gardeshban.ir

استان اصفهان با شمول بیش از 15% از گستردگی کشور 15% از جمعیت کشور را نیز در خود جای داده است که 22 شهرستان، 96 شهر، 45 بخش، 123 دهستان و 1354 روستا تشکیل می گردد.
کد خبر: ۱۱۲۳۵
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
استان اصفهان با شمول بیش از 15% از گستردگی کشور 15% از جمعیت کشور را نیز در خود جای داده است که 22 شهرستان، 96 شهر، 45 بخش، 123 دهستان و 1354 روستا تشکیل می گردد. این استان جایگاه یکی از نخستین تمدن های بشری (سیلک کاشان) است و جایگاه ویژه ای را در فرهنگ، هنر و تمدن این سرزمین کهن دارد. صدها کیلومتر جاده در استان، آدمی را به سوی سرمایه های ملی، هنری و طبیعی رهنمون ساخته و هزاران فرصت تفریحی، سرگرمی و مطالعاتی در برخورداری از مواهب طبیعی و داشته های فرهنگی فراهم می تماید. افزون بر آن از دیدگاه جغرافیایی این استان به سان سرزمینی چهار فصل، با ویژگی های منحصر به فرد می باشد که دارای چهار نوع آب و هوای کوهستانی، کوهپایه ای، بیابانی و نیمه بیابانی است که امکان بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی را در چهار فصل سال فراهم می سازد. بلندترین نقطه استان، قله کرکس در شمال شهرستان نطنز با بلندی 3950 متر و پست ترین نقطه استان جلگه کاشان با بلندی 800 متر از سطح دریای آزاد است. این سرزمین در دوران مادها و هخامنشیان به نام های پارتاکنا، اسپدان و گابای خوانده اند که نام کنونی اصفهان بر گرفته از واژه اسپادانه می باشد. در جای جای این سرزمین، جاودانه های تاریخی بی شماری آشکار و نهان است که در این نقشه سعی بر آن شده تا نمونه هایی از این مجموعه همچون تپه های باستانی، دژهای مستحکم، آتشکده ها، مساجد، کنیسه ها، بقاع متبرکه، کاروانسراها و جاذبه های پیرامون آن ها را برجسته نماییم. هرچند استان اصفهان را که پایتخت تاریخی سلجوقیان و صفویان بوده و به سان موزه ای از هنر این دوران می شناسند، لیکن در اصفهان آثار درخشان تر و کهن تر از این دو دوره نیز می توان یافت. این نقشه بر آن است تا راهنمای سفر به اصفهان را برای شما شرح دهد. پس با ما در مجله همگردی همراه باشید برای سفر به اصفهان در نوروز.


محور گردشگری شهرستان های استان اصفهان

در این زمینه چهار محور گردشگری در شهرستان های استان اصفهان متمایز است: 
محور گردشگری شمال شهرهای استان اصفهان: شامل شهرستان های کاشان، نطنز، آران و بیدگل می باشد که شامل تپه های سیلک، باغ فین، خانه های قاجاری، شهرهای زیبای نیاسر و قمصر در کاشان، طبیعت استثنایی مرنجاب در آران و بیدگل، چشم اندازهای زیبای طبیعی و روستاهای بی نظیر نطنز از جمله دیدنی های این محور است.
محور گردشگری شرق شهرهای استان اصفهان: شامل شهرستان های نائین و اردستان می باشد. شهرستان نائین شهر موزه ای است که آثار متعددی از ادوار مختلف تاریخی در آن به چشم می خورد. آثاری از روزگار ساسانیان و یکی از قدیمی ترین مسجدهای ایرانی با طرح مساجد اولیه و شهرستان اردستان که نخستین و دومین مسجد چهار ایوانی ایران را به ترتیب در زواره و اردستان به بازدید کنندگان معرفی می نماید. 

محور گردشگری جنوب شهرهای استان اصفهان: شامل شهرستان های سمیرم و شهرضا می باشد که جاذبه های طبیعی چون آبشار سمیرم و چشمه های طبیعی و جاذبه های مردم شناسی عشایری استان را در این نواحی می توان مشاهده کرد. 

محور گردشگری شمال غرب و غرب شهرهای استان اصفهان: شامل شهرستان های گلپایگان، خوانسار، فریدن، فریدونشهر، لنجان بوده که بخش کوهستانی و کوهپایه ای استان را در بر می گیرد و دارای جاذبه های طبیعی بی نظیر و جاودانه های تاریخی در خور توجهی از روزگاران پیشین می باشد که در جوار کوه های سر به فلک کشیده زاگرس شکل گرفته اند. مهمترین منطقه کشاورزی و دامپروری در این قسمت قرار گرفته است. تالاب ها، چشمه سارها، بیشه زارها و مناطق روستایی، هر کدام زیبایی هایی را از هنر طبیعت و زندگی اجتماعی مردمان را برای سفر به اصفهان در نوروز به نمایش می گذارند.



کوهپایه: شهر در 70 کیلومتری شرق اصفهان، ما بین جاده ی اصفهان – نائین قرار دارد. دارای آب و هوای معتدل و خشک می باشد. قدیمی ترین آثار موجود در کوهپایه شامل چند قلعه که از دوره ی ساسانی به یادگار مانده است. 

از جاذبه های طبیعی این شهرستان می توان به مناطق کوهستانی جبل، زفره، فشارک و سنگ زبر تودشک را برشمرد. همچنین چشمه آبگرم زفره – ورتون که بدلیل دارا بودن خواص درمانی از جمله بیماری های پوستی از دوره صفویه تاکنون و راهنمای سفر به اصفهان مورد توجه بوده است.
آثار و ابنیه تاریخی این شهرستان عبارتند از: مساجد و بقاع متبرکه در جبل، فشارک، جزه، امامزاده قاسم، کوهپایه و جوشقان، قلعه کهنه، قلعه شجاع و قلعه حاج امین از دوره ساسانی، کاروانسرای عباسی کوهپایه و سگزی، خانه های قدیمی محله تودشکچویه و کوهپایه، بازار قدیمی شهر کوهپایه و مزرعه حاج حسن (محل تهیه فیلم های سینمایی).

صنایع و سوغاتی های کوهپایه عبارتند از: فرش دست بافت معروف به طرح لچک و ترنج با رنگرزی سنتی که همانند فرش نائین شهرت جهانی دارد، عبابافی با پشم شتر و گوسفند و محصولات بومی مثل انار، عناب، پسته، زعفران، بادام، گردو و فرآوردهای لبنی چون شیر و کشک و ماست و قره قوروت.

بن رود: بخش بن رود به مرکزیت شهر ورزنه در 110 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است. دارای آب و هوای بری خشک بوده و به علت مجاورت با کویر دارای شرایط کویری می باشد. ویژگی فرهنگی خاص این منطقه، پوشیدن چادر سفید توسط زنان شهر ورزنه است که در کشور منحصر به فرد می باشد. 

مهم ترین آثار تاریخی بخش بن رود شامل: مسجد جامع ورزنه، پل قدیمی ورزنه و نیز آب انبارها و بادگیرهای بسیار زیبای بافت قدیم شهر می باشند، اما آنچه که دارای اهمیت بسیار زیاد است، وجود تالاب بین المللی گاوخونی است که در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان و 30 کیلومتری شهر ورزنه (نزدیک ترین شهر به تالاب) قرار دارد و زیبایی های آن، جذابیت های بسیار زیادی برای گردشگران داخلی و خارجی تحت عنوان راهنمای سفر به اصفهان به همراه داشته است. 
از جمله صنایع دستی ورزنه علاوه بر بافت قالی و قالیچه، سفره بافی و انجام کلیه مراحل ریسندگی و بافندگی چادرهای سفید زنان این ناحیه که به صورت سنتی و نه ماشینی می باشد، است.


مبارکه

این شهرستان یکی از شهرستان های استان اصفهان در فاصله ی 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده و از شمال به شهرستان فلاورجان و از شمال غربی و غرب به زرین شهر، از مشرق به شهرضا و اصفهان و از جنوب به دهاقان و شهرستان بروجن در چهارمحال و بختیاری محدود می باشد. این شهرستان تحت تاثیر آب و هوای کوهستان غرب (چهار محال و بختیاری) و بیابان های داخلی، دارای آب و هوای نیمه بیابانی می باشد. با این وجود عبور رودخانه زاینده رود از شمال این شهرستان موجب اعتدال نسبی آن می شود. 

این شهرستان شامل دو بخش مرکزی مبارکه و گرگن جنوبی و 5 شهرستان می باشد. آنچه که موجب اهمیت این شهرستان است، وجود تعداد زیادی از کارخانه های مهم استان اصفهان و حتی کشور است که مهمترین آن ها عبارتند از کارخانه جات DMT، مجتمع فولاد آلیاژی، سیمان سپاهان، کارخانه های قند نقش جهان، فرآوردهای نسوز، مجتمع صنعتی هفتم تیر، پلی اکریل و فولاد مبارکه که عظیم ترین پروژه های صنعتی کشور به شمار می رود.

آثار تاریخی مبارکه یکی از شهرستان های استان اصفهان: در شهرستان مبارکه بیش از 500 اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده که مهمترین آن ها قلعه نهچیر، غار و قلعه حسن آباد، قلعه بزی، زندان ظل السلطان، مسجد جامع طالخونچه، کبوترخانه ها، امامزاده ها و بقاع متبرکه، مسجد جامع مبارکه و دژخان می باشد. 

جاذبه های طبیعی شهرستان مبارکه: پارک ساحلی سرارود، پارک شهدای زینلی، باشگاه قایقرانی شهرداری، پارک لاله، پارک سلمان اما بی شک، مهمترین جاذبه ی طبیعی این شهرستان، حاشیه زیبا و فرحبخش زاینده رود می باشد. این ساحل با مزارع آباد و درختان فراوان و مناظر اعجاب انگیز آن هر بیننده ای را مسحور ساخته و رنج و خستگی زندگی شهرنشینی را از دل وی می زداید.

صنایع دستی: مهمترین صنعت دستی در راهنمای سفر به اصفهان، فرش بافی، کرباس بافی، سفال، کاشی و مینای نقاشی می باشد.

خانه های ترویج صنایع: مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی (حمام شاه صفی)- خیابان امام خمینی- خیابان شهید بهشتی
هتل و مراکز اقامتی:
هتل ساحلی پردیس: تلفن: 52463000
مهمانسرای قصر تلفن: 52418511
سفر به اصفهان در نوروز | مبارکه

شهرضا

شهرستان شهرضا یکی از زیباترین شهرستان های استان اصفهان با مساحت 2983/749 کیلومتر مربع و با ارتفاع 1825 متر از سطح دریا در دشت نسبتا همواری قرار دارد که بیش از یک سوم محدوده این شهرستان کوهستانی و دارای آب و هوایی در ناحیه شرق گرم و خشک و در جنوب و جنوب غربی کوهستانی می باشد. در 80 کیلومتری جنوب اصفهان واقع گردیده و از منحصر به فردترین شهرهای استان اصفهان است، دارای یک بخش مرکزی و 4 دهستان از شمال غرب به مبارکه، از جنوب شرق به استان فارس، از شرق به شهرستان اصفهان و از غرب به دهاقان محدود می شود. از شمال جاذبه های طبیعی این منطقه می توان از وجود چشمه سارهای موقت و دائمی، مناطق روستایی شهرضا از قبیل چشمه و بیشه های اسفرجان، هونجان، زر چشمه، آبگاه وزمه و چمن سلطان خلیل را می توان نام برد. همچنین درخت گردوی 500 ساله اسفرجان از دیگر جاذبه های طبیعی این منطقه است. 

مهمترین جاذبه های تاریخی، معماری و مذهبی آن عبارتند از بقعه شاه سید علی اکبر واقع در 18 کیلومتری شمال شرقی شهرضا، امامزاده شاه رضا که مدفن برادر حضرت رضا (ع) و حضرت شاهچراغ (ع) است. بقعه بی بی سیده خاتون، مسجد حاج عطالله، مسجد جامع بابوکان در منظریه، قدمگاه خواجه خضر، مسجد نو و مسجد جامع، امامزادگان محمد و ابراهیم کهرویه، مسجد ملک احمدی اسفرجان و امامزاده عبدالمطلب اسفرجان، بازار سرپوشیده و کاروانسرای شاه رضا مربوط به دوره صفوی که اکنون به صورت هتل منتظران درآمده است. سنگاب شهرضا، کاروانسرای مهیار، امین آباد و عباسی، حمام امین آباد، تل شاه پیر، قلعه کهرویه، برج های کبوتر منظریه و روستای اسفه، منبر سنگی و برج های زیارتگاه ولندان، برج های فرضعلی هونجان، سد قلتغشاه و گورستان قدیمی ماشک، همچنین کتیبه کانال تنگ چائیده.

صنایع دستی: مهمترین صنایع دستی برای سفر به اصفهان در نوروز شامل قالی، سرامیک و سفال مرغوب، گیوه دوزی، نمدمالی و تنورسازی، سنگ تراشی، قفل سازی، نعل بندی، مس گری، زری بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، رودوزی های سنتی و رنگرزی است.

خانه های ترویج صنایع دستی: مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی (نمایندگی شهرستان) – خیابان تختی سوغات شهرضا شامل کشمش، مویز، انگور، انار و شیره ی انگور هست.
هتل منتظران شهرضا: واقع در شهرضا، جنب امامزاده، تلفن 03212232722
مهمانپذیر نادری: واقع در شهرضا، خیابان شهید بهشتی، حصور آباد، تلفن 0321225178
سفر به اصفهان در نوروز | شهرضا

دهاقان

شهرستان دهاقان از برترین و جذاب ترین شهرستان های استان اصفهان می باشد. شهر دهاقان مرکز شهرستان دهاقان در 100 کیلومتری شهر اصفهان و در 20 کیلومتری غرب شهرستان شهرضا واقع گردیده است. این منطقه از نظر وضع طبیعی به دو ناحیه ی شمالی و جنوبی تقسیم شده است. 

الف: منطقه شمال و شمال شرق که ناحیه ای است نیمه خشک.

ب: منطقه جنوب و مغرب، ناحیه ای است کوهستانی با تپه های و کوه های مرتفع از نقاط دیدنی این شهرستان از شهرهای استان اصفهان دره پیروزی (دره شاه صفی) که مربوط به شکارگاه شاهان صفوی بوده است. همچنین دره گل های وارونه (لاله های واژگون) (موسم گل دهی اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت هر سال) دره هرندی، دامنه جنوبی ارتفاعات قلاری، دشت لاله های آستانه و دشتک در ارتفاعات جنوب غربی، چشمه های فراوان از جمله چشمه علی، چشمه مردنگ، چشمه سورمنده، چشمه باغ سرخ، چشمه های قنات نوی، چشمه بابا شاه حسین، چشمه سووردی، چشمه زینعلی و چشمه های سری ذرچ، بازند، اردسته، مردنگف، الخانی، بودجان خرسف، دره شاه و حیدر سبب گردیده طبیعت این شهرستان بسیار زیبا خرم و با طراوت و مورد اقبال گردشگران باشد. 

از جاذبه های تاریخی این شهرستان می توان مسجد میر و مناره آن، مسجد جامع دهاقان، مقبره بابا شاه حسین، خانه تاریخی حسینقلی خان خطائی، پل تاریخی دهاقان معروف به پل سطل یا پل آب بر، سد تاریخی همگین، آسیاب آبی محمد رحیم بیگ، مسجد پوده را نام برد.
صنایع دستی این شهرستان در راهنمای سفر به اصفهان شامل قالی بافی، گلیم بافی و جاجیم بافی، منبت کاری، گیوه دوزی، تخت کشی، چلنگری و سفیدآب پزی است..

سمیرم

جنوبی ترین شهرستان استان اصفهان که در فاصله 160 کیلومتری مرکز استان قرار دارد. این شهرستان از طرف شمال به شهرضا و دهاقان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویر احمد، از شرق به استان فارس و از جانب غرب به استان چهارمحال و بختیاری مربوط می شود. ارتفاع آن از سطح دریا حدود 2600 متر می باشد. یکی از بزرگترین قطب های کشاورزی و دامداری استان می باشد و صادرات سیب درختی آن شهرت جهانی دارد.
مهمترین جاذبه های طبیعی و تاریخی شهرستان سمیرم شامل آبشار سمیرم، آبشار بی بی سیدان، آبشار خفر، تخت سلیمان، چشمه و رودخانه شمس آباد ونک، چشمه بابازرنگ کمه، غار دنگزلو، غار کهنگان، قلعه هژدر (هشت در) در پهلو شکن.
برای صعود به قلل دنا می توان از روستاهای خفر به سوی قلل دنا حرکت نمود که این قلل شامل قاش مستان، مورگل می باشد. سد حنا، آبشار تقرچه و آبشار تنگ سیر و مسجد و حمام خانعلی و شبستان مسجد جامع قلعه و قلعه سنگی.

صنایع دستی شهرستان سمیرم سفر به اصفهان نمد مالی و نمد بافی، چوقابافی، چلنگری، گلیم و گلیم بافی است که بیشتر به وسیله عشایر کوچ نشین تهیه می گردد.
سوغات سمیرم: فرآوردهای لبنی همچون کشک، قره قروت (قارا)، ماست کیسه و کره بومی، عسل، سیب درختی، گلیم و جاجیم.

مراکز اقامتی: هتل آرش: واقع در سمیرم تلفن: 03223224689
مهمانپذیر آنا: واقع در سمیرم- خیابان انقلاب تلفن: 03223226960
سفر به اصفهان در نوروز | سمیرم

نائین

شهرستان نائین از شگفت انگیزترین شهرهای استان اصفهان در 53 درجه و 45 دقیقه و 30 ثانیه طول جغرافیایی و 32 درجه و 52 دقیقه عرض جغرافیایی در فاصله 145 کیلومتری شرق مرکز استان قرار دارد. از شمال به شهرستان اردستان و کاشان از توابع اصفهان، از غرب به استان اصفهان، از جنوب و شرق به استان یزد محدود می شود. این شهرستان با مساحتی برابر 35049 کیلومتر مربع وسیع ترین شهرستان ها برای سفر به اصفهان در نوروز می باشد.

جاذبه های طبیعی: در بخش های انارک جاذبه های خاص مناطق کویری وجود دارد. مثل تپه های بزرگی از ریگ که هر یک به نامی شهرت دارد. همچنین صحنه های زیبا و جادویی از سراب های کویری و بیشه ها و جنگل های خاص اینگونه مناطق مانند جنگل گز و جنگل طاق. 

علاوه بر آن نخلستان های زیبایی از نقاط شهری و روستایی وجود دارد که در نوع خود جذاب و دیدنی است. از دیگر جاذبه های شگفت این ناحیه وجود چشمه ای با آب شیرین و گوارا در منطقه کویری است که بازیاب نام داشته و در مسیر مهرجان به چوپانان قرار گرفته است. 
جاذبه های تاریخی، مذهبی و معماری عبارتند از: مساجد، امامزاده ها، حسینیه ها، آب انبارها، قلعه ها، کاروانسراها، یخچال ها، حمام های عمومی، خانه های تاریخی که در مجموع چند اثر برجسته آن شامل مسجد جامع (یکی از قدیمی ترین مساجد ایران)، نارین قلعه (مربوط به دوره پیش از اسلام)، بازار قدیمی و مسقف، مصلای نائین، خانه تاریخی دکتر فاطمی، خانه تاریخی پیرنیا که موزه مردم شناسی کویر در آن دایر است.

صنایع و سوغاتی ها: از صنایع دستی رایج و معتبر نائین در راهنمای سفر به اصفهان علاوه بر قالی های ابریشمی آن که شهرت بین المللی دارد. عبابافی است که با استفاده از کرک و پشم شتر و گوسفند در رنگ های زرد، مشکی و خرمائی تهیه می گردد و در کارگاه های عبابافی زیرزمینی واقع در محمدیه بافته می شود، که یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان نائین یکی از شهرهای استان اصفهان می باشد.

زعفران، پسته، کتیرا، داروهای گیاهی و لبنیات محلی، فرش دستبافت، عبا و گلیم، محصولات حصیری، کرباس.

خانه های ترویج صنایع دستی: نائین- خیابان امام خمینی
مراکز اقامتی: مهمانسرای جهانگردی، واقع در شهر نائین تلفن:2253081- 03232253088
نمایندگی میراث فرهنگی نائین: نائین، خیابان مسجد جامع، خانه تاریخی پیرنیا تلفن: 03232253621
فاکس: 03232257080
موزه مردم شناسی کویر نائین: 2260781- 2257080
مهمانسرای جهانگردی: 2253088- 2253081
هتل گل نرگس نائین: 2260831- 2260830
سفر به اصفهان در نوروز| نائین

خور و بیابانک

شهرستان خور و بیابانک یکی از شهرستان های استان اصفهان در 58 درجه 26 دقیقه 15 ثانیه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و 32 درجه 56 ثانیه عرض شمالی از خط استوا قرار دارد. از شرق و جنوب به استان یزد، از شمال به استان سمنان و از غرب به بخش انارک شهرستان نایین محدود می شود. شهرستان یکی از شهرهای استان اصفهان با مساحتی بالغ بر 11 هزار کیلومترمربع در شرقی ترین نقطه استان اصفهان در فاصله 420 کیلومتری اصفهان قرار دارد و از زیباترین شهرهای استان اصفهان است. شهرستان خور و بیابانک چون در حاشیه جنوبی کویر مرکزی ایران واقع شده آب و هوایی گرم و خشک بیابانی دارد. از ویژگی های آب و هوایی منطقه متوسط بالای درجه حرارت، تبخیر زیاد، بارندگی کم، رطوبت نسبتا ناچیز و اختلاف شدید درجه حرارت در شب و روز می باشد. 

دشت و کویر: بخش عمده شهرستان سرزمینی کویری است و جاذبه های ویژه ی خود را دارد. در جای جای کویر تپه های بزرگی از ریگ پدید آمده که با اندک وزش بادی تپه ها تغییر شکل می دهد. هریک از این تپه ها به نامی شهرت دارند از جمله ریگ جن، تخت عباسی.
پوشش های گیاهی: تاغ، گز، هنگ، روناس، اسکمبیل، اشنو، قیچ، ریواس، پر سیاوش، بنه، بادام کوهی، انجیر کوهی، قدومه، خارشتر، مارچوبه، آویشن، زیره سیاه، حنظل (هندوانه ابوجهل) اسفند و شیرین بیان که در گویش محلی به مدکی معروف است که اغلب این گونه ها جنبه طبی و صنعتی دارند. 

حیات وحش: کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، یوزپلنگ، جبیر، خرگوش، قمری، کبک و تیهو، با قرقره، هوبره، روباه شنی، روباه معمولی، گرگ، کبوتر وحشی، عقاب طلایی، انواع زرد پرها و سایر کنجشک سانان، کاراکال، سیاگوش، گربه وحشی، سمور، انواع مارها و افعی ها.
جاذبه های طبیعی: شامل طبیعت خشک منطقه، آسمان پر ستاره کویر، کویر شرقی خور با اشکال لانه زنبوری، ریگزارهای مزرعه مصر و دره ها و کتل های وحشت زا در شمال خور به طور کلی موقعیت ژئومرفولوژیکی منطقه از نظر بیابان گردی، اسکی روی ماسه و غیره دارای جاذبه های اکوتوریستی خاص می باشد.

جاذبه های مذهبی و فرهنگی نائین یکی از شهرستان های استان اصفهان: شامل امامزاده ها، قلعه ها، برج ها، خانه ها، آب انبارها و بقعه های متبرکه، امامزاده ابومحمد، امامزاده ابراهیم، امامزاده سید کمال الدین داوود، امامزاده جنید و امامزاده عبدالله و بقعه حاج شمس الدین.
جاذبه های تاریخی و معماری: نارنج قلعه، مسجد جامع بیاذه، مسجد جامع جندق، مسجد جامع فرخی، مسجد عرب ها، قلعه جندق، دیوان خانه، آسیاب آبی.
رشته های بومی و مزیت دار در راهنمای سفر به اصفهان: صنایع دستی چوبی (حصیربافی و ترکه بافی)
میراث فرهنگی: 4224877- 09132235721
سفر به اصفهان در نوروز | خورو بیابانک

تیران و کرون

شهرستان تیران و کرون از شهرهای استان اصفهان با مساحت 1620 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 70 هزار نفر در 50 کیلومتری غرب اصفهان قرار گرفته و در بین شهرستان های استان اصفهان می درخشد. از شمال و شرق به نجف آباد، از جنوب به لنجان و استان چهارمحال و بختیاری و از غرب به چادگان و فریدن محدود می شود. به لحاظ طبیعی این شهرستان در میان کوه های زاگرس شرقی و در ارتفاع 1860 متری از سطح دریا قرار دارد. تنها رودخانه شهرستان مرغاب نام دارد که از دالانکوه سرچشمه گرفته و به زاینده رود می ریزد. این شهرستان از دو بخش مرکزی و کرون، 3 شهر تیران، رضوانشهر، عسگران و 4 دهستان تشکیل گردیده است.

جاذبه های طبیعی این شهرستان در راهنمای سفر به اصفهان عبارتند از سرچشمه و حاشیه رود مرغاب، منطقه حفاظت شده قمیشلو در شمال شرقی شهرستان که از مهمترین زیستگاه های حیات وحش کشور محسوب می شود، چشمه مرغاب، چشمه شاهی، آبشار فصلی کرد علیا، دشت لاله های واژگون، پیست اسکی دالانکوه، فضای اطراف سد خمیران.

اماکن مذهبی، تاریخی: امامزاده عبدالله در شهرک کوهان- امامزاده احمد بن محمد بن حنیفه بن علی بن ابی طالب (ع) تیران- امامزاده عدنان ابن موسی بن جعفر (ع) (شاهزاده حسین) در رضوانشهر- امامزاده بی بی فاطمه از نوادگان موسی بن جعفر (ع) در روستای محمدیه کرون- امامزاده شاه حسین در روستای خیرآباد از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع)- امامزاده احمد رضا از نوادگان حضرت امام جواد (ع) در روستای چشمه احمد رضا- امامزاده سید سراء الدین فضل از نوادگان امام رضا (ع) در حوالی عسگران.

مکان های تاریخی: قلعه قمیشلو- قلعه جاجا- حمام قدیمی خان- قلعه روستای میرآباد- برج معروف محمدیه- برج کبوتر خانه از جمله میراث فرهنگی شهرستان یکی از شهرستان های استان اصفهان می باشد که لازم است برای سفر به اصفهان در نوروز بیش تر مورد توجه قرار گیرد.
سوغات: هرچند از میان سوغاتی های این شهرستان انگور شهرت ویژه ای دارد اما سوغاتی های دیگری نیز وجود دارد که در همه فصول سال یافت می شود. از جمله کشمش، گردو، بادام، زعفران دولت آباد و عسل دالانکوه.

صنایع دستی: مهمترین صنایع دستی این شهرستان قالی بافی، ماشته بافی، سفال، سرامیک، چلنگری، گلیم بافی و چرم است. 

خانه های ترویج صنایع دستی: مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی (خانه بهنیا)، خیابان امام خمینی، خیابان فارابی


خوانسار

نام خوانسار از محبوب ترین شهرهای استان اصفهان از دو بخش خوان و سار تشکیل شده که خوان به معنی چشمه و سار پسوند کثرت و فراوانی است و حکایت از سرزمینی با چشمه سارهای فراوان دارد و شاهد آن نیز وجود چهار صد و پنجاه چشمه در این منطقه است. این شهرستان از شهرستان های استان اصفهان و در غرب اصفهان واقع گردیده که از شمال به گلپایگان، از شرق به تیران و کرون و نجف آباد، از جنوب و غرب به فریدن محدود بوده و در دره ای خوش آب و هوا و خرم واقع گردیده است، دارای شرایط مناسب ییلاقی با تابستان هایی معتدل و زمستان هایی نسبتا سرد می باشد. پیشینه تاریخ خوانسار از زیباترین شهرهای استان اصفهان به ایران باستان باز می گردد.

این شهرستان دارای یک بخش مرکزی و یک شهر: (خوانسار) و 3 دهستان می باشد. مساحت این شهر بالغ بر 900 کیلومتر مربع است. 

جاذبه های گردشگری: گلستان کوه یکی از زیباترین تفرجگاه های طبیعی استان که سراسر پوشیده از پیاز وحشی، موسیر و گل های لاله ی واژگون (اشک مژگان) و صدها گونه گیاهان دارویی است. موسم گل دهی این دشت زیبا از اواسط فروردین تا اواسط خرداد هر سال می باشد. پارک سرچشمه بهشت دیگری در دامن کوه و در کنار شهر با مناظر زیبا و دلپذیر در جوار استراحتگاه کوهستانی و جنگل مصنوعی و چشمه سارهای: پیر جیدا، مرزنگوش، قبله و شتر خوان، بیشه زارهای اطراف رودخانه خوانسار در جوار چشمه سارهای آخوند، آمیرزا اسدالله، علیخان، حسینیه، یهودیا و باغ های وسیع با درختان میوه از جمله مراکز تفریحی و تفرجگاهی شهر خوانسار می باشند. 

جاذبه های تاریخی و معماری و مذهبی: بقعه امامزادگان حلیمه و نرگس، بقعه پیر سرچشمه (شیخ اباعدنان)، بقعه بابا ترک، مسجد جامع، مدرسه مریم بیگم صفوی، بقعه پیر شهریار، آتشکده میر و معبد هیکل، امامزاده احمد بن علی النقی (ع)، امامزاده سید صالح از نوادگان امام موسی بن جعفر، خانه های قدیمی، تپه نوگل، پل ساسان، تعدادی از جاذبه های تاریخی و مذهبی و معماری این شهرستان را تشکیل می دهند. 

مهم ترین سوغات: عسل مرغوی خوانسار که حتی جنبه صادراتی دارد و همچنین گز، گردو، بادام، خشکبار و میوه.

صنایع دستی: قالی بافی، پشم زنی، کوزه گری، قلم زنی، منبت کاری، مروار بافی، معرق چوب، رودوزی های سنتی، گیوه دوزی و رنگرزی سنتی.

مراکز اقامتی: مهمانسرای جهانگردی واقع در خوانسار برای سفر به اصفهان در نوروز تلفن: 03712222322- 2221900

اردستان

شهرستان اردستان یکی از شهرهای استان اصفهان در مسیر راه کاشان- نائین- یزد قرار گرفته و در شمال شرقی اصفهان و در جنوب دشت کویر واقع است. مساحت آن 14260 کیلومتر مربع می باشد. شمال این شهرستان هموار بوده و به دشت کویر مربوط می شود و قسمت جنوبی آن کوهستانی است. به طور کلی آب و هوای اردستان گرم و خشک است. این شهرستان یکی از شهرهای استان اصفهان است که از طرف شمال به دشت کویر، از جنوب به اصفهان، از شرق به نائین و از طرف غرب به نطنز و آران و بیدگل دیگر شهرستان های استان اصفهان محدود می شود. 
جاذبه های گردشگری شهرستان: آتشکده مهر اردشیر، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع امام حسن، مسجد جامع زواره، بازار زواره، منار مسجد بنکویه و بافت تاریخی شهر مهاباد.

سایر آثار: امامزاده سید اسماعیل، امامزاده ابراهیم، مسجد سفید سردشت، مدرسه حاج حسن نورالدین، مدرسه علمیه ترشیزی و بنا و مقبره پیر مرتضی، چهل ستون روستای سرهنگ آباد، کاروانسراها، آب انبارها، آسیاب ها، خانه های قدیمی، قنات دو طبقه و قنات دو طبقه و قنات ارونه.

صنایع دستی: قالی بافی، جاجیم، گلیم بافی، شال بافی، کلاه و گیوه، سفال گری، سنگ تراشی، خراطی، نقاشی روی سفال، چلنگری.

مراکز کارگاهی و بازارها: بازار تاریخی زواره

مراکز اقامتی: مهمانسرای جهانگردی اردستان تلفن: 2-3501-036252
نمایندگی میراث فرهنگی اردستان برای سفر به اصفهان: اردستان، مسجد جامع تلفن: 03625246090
سفر به اصفهان در نوروز | اردستان

کاشان

شهرستان کاشان از محبوب ترین شهرستان های استان اصفهان در شمال غربی استان اصفهان می باشد. مجاورت این شهرستان با کویر داخلی ایران، باعث گشته تا آب و هوای گرم و خشک در آن حکم فرما باشد و تنها رود کاشان رود قمصر می باشد که از کوه کرکس سرچشمه گرفته و از مرکز شهر قمصر می گذرد. کاشان یکی از کهن ترین شهرهای ایران و از زیباترین شهرهای استان اصفهان است این شهر با تاریخی چند هزار ساله یکی از نخستین مراکز تمدن بشری بوده در بین شهرهای استان اصفهان است. 

جاذبه های تاریخی، مذهبی و معماری: تپه های سیلک و گورستان های مجاور آن آتشکده های خرم دشت، کوشک و باغ تالار نیاسر، غار ویس نیاسر، مجموعه تاریخی باغ فین کاشان و مساجد، خانه ها، آب انبارها، کاروانسراها و بقاع متبرکه تاریخی فراوان دیگر از جمله مسجد آقا بزرگ و جامع، خانه عامری ها، طباطبائی و بروجردی، خانه عباسیان و آل یاسین، مجموعه بازار بزرگ کاشان و تیمچه امین الدوله.

جاذبه های طبیعی: چشمه سلیمانیه فین که از قدیمی ترین و نخستین قنات های دوره ایران باستان است. باغ فین، آبشار نیاسر، چشمه های اسکندریه نیاسر، طبیعت زیبای قمصر و نیاسر که بالاترین سطح مزارع گل کاشان را به خود اختصاص داده و همه ساله در این شهرها جشنواره ی گل و گلاب باشکوهی خاص برگزار می گردد و بالاخره چشمه ی آب معدنی قمصر (چشمه صالح)، طبیعت بکر و زیبای شهر برزوک و روستای تابعه بخش برزوک که تامین کننده 65% گل محمدی شهرستان است. بقعه فضل الدین محرومی مشهور به باباافضل در روستای طرق از توابع بخش برزوک یکی از بناهای زیبا و جذاب این ناحیه است. 
صنایع و سوغاتی ها: انار فین و راوند مشهور است در قمصر و نیاسر گل محمدی پرورش می یابد و گلاب و عرقیات گیاهی آن شهرت دارد. 

صنایع دستی: شعربافی، زری بافی، مخمل بافی، چادرشب بافی، رنگرزی سنتی، گلیم بافی، گره چینی، مسگری، گیوه بافی، کاشی سازی و انواع قالی پشمی، کرکی و ابریشمی است که شهرت جهانی دارد و صنایع کارخانه ای آن شامل ریسندگی و بافندگی، فرش ماشینی، بلورسازی از شهرت زیادی در زمان راهنمای سفر به اصفهان برخوردار است. 
خانه های ترویج صنایع دستی:


-مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی- انتهای خیابان علوی- خیابان ملا فتح اله
-مرکز آموزش صنایع دستی (خانه تاریخی بار فروش) – خیابان امام خمینی- جنب خانه آل یاسین 
-مجتمع کارگاهی منوچهری (اقامتگاه گردشگری منوچهری)- خیابان محتشم کاشانی
-شرکت پیله جامه سیلک کاشان- خیابان ملا فتح الله- جنب مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی
بازارچه ها
- بازارچه صنایع دستی کاشان- انتهای خیابان علوی- خیابان ملا فتح اله
- بازارچه صنایع دستی فروغ خورشید اردهال- روستای اردهال
هتل و مراکز اقامتی
هتل آپارتمان کوثر کاشان- واقع در کاشان- بلوار قطب راوندی تلفن: 03615560321
هتل سیاح: واقع در کاشان- تلفن: 4444557- 44465558- 0361
مدیریت میراث فرهنگی کاشان: کاشان، خیابان علوی، محله سلطان امیر احمد، خانه تاریخی بروجردی
تلفن: 03614223010 فاکس: 03614223234
سفر به اصفهان در نوروز | کاشان

فریدون شهر

این شهرستان غربی ترین شهرستان استان اصفهان و فریدونشهر مرتفع ترین شهرستان اصفهان است که با ارتفاعی در حدود 2560 متر از سطح دریا (بام ایران) لقب گرفته است. در فاصله 175 کیلومتری از اصفهان واقع گردیده و دارای آب و هوایی کوهستانی است. در دل رشته کوه های زاگرس قرار داشته و ما بین استان های لرستان و چهارمحال بختیاری است این شهرستان شامل یک بخش (مرکزی) و دو شهر (فریدونشهر و برف انبار) و 5 دهستان می باشد. در این شهرستان چهار قوم بختیاری، گرچی، ترک، فارس و ارامنه با محبت و مسالمت در کنار همدیگر زندگی می کنند. اقلیم این شهرستان به چهار ناحیه مختلف تقسیم می شود:
1) بسیار مرطوب و خنک با زمستان های بسیار سرد. 2) نیمه مرطوب و معتدل با زمستان های سرد. 3) نیمه مرطوب و گرم با زمستان های نسبتا سرد. 4) ناحیه محدودی با برف های دائمی.
جاذبه های گردشگری: شهرستان فریدونشهر به دلیل بارش متوسط 700 میلی متری نزولات آسمانی، دارای طبیعتی زیبا در فصل بهار و تابستان است و زمستانی پوشیده از برف و مناسب برای ورزش های زمستانی دارد. 

صنایع دستی فریدونشهر: مهمترین صنعت دستی برای سفر به اصفهان در نوروز فرش، گلیم، رودوزی سنتی، جاجیم و چوقا می باشد.
سوغات: گیاهان دارویی از قبیل کرفس، چای کوهی، کتیرا، بابونه، شیرین بیان، گل خطمی، کنگر، کاسنی، گل همیشخ بهار، ریواس، قدومه، شنگ، گزانگبین، موسیر، بومادران، رازیانه، گل گاو زبان، باباآدم، گل گندم، پونه، پنیرک، زبان گنجشک، کنگر، کاسنی همچنین فرآورده های لبنی و عسل و از مهمترین سوغات این شهرستان در راهنمای سفر به اصفهان است. 
مراکز اقامتی: مهمانپذیر بهار 03725223200

فریدن

شهرستان فریدن یکی از شهرهای استان اصفهان است که حدود 2107/23 کیلومتر مربع وسعت دارد و در غرب استان اصفهان واقع و از شمال به شهرستان خوانسار، از جنوب به دیگر شهرستان های استان اصفهان فریدونشهر، از شرق به شهرستان های تیران و کرون و چادگان و از غرب به شهرستان الیگودرز محدود می شود. مرکز این شهرستان داران است و دارای آب و هوایی کوهستانی با تابستان های معتدل و زمستان های سرد و طولانی است. می توان مهمترین رودخانه های جاری در شهرستان را رودخانه پلاسجان، رودخانه فصلی اناربار نام برد و نیز مهمترین ارتفاعات آن رشته کوه دالانکوه، رشته کوه افوس، رشته کوه دره بید است. فاصله فریدن تا اصفهان 135 کیلومتر است.
جاذبه های طبیعی: دشت های حاصلخیز و بیشه های متعددی در این منطقه وجود دارد. فریدن همچنین دارای 1149 حلقه چاه عمیق و 388 حلقه چاه نیمه عمیق، 250 رشته قنات و 405 دهانه چشمه دائمی و فصلی است که سرچشمه روستای دره حوض یکی از خیال انگیز ترین آن هاست. به همین قرار است آبشارهای متعدد و زیبا (شکارگاه هایی دارای حیوانات وحشی)، دامنه کوه ها و فراز و نشیب تپه های فریدن که در زمستان با پوشش قطوری از برف محل بسیاری مناسبی برای انجام ورزش های زمستانی است.

جاذبه های تاریخی و معماری: امامزاده های روستای افوس، عبدالله و ابراهیم و چاه مقدس معروف به چاه امام موسی، بقعه شیخ ابوسلیمان دارانی، امامزاده سلطان سید محمد.
سوغاتی ها برای سفر به اصفهان در نوروز: سیب زمینی و لبنیات شهرستان فریدن از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. اکثر گردشگران لبنیات این شهرستان را در راهنمای سفر به اصفهان به عنوان سوغات سفر قرار می دهند.

صنایع دستی: گلیم، جاجیم، قالی و قالیچه، رودوزی های سنتی، خراطی، چرم و معرق کاری.
مراکز اقامتی: مهمانسرای جهانگردی داران: واقع در داران تلفن: 0372422883
مهمانپذیر همایون: واقع در داران، بلوار طالقانی تلفن: 03724223839

آران و بیدگل

آران و بیدگل از توریستی ترین شهرهای استان اصفهان است که از قدیمی ترین مراکز سکونت آدمی بوده پیشینه این منطقه از روزگار ایران باستان نیز فراتر می رود. به عبارت دیگر این ناحیه حتی پیش از مهاجرت اقوام آریایی، محل سکونت جوامع انسانی بوده است. این شهرستان با مساحتی برابر 6051/3 کیلومتر مربع جمعیتی بالغ بر 90 هزار نفر دارد. آب و هوای این منطقه در راهنمای سفر به اصفهان، کویری و گرم و خشک است و حداکثر درجه حرارت در تابستان به 38 درجه سانتیگراد و حداقل آن در زمستان به 5 درجه زیر صفر می رسد.
جاذبه های تاریخی و معماری: مسجد جامع قاضی، مسجد جامع نقشبنه بیدگل، کاروانسرای تاریخی مرنجاب واقع در حاشیه دریاچه نمک، که به یمن وجود یک قنات و آبگیر در جنب آن پارک طبیعی زیبایی در کنار دریاچه نمک پدید آورده، مسجد جامع نوش آباد، کاروانسرای شاه عباس ابوزید آباد، آب انبار، حمام. رختشویخانه خواجه، حمام تاریخی حاج محمد، قلعه های سیزان و کرشاهی، مسجد جامع روستای محمدآباد کویر. مسجددی توی ده واقع در مرکز شهر نوش آباد، بقاع متبرکه امامزاده محمد و امامزاده هادی، شاهزاده محمد نوش آباد، بی بی زینب یزدل، شهر زیرزمینی اوئی ها در نوش آباد هست.
جاذبه های طبیعی و گردشگری این منطقه در راهنمای سفر به اصفهان شامل مسابقات رالی بر روی دریاجه نمک که به صورت سالانه برگزار می شود، مسابقات شترسواری (سالانه)، دریاچه نمک واقع در کویر مرکزی و در فاصله 50 کیلومتری شمال شهر آران و بیدگل و اجتماع پرندگان مهاجر در آن در پاییز هر سال، دشت کویر و نوار بندر ریگ واقع در شمال شهر آران و بیدگل که از پهنای گسترده ای از تپه های حجیم و مرتفع ریگ تشکیل گردیده است.
رشته های بومی و مزیت دار:
نساجی سنتی (شال بافی- چادرشب بافی- ابریشم بافی)
رودوزی های سنتی (ملیله دوزی – سرمه دوزی)
صنایع دستی چرمی (دوخت چرم)
خانه های ترویج صنایع دستی
مجتمع کارگاهی صنایع دستی برای سفر به اصفهان در نوروز: خانه تاریخی اسماعیلی، میدان امام خمینی، خیابان سیدالشهدا
خانه افتخارالاسلام، میدان پانزده خرداد، خیابان حضرت ابالفضل

نطنز
شهرستان نطنز یکی از جذاب ترین شهرهای استان اصفهان از سوی شمال و شمال باختر به کاشان، از خاور و جنوب خاوری به اردستان و از باختر و جنوب به برخوار و میمه محدود است. فاصله آن تا مرکز استان 138 کیلومتر و وسعت آن 3397 کیلومتر مربع بوده و بلندترین قله کرکس در آن واقع شده است. این شهرستان دارای دو نوع آب و هوا است. نواحی باختری و جنوبی آن کوهستانی و دارای آب و هوای سردسیری و معتدل و نواحی شمالی و خاوری آن شن زار و دارای آب و هوای گرم هست. گلابی نطنز از شهرت خاصی برخوردار بوده و به تحفه نطنز معروف است و همچنین انار بادرود نیز شهرت دارد.
مهمترین جاذبه های طبیعی و تاریخی نطنز از شهرهای استان اصفهان: بیشه زارهای سرسبز و خرم در دامنه کوهپایه ای کرکس کوه و به خصوص روستای تاریخی ابیانه که صرف نظر از طبیعت زیبای آن قدمتی بیش از 3500 سال یکی از جاذبه های برجسته تاریخی و معماری استان حتی ایران است. پارک سرچشمه سرابان، زیارتگاهی به نام امامزاده سلطان گروه آباد و سایت باستانی میلاجرد، مسجد جمعه، آتشکده، محراب مسجد میر، قلعه کوهاب (کاروانسرای ابوالمعالی)، گنبد باز، حسینیه مرکزی شهر نطنز و سرشک، مجموعه شربتخانه و حمام افوشته، قلعه های رباط سنگ و طرق، هنجن، کاخ های تاج آباد و عباس آباد و بارگاه ملکوتی امامزاده آقا علی عباس (ع) در شهر بادرود.
سوغاتی ها: صرف نظر از تحفه معروف نطنز خشکبار این شهرستان و همچنین صنایع دستی چون قالی و قالیچه، سبد، زیلو، جاجیم، خراطی، البسه محلی و به خصوص سرامیک سازی را می توان در راهنمای سفر به اصفهان نام برد.
خانه های ترویج صنایع دستی:
مراکز آموزش صنایع دستی (خانه فخاری)- جنب مسجد جامع
مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی (خانه میرترابی)- روبه روی مسجد جامع
موزه ها: موزه ابیانه
بازارچه ها برای سفر به اصفهان در نوروز: بازارچه صنایع دستی قلعه کوهاب نطنز- ابتدای جاده قدیم نطنز- کاشان
هتل و مراکز اقامتی:
هتل ابیانه: 4362223
هتل سرابان نطنز: 4242602
کمپ گردشگری متین آباد: 4362079
هتل ویونا ابیانه: 4362820
هتل شاهین نطنز: 4242402
منطقه گردشگری کشه: 09131196387
بوم گردی هارپاک نطنز: 4362526
اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز:
نطنز، محله حاجیها، خانه میرترابی تلفن: 03624243814
روستای تاریخی ابیانه – موزه مردم شناسی ابیانه تلفن: 0362436259
سفر به اصفهان در نوروز| نطنز

چادگان

شهر چادگان از شهرستان های استان اصفهان در فاصله 115 کیلومتری جنوب غرب اصفهان واقع گردیده و با مساحت تقریبی 1200 کیلومتر مربع از سمت شمال و شرق با تیران و کرون دیگر شهرهای استان اصفهان و از طرف شمال و شرق با تیران و کرون و از طرف شمال غرب با فریدن از مغرب با فریدون شهر و از جنوب با چهارمحال و بختیاری هم جوار می باشد. وجود رودخانه های مهم زاینده رود مهمترین عامل پیدایش شهر چادگان به شمار می آید. از آن جایی که شهر چادگان یکی از شهرستان های استان اصفهان بر روی تپه های کم ارتفاع بنا گردیده، سیمای خاصی در شکل گیری شهر ارائه می دهد. این شهرستان از دو بخش مرکزی و چنارود و دو شهرستان چادگان و رزوه و بیش از 60 روستا دارای سکنه ثابت تشکیل گردیده است. اقوام ساکن این شهرستان در یکی از شهرهای استان اصفهان به ترتیب اکثریت عبارتند از ترک ها، لرهای بختیاری و فارس که همگی مسلمان و شیعه اثنی عشری هستند. از مهمترین مراکز تاریخی فرهنگی و تفریحی منطقه می توان به مسجد جامع شهر چادگان، مقبره امامزاده عبدالله بن زید شهر رزوه، امامزاده اسماعیل فراموشجان، امامزاده خواجه محمد پرمه، عمارت دکتر صالحی شهر چادگان، آرامگاه کاوه آهنگر، پل تاریخی روستای اورگان و دهکده گردشگری زاینده رود و تعداد دیگری از مجتمع های سیاحتی در راهنمای سفر به اصفهان اشاره نمود.
مراکز اقامتی: دهکده تفریحی زاینده رود
رشته های بومی و مزیت دار:
نساجی سنتی (چوقا بافی)
چاب های سنتی (ملیله دوزی و سرمه دوزی)
بافته های داری و غیر داری (گلیم بافی)
نمایندگی میراث فرهنگی چادگان: چادگان – میدان نماز- خانه تاریخی دکتر صالحی



گلپایگان

شهرستان گلپایگان یکی از مهمان نوازترین شهرهای استان اصفهان با مساحتی حدود 1945 کیلومترمربع در غرب استان اصفهان واقع گردیده است. این شهرستان دارای یک بخش (مرکزی)، 3 شهر: گلپایگان و گوگد و گلشهر و 3 دهستان می باشد. گلپایگان از شهرهای قدیمی و مذهبی از جمله زادگاه آیت الله العظمی گلپایگانی و دارای حوزه علمیه و مراجع تقلید آیت الله صافی گلپایگانی و تاریخچه بیش از پنج هزار ساله است. در اصل (ورتپاتکان) به معنی شهر یا سرزمین ورتپات بوده که یکی از نام های ایران هست. این شهرستان از شمال به خمین، از جنوب به خوانسار، از شرق به میمه اصفهان و از مغرب به الیگودرز محدود است. در شمال آن رشته کوه الوند، در مشرق مرتفعات دیگر است که بلندترین قله آن قله صالح پیغمبر هست. سراسر منطقه غرب را کوهستان پوشانده که معروف ترین آن ها قلعه جمال است. آب و هوای این شهرستان در راهنمای سفر به اصفهان دارای زمستان های نسبتا سرد و تابستان های گرم و خشک است. اماکن مذهبی و تاریخی به تعداد 57 مکان می باشد که به ثبت رسیده و معروف ترین آن ها مسجد جامع، پل غلزی، مناره و بازار چهارسوق از زمان سلجوقیان، ارگ گوگد، امامزاده هفده تن، امامزاده سید السادات، مسجد جامع سرآور، بقعه ناصر بن علی و امامزاده ابوالفتح، امامزاده عمران بن علی، بقعه امامزاده ابراهیم، بقعه صالح پیغمبر، بقعه دره شهیدان و سنگ نگاره های منطقه غرقاب از تمدن 5 هزار ساله حکایت دارد.
مهمترین سوغات در راهنمای سفر به اصفهان برای این شهرستان گیوه و جاجیم می باشد و با توجه به اینکه قطب کشاورزی و دامداری بوده، لبنیات به خصوص پنیر آن معروف است. کباب شهرستان گلپایگان نیز در بین مسافران و گردشگران شهرت چشمگیری دارد. 
رشته های بومی و مزیت دار:
صنایع دستی چوبی (منبت چوب، معرق چوب)
رودوزی های سنتی (ملیله دوزی، سرمه دوزی)
پیشه های وابسته به صنایع دستی (رنگرزی سنتی)
هتل و مراکز اقامتی:
هتل ارگ گوگد واقع در گلپایگان تلفن: 30095- 9- 037232
مهمانسرای جهانگردی گلپایگان تلفن: 037232- 22055- 006
مهمانپذیرهای مهدی واقع در خیابان آیت اله طالقانی تلفن: 037232- 24315

شاهین شهر و میمه

شهرستان شاهین شهر و میمه از شهرهای دیدنی برای سفر به اصفهان در نوروز با بلندی 1570 متر از سطح دریا و مساحتی در حدود 6500 هزار کیلومتر مربع با دو بخش مرکزی و بخش میمه شامل 6 شهر و 22 روستا دارای آب و هوایی نیمه بیابانی و گرم و خشک در تابستان و سرد در زمستان و جمعیت تقریبی 180 هزار نفری (80% در بخش مرکزی و 20% در بخش میمه) هست. این شهرستان از زیباترین شهرستان های استان اصفهان بوده که روستاهای تاریخی زیبایی را درون خود جای داده است.
گز: قدیمی ترین شهر شهرستان با قدمتی بیش از 3 هزار سال، تپه های باستانی اشکانی- ساسانی زیر امامزاده شاه نعمت الله- مسجد جامع عهد سلجوقی و آل بویه- خانه های تاریخی صفوی و قاجار- کاروانسرای عباسی گز- فرهنگسرای ادیب برومند- امامزاده شاه نعمت الله- مسجد جامع عهد سلجوقی و آل بویه- خانه های تاریخی صفوی و قاجار- کاروانسرای عباسی گز- فرهنگسرای ادیب برومند- امامزاده شاه نعمت الله- برج و باروی باستانی دور شهر- حمام قدیمی- موزه مردم شناسی گز 
گرگاب: حمام قدیمی و مسجد جامع، بنای خشتی بزرگی به نام سربازخانه
روستای مورچه خورت: ارگ خشتی و کاروانسرای عباسی، حمام، مسجد، امامزاده، خانه های اربابی بزرگ، راسته بازار
روستای کلهرود: روستای کلهرود غار آهکی، خانه های تاریخی برومند، مظاهری، مسجد حاجی و مسجد سر بیشه.
روستای سه: روستای سه، امامزاده یوسف و چشمه زیر امامزاده، کاروانسرای عباسی سه و حمام قدیمی و خانه های کاروانسرای عباسی ده
روستای جهاد آباد در بخش راهنمای سفر به اصفهان: کاروانسرای شیخ علی زنگنه
میمه: مسجد جامع مربوط به دوران زندیه- خانه های تاریخی و حمام قدیمی و قنات مزدآباد- تخته سرخی و دره دوزخی- تخت محمد جعفر 
وزوان: کاروانسرای آغا کمال وزوان
ونداده: از رشته های صنایع دستی برای سفر به اصفهان در نوروز می توان به قالی بافی، قلم زنی، منبت کاری، معرق کاری و سفال گری اشاره کرد.
رشته های بومی و مزیت دار:
صنایع دستی چرمی (سراجی سنتی)
رودوزی های سنتی (ملیله دوزی، سرمه دوزی)
نمایندگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فاکس: 031257277557- 09131138493


برخوار

شهرستان برخوار از حیرت انگیزترین شهرها در راهنمای سفر به اصفهان با وسعت 1952/77 کیلومتر مربع با ارتفاع 1590 از سطح دریا می باشد که در سال 1386 بخش برخوار و میمه جدا و به نام شهرستان برخوار به مرکزیت دولت آباد شهرت گرفت. حدود 1863 کیلومترمربع آن دشت و بقیه به صورت ارتفاعات است. این شهرستان از غرب به ارتفاعات مورچه خورت و از شمال به ارتفاعات شمالی بخش برخوار و از جنوب به اصفهان- تهران و از شرق به سگزی و کوهپایه محدود می شود. مردم این شهرستان به دین اسلام و مذهب شیعه و اعتقادات مذهبی اعتقاد محکمی دارند. 
محصولات کشاورزی شهرستان شامل گندم- ذرت علوفه ای، چغندر قند و لبو، یونجه، آفتابگردان و باغات انگور، انار و صیفی جات و سبزیجات می باشد. شهرستان برخوار از شهرستان های استان اصفهان، افتخار وجود مرقد مطهر امامزادگانی چون امامزاده ابراهیم (نرمی)، عبدالمومن حبیب آباد، امامزاده محمود و امامزاده سید محمد دولت آباد را دارد. قدیمی ترین روستا و منطقه شهرستان بافت زیبای روستای سین با مسجد و مناره کج سلجوقی آن در فاصله 5 کیلومتری شمال شهر گز برخوار می باشد.
دولت آباد: مسجد 12 امام، خانه های تاریخی رنجبران و صادقی، برج های کبوتر چهارقلو و پستانک و برج آقا، مسجد کربه کند، مسجد جامع و حمام قدیمی حبیب آباد، امامزاده عبدالمومن حبیب آباد، مسجد جامع، حمام های قدیمی، انبار نمک، برج کبوتر اکبر آباد و پارک جنگلی 240 کمشچه
خورزوق: مسجد جامع، خانه برومند، تکایا و مساجد قدیمی، مرغ و دنبی- علی آبادچی- پروانه
روستای ذنبی: کاروانسرای آجری- سنگی
مرغ: قلعه و برج، آسیاب آبی و مناظر طبیعی و غارهای زیبای اطراف
روستای سین: مسجد و مناره سلجوقی، برج های کبوتر و بافت قدیمی با خانه های تاریخی صفوی و قاجار و امامزاده سید کمال الدین 
شاهپور آباد: برج کبوتر (برج بزرگ) و برج های کبوتر چند قلو، خانه های اربابی، قلعه درمیان و تکیه تعزیه، محراب مسجد جامع شاهپور آباد
رشته های بومی و مزیت دار:
- چاب های سنتی (قلمکار) 
- صنایع دستی چوبی (منبت چوب)
- سفال، سرامیک و کاشی (کاشی هفت رنگ)
- رودوزی های سنتی (ملیله دوزی، سرمه دوزی)
- پیشه های وابسته به صنایع دستی (رنگرزی سنتی)
- صنایع دستی سنگی (حجاری سنتی)
نمایندگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همراه: 09138241563

نجف آباد

زمان احداث شهرستان نجف آباد از شهرستان های استان اصفهان به دوران سلطنت شاه عباس صفوی باز می گردد و مورخین شیخ بهائی دانشمند بزرگ آن دوره را بانی این شهر می دانند.
شهرستان نجف آباد در 27 کیلومتری مغرب اصفهان قرار گرفته که از شمال و شرق به برخوار و میمه، از مشرق به شهرستان اصفهان و خمینی شهر و برخوار و میمه، از جنوب به شهرستان فلاورجان و لنجان و از غرب به شهرستان های تیران و کرون، فریدن، خوانسار و گلپایگان محدود می شود. تنها منبع آب سطحی آن رودخانه (مرغاب) (کرون) است که از ارتفاعات داران در مغرب نجف آباد سرچشمه گرفته است. آب و هوای آن نیمه بیابانی هست. 
جاذبه های طبیعی: کوه ها و ارتفاعات زیاد این منطقه و استقبال کوهنوردان از آن ها به عنوان مهمترین جاذبه طبیعی این شهرستان قلمداد گشته است. کوه پنجی، الله اکبر و لا اله الا اله، مزرعه شیخ، قسمتی از زیستگاه حیات وحش حفاظت شده قمیشلو، غار علویجه، غار حسین آباد مهردشت، مزرعه نهالستان و شنستان در خیرآباد، مزرعه جنت آباد مهردشت، چشمه دره انجیری و قلعه علی آباد از جاذبه های طبیعی راهنمای سفر به اصفهان می باشد.

جاذبه های تاریخی: مسجد جامع و امامزاده دهق، امامزاده ساره مریم و مسجد جامع جوزدان، شبستان مسجد ارشاد، مساجد بازار و نصیر، منازل تاریخی حاج غلامحسین معین، حاج کاظم حری، میرزا حسین فاضل، عباس ذبحی، امامزاده سید شمس الدین علویجه و دژ سنگی علویجه، کاروانسرای هسنیجه واقع در جنب روستای هسنیجه، سقاخانه نصیر، برج های کبوتر خانه جوی خارون، برج های دوقلوی صفا، عصارخانه های اخلاقی، آیت، محب زمانیان، قلعه و کاروانسرای دماب و حمام اخوت.
رشته های بومی و مزیت دار:
صنایع دستی فلزی (قفل سازی)
صنایع دستی سنگی (معرق سنگ)
بافته های داری و غیرداری (نمد)
پیشه های وابسته به صنایع دستی (رنگرزی سنتی)
سفال، سرامیک و کاشی (کاشی هفت رنگ)
صنایع دستی چوبی (ارغوان بافی)
صنایع دستی مستطرفه (طراحی سنتی)
سوغات: گردو، بادام، توت خشک، گز، عسل، کلاه نمدی، میوه و چاقو
مراکز اقامتی: مهمانپذیر مقدم: واقع در نجف آباد، باغ ملی تلفن: 0331623065

خمینی شهر

بافت تاریخی این شهر به زمان ساسانیان می رسد، کهندژ که بر سر راه اصفهان قرار دارد، گویا پایتخت و مقر پادشاهان و حکام کیانی و ساسانی بوده است. این شهرستان در مرکز استان اصفهان واقع گردیده و از سوی شمال به شهرستان برخوار و میمه، از جنوب به شهرستان فلاورجان، از شرق به شهرستان اصفهان و از غرب به شهرستان نجف آباد محدود می شود. دارای یک بخش مرکزی و سه شهر به اسامی خمینی شهر، درچه پیاز، کوشک و نیز سه دهستان می باشد. فاصله آن تا اصفهان 8 کیلومتر و دارای آب و هوای معتدل و خشک می باشد. از آنجا که خمینی شهر از سه ده به نام های خوزان، فروشان و ورنوسفادران به وجود آمده بود به آن (سه ده) می گفتند. 
جاذبه های طبیعی: عبور رودخانه زاینده رود از این شهرستان در تلطیف هوای آن و نیز ایجاد جذابیت گردشگری بسیار موثر بوده به طوری که کرانه های زیبا و دلنشین زاینده رود در این منطقه بسیار دیدنی می باشد. چشمه لادر، بام سبز و کوه های اطراف شهرستان از مناطق جذاب این ناحیه و دیدنی ها برای سفر به اصفهان در نوروز است.
مهمترین آثار تاریخی شهرستان خمینی شهر عبارتند از ایوان یزدگرد، تپه آتشگاه، مسجد جامع خوزان، گورستان زارع آباد و آرامگاه امامزاده سید محمد، خانه مجیری، خانه سرتیپ سدهی.
رشته های بومی و مزیت دار:
صنایع دستی چوبی (خاتم سازی- خراطی)
بافته های داری و غیرداری (نمد)
صنایع دستی فلزی (قلمزنی)
سوغات شهرستان خمینی شهر برای سفر به اصفهان در نوروز: باغات به، گیلاس، گلابی و سیبری خمینی شهر شهرت دیرینه دارد به طوری که حتی به سفرنامه ها نیز ذکر شده است. اکثر گردشگرانی که به خمینی شهر سفر می کنند در صورت مساعد بودن فصل میوه های یاد شده را به عنوان سوغات تهیه می کنند. 
مراکز اقامتی: 
مهمانپذیر هما: واقع در خمینی شهر، فلکه آیت اله صحری، بلوار شهید منتظری تلفن:03123248100

فلاورجان

شهرستان فلاورجان با مساحتی در حدود 310 کیلومتر مربع در 9 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد و یکی از برترین شهرستان ها برای سفر به اصفهان در نوروز است. این شهرستان از شمال به شهرستان خمینی شهر از جنوب به شهرستان مبارکه از باختر به شهرستان های نجف آباد و لنجان و از خاور به شهرستان اصفهان محدود می شود. شهرستان فلاورجان به گونه ای دشتی در کنار زاینده رود قرار گرفته و دارای بیشه زارهای پهناوری می باشد. در این بیشه زارها گونه هایی از درختان چنار، بید، سپیدار قد برافراشته اند.
مهمترین بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهرستان عبارتند از 1) بقعه پیربکران متعلق به قرن هشتم هجری و مدفن یکی از عرفای بزرگ آن زمان به نام محمد بن بکران 2) مسجد جامع اشترجان که توسط فخرالدین محمد بن محمود اشترجانی ملقب به ملک الوزراء در اوایل قرن هفتم هجری ساخته شده است.3) پل بابا محمود در شرق روستای سهروفیروزان و امامزاده ابوالقاسم. 4) پل فلاورجان در روی رودخانه زاینده رود به طول 140 متر عرض 5 متر با 18 دهانه در دوره صفویه ساخته شد. 5) خانه مویدی زفره در 10 کیلومتری جنوب شهر فلاورجان در روستای زفره قرار دارد. بنای اصلی متعلق به دوره صفویه است که در دوره قاجاریه تزیینات زیبایی از گچبری، آیینه کاری و نقاشی در آن به کار رفت. 6) امامزادگان سیدمحمد قهدریجان و اجگرد، امامزاده زید فلاورجان و مقبره انوش بن شیث از نخستین پیامبران در قهدریجان. 7) در شهرستان فلاورجان بیش از صد برج کبوتر وجود دارد که از مهمترین این بناها می توان به برج های کبوتر چهل برج در روستای کلیسان، برج چهار برج و برج های هفت قلوی اجگرد در شهر بهاران اشاره کرد. 
رشته های بومی و مزیت دار در راهنمای سفر به اصفهان:
رودوزی های سنتی (ملیله دوزی، سرمه دوزی)
صنایع دستی چوبی (خراطی)
بافته های داری و غیرداری (گلیم بافی)
صنایع دستی چرمی (سراجی سنتی)
نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فلاورجان 
09131845658- 09136475618- 03117425760

لنجان

شهرستان لنجان یکی از زیباترین شهرها برای سفر به اصفهان در نوروز با مساحت 1093 کیلومترمربع یکی از آبادترین، زیباترین و حاصل خیزترین شهرستان های استان اصفهان است که در امتداد زاینده رود با بیشه های پرسایه و باغ ها و کوچه باغ های زیبا، همواره گردشگاهی فرح بخش و نشاط انگیز بوده است. منطقه لنجان در فاصله 35 کیلومتری جنوب غرب اصفهان قرار گرفته و دارای آب و هوایی متغیر است که همواره تحت تاثیر ناحیه نیمه خشک مرکزی و نیمه مرطوب چهارمحال و بختیاری قرار می گیرد. امروزه منطقه لنجان یکی از قطب های بزرگ صنعتی کشور است که کارخانجات بزرگ ذوب آهن، صنایع دفاع را در خود جای داده است. مهمترین محصولات کشاورزی این منطقه برنج است که به دلیل مرغوبیت در کشور ما مشهور است. 
جاذبه های طبیعی: روستاها و بیشه های اطراف زاینده رود در منطقه باغ بهادران و بخش مرکزی مانند مدیسه، چم آسمان، کرچگان، برنجکان زرد خشوئیه و باغ های و شمندجان از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق استان است. آبشار شالورا (شاه لولاک)، گردنه رخ در مسیر ارتباطی دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری، با مناظری بدیع و چشم نواز از طبیعت که در حاشیه زاینده رود قرار داشته و به سرویس های گوناگون از جمله قایقرانی، پلاژ، ویلاهای مسکونی و سایر تاسیسات رفاهی و تفریحی مجهز است، از دیگر جاذبه های طبیعی این ناحیه می باشد. 
جاذبه های تاریخی این شهرستان شامل مسجد جامع زرین شهر، پل کله، قلعه کافر، امامزاده شاهزاده ابراهیم باغ بهادران، سید ابراهیم ورنتمخواست و شاه خراسان، روستای هاردنگ و همچنین در روستای سعیدآباد از توابع بخش باغ بهادران قسمتی از قرآن دست نویس بسیار نفیسی موجود به خط حضرت علی (ع) است و در ایام خاصی خصوصا سفر به اصفهان در نوروز توسط مردم منطقه زیارت می شود.
رشته های بومی و مزیت دار:
- بافته های داری و غیر داری (گلیم بافی)
- رودوزی های سنتی (ملیله دوزی- سرمه دوزی)
- صنایع دستی فلزی (چلنگری)
- صنایع دستی چوبی (معرق چوب- سازهای سنتی)
مراکز اقامتی
مهمانپذیر زرین مکان واقع در زرین شهر- خیابان امام- جنب جام جم تلفن: 03342228253
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار