gardeshban.ir

در مورد این آرامگاه نظرات متعددی وجود دارد. آرامگاه مادر کوروش یا آتوسا، ماندانا، خواهر کوروش، دختر کوروش و… از جمله حدس‌ها و گمانه‌زنی‌هایی‌ست که در مورد این بنا وجود دارد.
کد خبر: ۲۶۵۲۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
این آرامگاهِ چند هزار ساله یکی از نقاط جالب گردشگری در بوشهر است که می‌توانید از دیدن آن لذت ببرید.

گور دختر(آرامگاه مادر و یا خواهر کوروش)؛ از جاذبه های بوشهر+تصاویر

این آرامگاه شباهت زیادی به آرمگاه کوروش کبیر دارد اما ابعاد آن کوچک تر است. به گفته باستان شناسان قدمت آن به ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح (همزمان با حکومت هخامنشیان) باز می گردد. متاسفانه این بنای تاریخی بدون هیچ حفاظتی رها شده و امروز در وضعیت نامناسبی به سر می برد.

گور دختر(آرامگاه مادر و یا خواهر کوروش)؛ از جاذبه های بوشهر+تصاویر

گور دختر را باستان‌ شناس بلژیکی به نام لویی واندنبرگ (م۱۹۲۳ ـ ۱۹۹۳م) در سال ۱۳۳۹ هجری شمسی کشف کرد. واندنبرگ خود معتقد بود گور دختر قبر چیش پیش (پدربزرگ پدر کوروش) یا کوروش یکم (پدربزرگ کوروش کبیر) است که بین سال های ۶۴۰ تا ۶۷۵ قبل از میلاد مسیح زندگی می کرد؛ اما سپس علیرضا شاپور شهبازی، از باستان‌ شناسان بزرگ ایران (۱۳۲۱ ـ ۱۳۸۵ش)، آن را آرامگاه کوروش کوچک دانـسـت که در سال ۴۰۱ قبل از میلاد مسیح درگذشته است.

همواره نظریه های بسیار متفاوتی درباره هویت گور دختر وجود دارد. آرامگاه ماندانا مادر کوروش که بین سال های ۵۵۹ تا ۵۸۴ پیش از میلاد مسیح زندگی می کرد و یا آتوسا دختر کوروش و شهبانوی هخامنشی که از سال ۵۵۰ تا ۴۷۵ پیش از میلاد زندگی می کرد، برخی دیگر از نظریه ها درباره این بنا هستند.

گور دختر(آرامگاه مادر و یا خواهر کوروش)؛ از جاذبه های بوشهر+تصاویر

در نهایت و با استناد بر این شواهد این گونه به نظر می رسد که در نهایت آرامگاه گور دختر باید قبل از آرامگاه کوروش بزرگ ساخته شده باشد. به هر حال اگر بعد از آرامگاه کوروش این ساختمان ساخته شده بود، مطمئنا از لحاظ ساختار معماری بهتر از آرامگاه کوروش باید می بود و اینگونه و به صورت بسیار ابتدایی و ساده که در برش سنگ ‌های آن می ‌توان دید، ساخته نمی شد.

همچنین با بررسی متون و شواهد تاریخی می توان اینگونه نتیجه گرفت که گوردختر بوشهر در واقع آرامگاه مادر و یا خواهر کوروش بزرگ است. در حال حاضر این اثر به شماره  ‌‌١٨٩٧ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت در آمده است.

گور دختر(آرامگاه مادر و یا خواهر کوروش)؛ از جاذبه های بوشهر+تصاویر

متاسفانه امروز این اثر باستانی در حریم ساخت و ساز خانه های روستایی قرار گرفته است و نزدیک ترین سازه به آن تیرک چراغ برقی است که فاصله ۴ متری از آن نصب شد. علاوه بر این موارد برخی ها روی آن یادگاری می نویسند  و به تخریب آن می پردازند. حتی گزارش شده که در آن مرغ، خروس و گوسفند نگهداری می شود!

اطلاعات بازدید از گور دختر بوشهر :

آدرس گور دختر بوشهر : بوشهر، جاده پهنا پهن، نزدیک مرز بین استان فارس و بوشهر، جاده تنگه ارم، گور دختر

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار