزاری آپ» به علت گران فروشی بلیت هواپیما، از هرگونه واگذاری و فروش بلیت تا اطلاع ثانوی ممنوع شدند.

بلیت قطار نیز برای ایام اسفند، پیش فروش شده است و برای ایام نوروز نیز اعلام خواهد شد و البته به گفته متولیان در شرکت راه آهن افزایش نرخ نخواهد داشت و مانند ماه اسفند، اینترنتی فروخته می‌شود. البته اعلام فروش اینترنتی بلیت قطار در روزهای پایانی اسفند برنامه ریزی برای مسافران را محدود می‌کند چون آنها نیاز دارند از بلیت رفت و برگشت خود مطمئن شوند و در بازه زمانی کوتاه خرید بلیت، ممکن است خیلی‌ها نتوانند بلیت تهیه کنند چرا که آژانس‌های مسافرتی نیروهای خود را برای رزرو بلیت و در اختیار قرار گرفتن آنها، به اختیار می‌گیرند!


از آنجا که تعداد ناوگان اتوبوسرانی نیز در خیلی از مسیرها کم شده است، احتمال اینکه کمتر بتوان بلیت اتوبوس هم در خیلی از مسیرها پیدا شود بعید است بنابراین از هم اکنون باید به فکر رزرو بلیت اتوبوس نیز بود.

حمیدرضا شهرکی، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نشستی گفته است: تمامی ظرفیت‌های موجود در قالب بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ شرکت‌حمل و نقل و بیش از ۹۵ هزار راننده در خدمت به گردشگران در نوروز ۱۴۰۳ خواهند بود.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که سفرهای نوروزی امسال ۵ درصد رشد داشته باشد از مجموع ناوگانی که در دسترس داریم تلاش می‌کنیم به بهترین نحو مطلوب استفاده کنیم چرا که پیش‌بینی ما این است که ۵۵ درصد سفرها در داخل استان‌ها و ۴۵ درصد برون استانی است.

شهرکی تصریح کرد: بالغ بر ۱۰ هزار نیروی راهداری، یک هزار و ۵۳ فعالیت و هشت هزار دستگاه ماشین‌آلات، ۹ هزار دستگاه اتوبوس و یک هزار و ۱۱۳ دوربین در خدمت گردشگران در نوروز ۱۴۰۳ هستند.

همچنین سردار هادیان فر معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: باید توزیع بلیت مسافر در تمام بخش‌های حمل و نقل ساماندهی و دست دلالان و چارترکنندگان از سفرهای نوروزی کوتاه شود. همچنین برای تعیین نرخ بلیت ناوگان حمل و نقل مسافر در هفته آینده جلسه‌ای برگزار و متناسب با سفرهای کوتاه، متوسط و بلند، نرخ مناسب با رعایت حال مردم و شرکت‌های حمل و نقلی در ایام برگزاری سفرهای نوروزی در وزارت راه و شهرسازی تعیین و اعلام می‌شود.


وی با تأکید بر توزیع عادلانه بلیت و دسترسی راحت مردم به خدمات حمل‌ونقل گفت: همه بلیت‌ها نباید در یک روز خاص عرصه شوند، بلکه ۲۰ تا ۳۰ درصد بلیت‌ها قبل از ۴۸ یا ۲۴ ساعت هر روز ارائه شود و تا آخرین روز ایام طرح نوروزی روز بلیت وجود داشته‌باشد. ۶۰ تا ۷۰ درصد بلیت‌ها نیز باید به‌صورت رفت و برگشت به فروش برسد. باید جلسات آموزشی برای نیروهای متخصص و مسئولان در حوزه سفرها برای ارائه خدمات مطلوب ارائه شود.

در راستای برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی جلسات متعددی در ارگان‌های دولتی برگزار می‌شود. شصتمین نشست ستاد تسهیلات سفر که در روزهای اخیر با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های دولتی برگزار شد، نمایندگانی از سازمان هواپیمایی اعلام کردند که افزایش نرخ نخواهند داشت. همچنین محسن طباطبایی، مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن گفت: برای نوروز امسال یک هزار و ۱۲۰ واگن و ۱۰۰ رام قطار مسافربری داریم که بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار صندلی در خدمت مسافران نوروزی است.

آنچه که از گفته‌های مسئولان دولتی و متولیان در حوزه حمل و نقل می‌توان استنباط کرد این است که بر توزیع عادلانه بلیت‌های حمل و نقل عمومی تاکید دارند حالا باید دید در ایام نزدیک به نوروز این عدالت تا چه حد رعایت می‌شود و چقدر مردم در پیدا کردن بلیت به مشکل برمی خورند با این وجود بهتر آن است که از هم اکنون نسبت به رزرو قطعی بلیت‌های قطار و هواپیما و اتوبوس حتی تاکسی‌های بین شهری اقدام شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار