gardeshban.ir

اکثر افراد در ماه رمضان به یبوست دچار می شوند که علت اصلی آن، کم آب شدن بدن است.
کد خبر: ۲۵۶۲۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
یبوست بسیار شایع است، مصرف یا عدم مصرف برخی از غذاها، سبک زندگی نادرست، مصرف بعضی داروها و ابتلا به دسته ای از بیماری ها می تواند منجر به یبوست شود. با این حال، دلیل ابتلا به یبوست های مزمن در بسیاری از افراد، مشخص نیست، که به این وضعیت، یبوست مزمن ایدیوپاتیک گفته می شود.

علائم یبوست ناشی از روزه داری

از نشانه های مهم یبوست ناشی از روزه داری ، می توان به کاهش دفع به کم تر از 3 بار در هفته اشاره کرد. همچنین سایر علائم این وضعیت عبارت اند از:
_ مشکلات و سختی دفع

_ ورم و درد شکمی به علت سفتی و خشک بودن مدفوع

راهکار های طبیعی فراوانی به منظور مقابله با یبوست وجود دارد که بسیاری از آن ها از نظر علمی توجیه پذیرند. در این مقاله، به معرفی برخی از این روش های درمانی خانگی می پردازیم.

یکی از علل یبوست، روزه داری است. افراد روزه دار به دلیل از دست دادن شدید آب و مواد مغذی در طول روز می توانند به این وضعیت دچار شوند. با توجه به نزدیک شدن ماه رمضان و ایام روزه داری، لازم است که موارد زیر با دقت بیشتری مطالعه شوند.

1-  آب بیشتری بنوشید

از دست دادن آب، می تواند به مرور زمان منجر به یبوست شود. به منظور جلوگیری از این اتفاق، لازم است که روزانه به میزان کافی، آب بنوشید.

مبتلایان به یبوست می توانند با نوشیدن آب های گازدار، از علائم خود کمی بکاهند و به تسریع فرآیند دفع کمک کنند.

نتیجه: کاهش میزان آب بدن می تواند منجر به یبوست شود، به همین خاطر باید در فاصله افطار تا سحر به مقدار کافی، آب نوشید.

2-  برای پیشگیری از یبوست ناشی از روزه داری ، فیبر بیشتری مصرف کنید

یکی از توصیه هایی که به مبتلایان یبوست می شود، مصرف بیشتر فیبر، به خصوص فیبر های محلول و غیرقابل تخمیر، است. فیبر می تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و فرآیند دفع کمک کند. بر اساس آمار، مشاهده شده است که مصرف فیبرهای خوراکی می تواند به کاهش علائم حدود 77 درصد از مبتلایان به یبوست مزمن کمک کند. با این حال، برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف بیش از حد فیبر می تواند مشکلات گوارشی را بدتر کند. برخی از محققین بر این باور اند که مصرف مکمل های رژیمی حاوی فیبر می تواند منجر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش شود، اما نمی تواند به کاهش علائم یبوست مانند درد، ورم و نفخ کمک کند.

نتیجه: سعی کنید که میزان دریافتی فیبرتان را بالا ببرید. به این منظور می توانید از مکمل های حاوی فیبر محلول در آب و غیرقابل تخمیر استفاده کنید.

3-  ورزش کنید

مطالعات انجام شده به منظور بررسی اثر ورزش بر روی یبوست، نتایج مختلفی داشته است. بسیاری از این بررسی ها نشان می دهند که ورزش اثری بر روی حرکات دستگاه گوارش ندارد. با این حال، اخیراً مطالعه ای بر روی افراد مبتلا به یبوست و سندرم روده ی تحریک پذیر انجام گرفته که نتایج جالبی را به همراه داشته است. بر اساس یافته های این پژوهش، ورزش کردن می تواند به طور چشم گیری از علائم یبوست بکاهد. سایر مطالعات انجام شده بر روی این گروه، نتایج مشابهی را داشته است.

نتیجه: ورزش کردن می تواند به کاهش علائم یبوست در برخی از افراد کمک کند.

4-  درمان یبوست ناشی از روزه داری با مصرف قهوه

برخی از افراد با نوشیدن قهوه، نیاز به دفع بیشتری پیدا می کنند. علت این امر، تحریک عضلات صاف دستگاه گوارش به واسطه ی قهوه می باشد. نتایج به دست آمده از یک مطالعه نشان می دهد که قهوه ی کافئین دار می تواند مانند یک وعده ی غذایی، دستگاه گوارش را تحریک کند. این اثر 1.6 برابر قوی تر از نوشیدن آب و 23 درصد قوی تر از نوشیدن قهوه ی بدون کافئین است.
همچنین قهوه دارای مقادیر کمی از فیبر محلول می باشد که می تواند به پیشگیری از ابتلا به یبوست کمک کند.

نتیجه: قهوه می تواند با تحریک عضلات دستگاه گوارش به کاهش علائم یبوست کمک کند. همچنین این نوشیدنی حاوی مقادیر کمی فیبر محلول است.

5- از سنا غافل نشوید

سنا نوعی ملیّن گیاهی است که از آن به عنوان یکی از درمان های طبیعی یبوست، استفاده می شود. این گیاه را می توان از داروخانه ها یا فروشگاه های اینترنتی به شکل خوراکی یا شیاف خریداری کرد. سنا دارای تعدادی از ترکیبات گیاهی به نام گلیکوزید ها می باشد. این ترکیبات می توانند با تحریک اعصاب محیطی مجاری گوارش، فرآیند دفع را آسان تر کنند.

6-  درمان یبوست ناشی از روزه داری  با مصرف محصولات یا مکمل  های پروبیوتیک

محصولات پروبیوتیک می توانند از ابتلا به یبوست های مزمن جلوگیری کنند. مطالعات نشان می دهند که تعادل باکتری های موجود در مجاری گوارشی بسیاری از مبتلایان به یبوست های مزمن بر هم خورده است. مصرف مواد پروبیوتیک می تواند میزان این باکتری ها را به حالت اولیه خود بازگرداند و به این ترتیب از ابتلا به یبوست پیشگیری کند. همچنین این مواد می توانند با تولید لاکتات و اسید های چرب کوتاه زنجیر، به بهبود یبوست کمک کنند.

7-  از ملیّن های دارویی استفاده کنید

به منظور انتخاب مناسب ترین ملیّن دارویی، لازم است که با پزشک خود مشورت کنید. 

8-  درمان یبوست ناشی از روزه داری  با مکمل های گلوکومانان

گلوکومانان نوعی فیبر محلول می باشد که می تواند به درمان یبوست کمک کند. اخیراً مطالعه ای بر روی کودکان مبتلا به یبوست های شدید انجام گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که مصرف گلوکومانان تا حدی می تواند از علائم یبوست بکاهد. با این حال، سایر مطالعات انجام شده، نتایج قابل قبولی نداشته است.

9-  مواد پری بیوتیک بخورید

فیبرهای رژیمی به مدفوع حجم داده و دفع آن را آسان تر می کنند. علاوه بر این، برخی از فیبرها می توانند به افزایش سلامت دستگاه گوارش کمک کنند و به این ترتیب از علائم یبوست بکاهند. فیبرهای پری بیوتیک با تغذیه ی باکتری های مفید موجود در روده می توانند عملکرد اندام های گوارشی را تقویت کنند. همچنین این مواد می توانند به حفظ تعادل فلورنرمال های مجاری گوارشی کمک کنند.

10- منیزیم سیترات نقش بسزایی در درمان یبوست ناشی از روزه داری دارد
منیزیم سیترات به عنوان یکی از محبوب ترین درمان های خانگی یبوست به حساب می آید. این ماده، نوعی ملیّن اسمزی است که به راحتی در داروخانه ها و فروشگاه های اینترنتی یافت می شود.
مصرف روزانه ی مکمل های منیزیم سیترات می تواند به درمان یبوست کمک کند. از این ماده در دوز های بالا، برای شست و شوی معده، پیش از عمل های جراحی، استفاده می شود.

11- آلو بخورید

از زمان های قدیم، آلو به عنوان یکی از درمان های طبیعی یبوست شناخته شده بود. علاوه بر فیبر، آلو دارای نوعی ملیّن به نام سوربیتول است. این ماده نوعی قند الکل است که به دفع آسان تر کمک می کند.

مطالعات نشان می دهند که آلو نسبت به فیبر، درمان موثرتری برای یبوست است. در صورت ابتلا به یبوست، خوردن آلو راحت ترین درمان طبیعی در دسترس برای این وضعیت می باشد. دوز درمانی موثر این میوه، برای رهایی از یبوست حدود 100 گرم در روز است که می توان آن را با مصرف حدود 15 آلو متوسط، تامین کرد.

12-  درمان یبوست ناشی از روزه داری با مصرف لبنیات

در برخی از موارد، عدم تحمل نسبت به لبنیات می تواند منجر به یبوست ناشی از روزه داری شود. در کودکان عدم تحمل شیر گاو و در بزرگسالان عدم تحمل لاکتوز ممکن است یبوست ایجاد کند.
در صورتی که مشکوک به عدم تحمل نسبت به لبنیات هستید، می توانید برای مدتی این مواد را از رژیم غذایی تان حذف کنید. توجه داشته باشید، با حذف لبنیات باید مواد غذایی غنی از کلسیم را جایگزین آن ها کنید.

امیدوارم با این راهکارهای ساده و خانگی بتوانید یبوست ناشی از روزه داری را درمان کنید. 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار