gardeshban.ir

ایجاد مناطق آزاد، نخستین بار در کشورهای سوسیالیستی که دارای اقتصاد بسته بودند، مورد توجه قرار گرفت.
کد خبر: ۱۵۲۲۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸-1398 April 31
گردشبان (gardeshban.ir) :
ایجاد مناطق آزاد، نخستین بار در کشورهای سوسیالیستی که دارای اقتصاد بسته بودند، مورد توجه قرار گرفت. در ایران هم شکل گیری مناطق آزاد تجاری به پیشنهاد تئوری پردازان اقتصاد دولتی صورت گرفت تا گریزگاهی برای اقتصاد بسته دولتی باشد. این مناطق به توسعه گردشگری کمک بزرگی می کند.

در سال های 1367 و 1368 ضربه پذیری اقتصاد کشور از صادرات نفتی، به طور محسوس مورد توجه قرار گرفت. آمارهای سال 1367 نشان می دهند که صادرات نفتی کشور ایران در آن سال حدود 7 میلیارد دلار شد. در حالیکه همین درآمدهای ارزی در برخی از سال ها از 20 میلیارد دلار فراتر رفته، بنابراین در برنامه اول، توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان یک تصمیم قطعی مورد توجه قرار گرفت، در این راستا در تبصره 19 برنامه اول توسعه، سه منطقه آزاد تجاری-صنعتی در کشور مورد تصویب قرار گرفت.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مناطق آزاد را فرصتی برای رونق و توسعه گردشگری در کشور دانست و گفت: «قوانین حاکم بر این مناطق با تکیه بر جذب گردشگر می تواند منجر به شکوفایی اقتصادی شود.» بهروز عمرانی تصریح کرد: «گره خوردن مناطق از طریق منطقه حفاظت شده مراکان می تواند تحولی در گردشگری منطقه ایجاد کند.» او با اشاره به وجود آثار و بنا های تاریخی منحصربه فرد در مناطق آزاد ماکو و ارس گفت: «منطقه آزاد ارس درخصوص مرمت آثار تاریخی به خصوص کلیسای سنت استپانوس اقدامات پژوهشی خوبی انجام داده است.» او با اشاره به ضرورت احیای هنر های سنتی و حفظ اصالت صنایع دستی در مناطق آزاد تصریح کرد: «راه حفظ بقای هنرهای سنتی، کاربردی کردن آن هاست.»
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار