gardeshban.ir

موزه باستان شناسی وارنا یکی از مشهورترین موزه های بلغارستان و از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری شهر ساحلی وارنا به شمار می رود.
کد خبر: ۲۴۱۵۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
یکی از دلایل شهرت این موزه، قدیمی ترین گنجینه طلای جهان است که در این موزه نگهداری می شود. اگر قصد سفر به وارنا را دارید پیشنهاد می کنیم بازدید از این موزه جالب را حتما در برنامه سفرتان قرار دهید و از اشیاء تاریخی و بی نظیری که در این موزه نگهداری می شود دیدن کنید. 

معرفی بهترین جاذبه های گردشگری وارنا در بلغارستان

موزه باستان شناسی وارنا یکی از پربازدید ترین موزه های بلغارستان است و با مجموعه های تاریخی و غنی توانسته گردشگران زیادی را از سرتاسر دنیا به وارنا بکشاند. 

هرساله گردشگران و دانشمندان و همینطور مردم محلی از این موزه بازدید می کنند تا با فرهنگ و تاریخ پرفراز و نشیب بلغارستان بیشتر آشنا بشوند. اگر بخواهیم در مورد تاریخچه و تاسیس موزه صحبت کنیم باید از دو اهل کشور چک به نام های هرمان و کارل اسکورپیل نام ببریم. تاثیر این دو برادر بر فرهنگ و روشنگری وارنا قابل چشم پوشی نیست. 

با راهنمایی و هدایت این دو برادر، گروهی از افراد برجسته و معلمان شهر گردهم جمع شدند تا انجمن باستان شناسی وارنا را تاسیس کنند. هدف این انجمن آگاه سازی جامعه در مورد تاریخ و فرهنگ وارنا و نواحی شمالی بلغارستان بود. 

سال ۱۹۰۶ اولین سال نمایش موزه بود و کارل اسکورپیل مدیریت موزه را برعهده داشت؛ اما پس از مرگ وی موزه باستان شناسی جزء املاک و ادارات دولتی قرار گرفت. موزه باستان شناسی وارنا تا سال ۱۹۵۲ در همان ساختمان سابق قرار داشت تا اینکه به ساختمان جدیدی نقل مکان کرد.

ساختمان موزه در واقع برای دبیرستان دخترانه طراحی و ساخته شده بود و سبک نئورنسانس دارد. ساختمان مشتمل بر یک بخش همکف و دو طبقه است. ساختمان به شکل یک مربع کامل است و شامل حیاط های اندرونی وسیعی است. برخی از اتاق ها و راهروهای ساختمان با نقاشی های دیواری زیبایی تزئین شده اند. راهروها دورتادور ساختمان وجود دارند و اتاق ها را به یکدیگر متصل می کنند. در این موزه، یک کتابخانه و بخش آموزشی کودکان هم وجود دارد.

چطور به موزه باستان شناسی وارنا برویم؟

موزه باستان شناسی در بخش مرکزی شهر وارنا و در بلوار ماریا لوئیزا قرار گرفته است. با ده دقیقه پیاده روی از مرکز شهر به راحتی می توانید به این موزه برسید. همچنین اتوبوس های شهری ۱۴، ۱۴۸، ۷، ۳ و ۳۱ نیز مسافران را از نقاط مختلف شهر به سمت این موزه جابجا می کنند.

ساعات بازدید از موزه در زمستان: روزهای سه شنبه تا شنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر
ساعات بازدید از موزه در تابستان: روزهای سه شنبه تا یک شنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر

آدرس: ۹۰۰۰ Varna, 41, Bul. Maria Louisa
تلفن: ۰۰۳۵۹۵۲۶۸۱۰۳۰
وبسایت رسمی موزه: http://www.archaeo.museumvarna.com/

قدیمی ترین گنجینه طلای جهان

همان طور که گفتیم عمده شهرت این موزه به دلیل مجموعه ای است که گفته می شود قدیمی ترین گنجینه طلا در جهان است. این مجموعه هم برای توریست ها و هم برای دانشمندان و باستان شناسان جذابیت زیادی دارد و متعلق به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است.

 این گنجینه مشتمل بر ۲۰۰۰ شی طلاست که در مجموع حدود ۵٫۵ کیلوگرم وزن دارند. یکی از جالب ترین اشیاء این مجموعه، یک عصای طلایی است که سمبل قدرت سلطنتی به شمار می رفته است. این اشیاء از مجموعه ای از گورهای پیش از تاریخ به دست آمده اند که متعلق به ۴۵۶۰ الی ۴۴۵۰ سال قبل از میلاد هستند.

اسکلت های کشف شده در وارنا

این مجموعه در سایت باستان شناسی نکروپولیس در غرب وارنا کشف شد. نکته جالب در مورد این منطقه این است که خیلی تصادفی کشف شد، اما به زودی همه متوجه شدند که مجموعه ای عظیم از یافته های باارزش تاریخی در این منطقه مدفون شده است. در نکروپولیس در مجموع ۲۹۴ گور باستانی کشف شد که در هرگور مجموعه ای بی نظیر از اشیاء طلایی، سفالی، متعلقات شخصی و … وجود داشت. 

موضوع جالب این است که در تمام قبرها اسکلت وجود نداشت و برخی از گورها تنها مملو از هدایایی برای مردگان بودند. این گورهای نمادین مملو از اشیاء باارزش بودند و بسیاری از اشیاء طلایی در این گورها کشف شده اند.

در آن زمان باورهای پیچیده ای در مورد مرگ وجود داشته و این باورها را می توان در هدایا و اشیاء باارزشی که همراه با مردگان دفن می شد مشاهده کرد. یکی از نکات جالب در مورد سایت باستان شناسی نکروپولیس کشف اولین نشانه ها از دفن یک مرد برگزیده و بالارتبه است (گفته می شود که انتهای هزاره پنجم قبل از میلاد آغاز سلطه مردانه در اروپا بوده است).

در حال حاضر موزه باستان شناسی مجموعه ای غنی از بیش از صدهزار شی مثل سرامیک، سکه، مولفه های فرهنگی، قطعه های طلا، نمادها، جواهرات، اسلحه ها و … را در خود جای داده است. بازدیدکنندگان می توانند از اشیاء تاریخی به جا مانده از دوره های مختلف (پیش از تاریخ، قرون وسطی و دوران عثمانی) دیدن کنند. به لطف مجموعه غنی موزه و کشفیاتی که انجام شده، موزه باستان شناسی وارنا فتح بابی برای تاسیس سایر موزه ها در وارنا شد.

در موزه باستان شناسی وارنا کشفیات زیادی از دوران پارینه سنگی (۱۰۰۰۰۰ سال قبل از میلاد) تا قرون وسطی (قرون ۷ و ۸ میلادی) در معرض بازدید عموم قرار دارد. برخی از این کشفیات در زمره مهم ترین اشیاء تاریخی اروپا و جهان به شمار می روند. بزرگ ترین مجموعه ابزارهای سنگی مربوط به دوران میان سنگی در جنوب شرقی اروپا، بزرگ ترین مجموعه سفالی، چراغ و ظروف شیشه ای در بلغارستان و همین طور قدیمی ترین گنجینه طلای جهان در این موزه وجود دارند.

موزه باستان شناسی وارنا،گنجینه قدیمی ترین طلاهای جهان!

موزه باستان شناسی وارنا،گنجینه قدیمی ترین طلاهای جهان!

موزه باستان شناسی وارنا،گنجینه قدیمی ترین طلاهای جهان!
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار