gardeshban.ir

همزمان با آغاز تعطیلات عیدفطر/
همزمان با آغاز تعطیلات عیدفطر سفرهای تفریحی مردم نیز پس از سه ماه قرنطینه خانگی آغاز شد. اما این سفرها همچنان با رعایت کامل مسائل بهداشتی همراه خواهد بود.
کد خبر: ۲۶۶۳۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 31
گردشبان (gardeshban.ir) :
سفرهای عیدفطر از  امروز آغاز شده است و تا هفته دیگر که دو روز تعطیل است ادامه دارد. بخشی از افراد قبل از شروع تعطیلات عید سفر می‌کنند و برخی دیگر نیز پس از آن سفر کرده و تا آخر هفته در سفر می‌مانند.

وزارت میراث فرهنگی سفرهای تفریحی را مجاز شمرده اما آن را محدود به طبیعت‌گردی کرده است چرا که هنوز موزه‌ها و بسیاری از مراکز گردشگری باز نشده‌اند تا بتوان انواع مختلف سفر را تجربه کرد.

روز گذشته علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی خبر داد: مراکز تفریحی روباز برای طبیعت‌گردی و کوهنوردی باز است و هیچ‌گونه محدودیتی از نظر این وزارتخانه برای استفاده مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد.

این وزارتخانه همچنان تاکید دارد که مردم نباید از چادر مسافرتی استفاده کنند چرا که به دلیل تجمع بیش از حد گردشگران و برای رعایت مسائل بهداشتی بهتر است از مراکز اقامتی رسمی دارای مجوز استفاده شود.

هر چند که این موضوع باید توسط فرمانداران و استانداران مدیریت شود و به مسافران اجازه برپایی چادر مسافرتی و اقامت در کمپ‌ها داده نشود، اما همچنان باید فکری به حال هتل‌ها و مراکز اقامتی بود که در این ایام نتوانسته‌اند دوباره شروع به کار کنند. با این وجود باید مسافران قبل از حرکت و آغاز سفر از فعالیت مراکز اقامتی مطمئن شوند و رزرو خود را انجام دهند.

سفر با ماسک و دستکش!

همانطور که همیشه متولیان و کارشناسان سفر می‌گویند این بار بیشتر از همیشه باید قبل از سفر برنامه‌ریزی کرد هم به لحاظ رعایت مسائل بهداشتی و هم برای رزرو بلیت و مرکز اقامتی.

سفرهای عید فطر تفاوت دیگری با سفرهای دیگر سال نیز دارد همزمان با شیوع کرونا نه تنها باید مسائل بهداشتی بیش از هر زمانی رعایت شود بلکه در چمدان همه مسافران لوازمی که شاید هیچ وقت و یا کمتر از آن استفاده می‌کردند نیز اضافه شده است مانند ضدعفونی کننده‌ها و یا دستکش و ماسک.

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در برنامه تلویزیونی شبکه خبر گفت: همه مراکز تفریحی روباز، طبیعت‌گردی و همه مکان‌هایی که همکاران ما در وزارت بهداشت اعلام کردند که احتمال شیوع بیماری کرونا وجود ندارد، باز و آماده خدمت‌رسانی است و پروتکل‌های وزارت بهداشت در این مکان‌ها به‌طور کامل رعایت می‌شود.

او همچنین تاکید کرد که همکاران ما در بخش خصوصی و نیمه‌خصوصی صنعت گردشگری حدود سه ماه است که همگام با توصیه‌های بهداشتی ستاد ملی مدیریت کرونا به شکل داوطلبانه مراکز تفریحی، گردشگری حتی اقامتی و پذیرایی خودشان را تعطیل کردند، به دنبال این بودیم کمک کنیم تا از این بحران هر چه زودتر عبور کنیم. این مرحله بحرانی با کمک همکاران ما در وزارت بهداشت مدیریت شده و اکنون با توجه به شرایط جدید و گشایش‌هایی که در تردد بین شهرها، استان‌ها و مراکز معنوی، مذهبی و زیارتی‌مان اتفاق افتاده است، پیش‌بینی‌هایمان با رصدهای میدانی که داریم، این است که مردم بعد از دوران سختی که در قرنطینه خانگی بودند، نیاز دارند به شکلی از این استرس و فشار بیرون بیایند، بنابراین آمادگی‌ها ایجاد شده به‌طوری که در طول این مدت همه پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌هایی که در ابعاد جهانی مطرح شد و ستاد ملی کرونا آن را نیز توصیه کرده است در داخل کشورمان به همه تأسیسات گردشگری ابلاغ کردیم.

تاکید بر سفرهای غیرضرور از سوی وزارت بهداشت

با وجود اینکه در همین برنامه تلویزیونی، محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید داشت همچنان نظر ستاد کرونا بر عدم انجام سفرهای غیرضرور است، اما در ادامه هم گفت: این ویروس با طبیعتی که دارد از طریق تماس منتقل می‌شود این تماس از طریق فردبه‌فرد یا تماس فرد با سطوح است. ما باید این دو موضوع مهم را تحت کنترل قرار بدهیم و در دستور کار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار بگیرد و معاونت گردشگری نیز به تمام واحدها تأکید کند که مراقب این دو موضوع مهم باشند، یعنی ضدعفونی دست‌ها، گندزدایی سطوح و حفظ فاصله مطمئنه که تمام مراکز ملزم به رعایت آن هستند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی هزینه‌ها و خساراتی که کرونا به گردشگری وارد کرد را به شکل مستقیم بالای ۴ هزار میلیارد تومان برای سه ماه دانست که به گفته او اگر اثرهای غیرمستقیم را در نظر بگیریم این عدد چهار برابر خواهد شد. این نشان می‌دهد که بیش از این نمی‌توان منتظر خسارت به بخش‌های مهم گردشگری شد بنابراین باید چاره‌ای اندیشید.

پروتکل سفر هوشمند را بخوانید

حالا هتلداران و آژانس‌های مسافرتی به این فکر افتاده‌اند تا بتوانند هم مسافر داشته باشند و هم مسائل بهداشتی را رعایت کنند. جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران کشور به خبرنگار مهر گفته است که ما جدا از پروتکل ستاد مبارزه با کرونا، پروتکل دیگری را نیز خودمان تهیه کرده‌ایم به این منظور که بیشتر به رعایت مسائل بهداشتی بپردازیم به عنوان مثال هتل‌ها می‌توانند ۲۴ ساعت بین پذیرش مسافر در یک اتاق فاصله بیندازند و ضمن ضدعفونی کردن آن اتاق، فضا را برای از بین رفتن ویروس کنترل کنند.

از سوی دیگر آژانس‌های مسافرتی نیز باید ضمن رعایت مسائل بهداشتی تعهد جدیدی را برای مسافران ایجاد نکنند و مسافران را درباره نحوه سفرهایشان آگاه کنند.

در روزهای اخیر نیز وزارت میراث فرهنگی پروتکل سفر هوشمند یعنی سفر همراه با رعایت ایمنی و مسائل بهداشتی را تهیه کرده و در اختیار مردم و متولیان گردشگری قرار داده است. این مسائل در حوزه راه آهن، هواپیما، رستوران‌ها و مراکز اقامتی و … است که بایستی هر مسافر قبل از سفر خود یک بار آن را بخواند. تا با رعایت همه مسائل چه از سوی مسافران و چه از سوی متولیان مرتبط با سفر، از جوالان بیشتر ویروس کرونا در اثر این جابه جایی و سفرها جلوگیری شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار