gardeshban.ir

حدود 12 کیلومتر قبل از شهر ماکو در آذربایجان غربی، روستای بارون درست کنار رودخانه زنگمار قرار دارد. هنگام عبور از کنار این روستا معماری ساده یک کلیسای کوچک و تنها توجه مسافران را به خود جلب می کند. اینجا کلیسای زور زور است. بنایی که سرنوشت پرماجرایش شنیدنی است.
کد خبر: ۱۳۷۹۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
زور زور از سال 67 که ماجرای نجات یافتنش از تخریب جهانی شد، به «کلیسای نجات یافته» معروف شد. این کلیسا که در عصر تیموریان و در سال 1315 میلادی بنا شده، با نام مریم مقدس فعالیت می کرد اما به دلیل اینکه سال ها زیر نظر فردی به نام «هوانس یرز » معروف به «زور زورتسی» که نقاش بود اداره می شد، به کلیسای زور زور شهرت پیدا کرد. کلیسای کوچک روستای مارون سال ها یکی از مراکز شناخته شده، خوشنویسی و خطاطی بین ارامنه منطقه بود. بعد از حمله مغول و مهاجرت ارامنه از این منطقه کلیسا متروکه شد، اما با توجه ویژه شورای خلیفه گری ارامنه حفاظت شد تا سال 66 که وزارت نیرو تصمیم به ساخت سدی روی رودخانه مارون گرفت و محل قرار گیری دیوار حائل سد همان جایی بود که کلیسای زور زور قرار داشت. رایزنی های بسیار و تلاش برای حفظ کلیسا منجر به تصمیمی شد که باعث نجات این بنا از تخریب شد، کلیسا باید جا به جا شود. این تصمیمی بود که در مورد کلیسای زور زور اتخاذ و اجرایی شد.

سنگ های بنا به شکلی اصولی از هم جدا و شماره گذاری شدند و در فاصله 600 متر از محل قبلی و در ارتفاع حدود 100 متری دوباره با همان ترتیب و براساس شماره های ثبت شده روی اجزای مختلف، کلیسا از نو بنا شد تا تنها بنای نجات یافته ایران از جریان توسعه باشد.

حالا گردشگران بسیاری برای تماشای این کلیسا به آذربایجان غربی می روند، در روستای مارون هم نشین روستاییان می شوند و از طبیعت زیبای منطقه برای گذراندن لحظاتی آرام در دل طبیعت استفاده می کنند. گردشگران خارجی هم خیلی خوب ماجرای این کلیسا را می دانند و هنگام سفرشان به منطقه آذربایجان سراغش را می گیرند. کلیسای زور زور یکی از مجموعه کلیساهای آذربایجان است که در سال 2008 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.


کلیسای نجات یافته آذربایجان غربی کلیسای نجات یافته آذربایجان غربی 2کلیسای نجات یافته آذربایجان غربی 3کلیسای نجات یافته آذربایجان غربی 4کلیسای نجات یافته آذربایجان غربی 5

برچسب


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار