gardeshban.ir

یکی از جالب ترین جاذبه های اصفهان که شاید تا حالا خیلی اسمی از آن نشنیده باشید، برج کبوتر خانه اصفهان است که به آن ها کبوترخان هم گفته می شود که البته این برج ها در شهرهای دیگر ایران هم قرار دارند اما تعداد زیادی از آن ها در اصفهان قرار دارد.
کد خبر: ۲۴۱۱۵
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
در دور و اطراف اصفهان چیزی حدود ۳ هزار برج کبوتر وجود دارد که البته در گذشته تعداد زیادی بوده است اما امروزه تعداد آن ها کمتر شده است. در گذشته این کبوتر خانه ها را به گونه ای می ساخته اند که به راحتی بتوانند کبوتر ها در آن دوام بیاورند و در برابر دشمنان خودشان، از خودشان مراقبت کنند. 

برج کبوتر خانه؛از جاذبه های نا آشنای اصفهان+عکس

برج کبوتر خانه اصفهان بسیار مقاوم است و ساختار آن به گونه ای است که کبوترها هم در برابر دشمنان به راحتی محافظت می شده اند و هم اینکه برای ورود پرندگان مهاجمی مثل جغد و کلاغ هم راهی نبوده است.

در هر کدام از این برج ها به خصوص در برج کبوتر خانه اصفهان گاهی تا ۲۵۰۰۰ کبوتر هم زیست می کرده اند و معماری پر دقت آن باعث شده تا هیچ پرنده ای دیگری نتواند وارد این برج شده و امنیت کبوتر ها را بر هم زند. وقتی که به داخل این کبوتر خانه ها می روید با لانه های منظم کبوترها روبرو می شوید و جنس این خانه ها از کاهگل است. ساخت برج کبوتر به گونه ای است که در تابستان ها خنک و در زمستان ها گرم باشد.

برج کبوتر خانه؛از جاذبه های نا آشنای اصفهان+عکس

برج کبوتر خانه در اصفهان به شکل استوانه ساخته شده است و یک هدف جالب پشت آن ها بوده است. با ساخت این برج ها هم کبوترها می توانسته اند سرپناهی داشته باشند و هم جمع آوری این تعداد پرنده در یک جا کاری هوشمندانه بوده است تا از فضولات این کبوترها به عنوان کود برای مصارف کشاورزی استفاده شود.

جالب است بدانید که معماری و نوع ساخت این برج ها به گونه ای است که افرادی که برج کبوتر خانه اصفهان را نمی شناسند، به اشتباه فکر می کنند که این جا قبلا دژی نظامی بوده است! کود کبوتر در دوران گذشته در صنعت های مختلفی استفاده می شده است و ساخت این برج ها بیشتر در منطقه های اصفهان و یزد رایج بوده است.

گاهی این کبوتر خانه ها می توانسته اند تا ۴۰ هزار کبوتر را هم در خود جای دهند. شاید برایتان جالب باشد یا اصلا برایتان سوال پیش آمده باشد که مگر کودی که از این برج ها به دست می آمده چه اندازه بوده است که مردم حاضر بودند تا زحمت ساخت این برج ها را متحمل شوند. در واقع به طور تقریبی، سالیانه ۷۰ هزار کیلوگرم کود کبوتر از این برج ها به دست می آمده است که این مقدار برای کشاورزان رقم خیلی بالایی است.

جدای از این که برج کبوتر خانه اصفهان و به طور کلی همه ی برج های این چنینی را به گونه ای می ساخته اند که در برابر پرندگان مهاجم محافظت شوند و هر سوراخ از این برج دقیقا به اندازه ی یک کبوتر بوده است. اما این تنها راهکار نبوده است. 

گفته می شود که در زمان های گذشته از بوی کندر برای محافظت از کبوترها در این برج استفاده می شده است… حالا از ساخت بعضی از این برج ها ۴۰۰ سال می گذرد و گفته می شود که تعداد این برج ها به زیر ۵۰۰ تا می رسد… با این حال تعدادی از این برج ها در فهرست آثار میراث فرهنگی و گردشگری به ثبت رسیده است.

برج کبوتر خانه؛از جاذبه های نا آشنای اصفهان+عکس

این کبوتر خانه ها که هم در اصفهان و هم در یزد وجود دارند، از جاذبه های گردشگری پر بازدیدی می توانند باشند که متاسفانه به دلایل مختلف به سمت فراموشی سپرده شده اند. این برج ها از جنس کاهگل هستند و در ساخت آن ها سعی شده است تا از المان های طبیعی استفاده شود و به همین دلیل است که این برج ها در هماهنگی کامل با طبیعت به نظر می رسند انگار که از دل طبیعت برخاسته اند.

در پایین قصد داریم تعدادی از این کبوترخانه ها  که در اصفهان قرار دارند را به شما معرفی کنیم، شاید که در سفر بعدی تان به این منطقه ی دیدنی دوست داشتید تا این برج ها را از نزدیک ببینید:

برج کبوتر گورت اصفهان: این برج در نزدیکی اصفهان و در روستایی به همین نام قرار دارد و در واقع برج کبوتر آن متشکل از دو استوانه داخلی و خارجی است. در پشت بام این ۹ برجک وجود دارد که به صورت مشبک کاری شده است و در نتیجه نور و هوا راحت تر می تواند به داخل این برج برود یا از آن خارج شود. ارتفاع این برج، ۶٫۶۰ متر است.

برج کبوتر ردان اصفهان: این برج در ۳ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان قرار دارد و مانند بقیه ی برج های کبوتر، این برج هم به صورت استوانه ای است. قطر برج ۱۳٫۳۰ متر و استوانه ی بزرگ آن ۱۰٫۲۰ است.

برج های هزار جریب اصفهان: این برج در نزدیکی خیابان شیخ صدوق قرار دارد و از لحاظ ساخت جز پیشرفته ترین برج ها محسوب می شود و لانه های بیشتری هم در خود جا داده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار