gardeshban.ir

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به عنوان مهمترین و نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی ـ اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشور‌های آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز و منحصر به فرد دارد.
کد خبر: ۲۶۷۹۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در سال 1376 و به وسعت ۲۰۰۰ هکتار تاسیس شد. این منطقه، به عنوان مهمترین و نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی ـ اقتصادی کشور، واقع درمسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه‌های اصلی شمال- جنوب و شرق ـ غرب ایران واقع شده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشور‌های آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز و منحصر به فرد داشته و قادر است نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد کلان کشور ایفا کند. به همین منظور ۲۰۰۰ هکتار دیگر علاوه بر اراضی طرح مصوب به عنوان رزرو اراضی طرح توسعه در موقعیت روبروی محدوده فعلی منطقه، در نظر گرفته شده است. «موسسه توسعه و عمران منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان» سازمان مسئول این منطقه است.

هدف اصلی از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان فراهم کردن مواد، ماشین آلات و کالا‌های نیم ساخته و توزیع آن بین واحد‌های پراکنده در سطح کشور است.

این منطقه در ۴۰ کیلومتری شهر قم در تقاطع راه‌های قم ـ ساوه ـ اراک ـ دلیجان و اصفهان واقع شده و بزرگراه اصلی شمال به جنوب و غرب کشور در فاصله چند صد متری سلفچگان قرار دارد. زمان لازم برای رسیدن به فرودگاه امام خمینی از این منطقه یک ساعت است ضمن اینکه امکان بهره گیری از خط آهن تهران ـ قم برای منطقه فراهم است. فاصله منطقه ویژه اقتصاد سلفچگان تا تهران ۱۸۵ کیلومتر است.
نزدیکی به مراکز سیاسی، اقتصادی و تجاری کشور، استقرار ۶۰ درصد کل صنایع مهم کشور در شعاع ۲۳۰ کیلیومتری این منطقه و نزدیکی آن به شهر‌های بزرگ صنعتی، تولیدی و مصرفی مانند تهران، اصفهان، اراک، ساوه و قم و نیز عدم دور مجوز احداث صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران که تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این منطقه را افزایش داده است، از جمله مزایای مهم این مطقه است.

اهداف تشکیل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان

اهداف کلی منطقه با عنایت به قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1384/9/5 و آئین نامه اجرایی آن شامل جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ارتقای سطح اشتغال در کشور،کاهش هزینه‌های تولید به منظور ورود به بازار‌های رقابتی جهانی،ایجاد عرصه فعالیت‌های تولیدی و تجاری جهت افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازار‌های منطقه‌ای و بین المللی،اجرای سیاست‌های توسعه منطقه‌ای و ایجاد قطب‌های اقتصادی و صنعتی است. 

علاوه بر آن، ارتقای سطح تکنولوژی و بهره گیری از فن آوری‌های برتر و نوین اقتصادی، فراهم کردن زمینه استراتژی نوین برای توسعه و گسترش منطقه به منظور افزایش تولید و صادرات،پردازش کالا یا ایجاد تغییرات در آن برای تحصیل ارزش افزوده با استفاده از امکانات بالقوه نیز از اهداف ایجاد این منطقه محسوب می شود.

برتری نسبی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان

موقعیت جغرافیایی و جایگاه ترانزیتی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و نزدیکی آن به مراکز سیاسی، اقتصادی و تجاری کشور از مهمترین مزایای منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان است.
 
استقرار حدود ۶۰ درصد کل صنایع مهم کشور در شعاع ۲۳۰ کیلومتری این منطقه و نزدیکی شهر‌های بزرگ صنعتی، تولیدی و مصرفی مانند تهران، اصفهان، اراک، ساوه، قم و غیره و اتصال به بزرگراه‌های اصلی کشور (شمال و جنوب، شرق و غرب)، اتوبان تهران ـ سلفچگان، اتوبان تهران ـ قم و اصفهان نیز از دلایل اهمیت این منطقه محسوب می شود.

این منطقه همچنین به کشور‌های آسیای میانه و حوزه ماورای قفقاز از طریق راه‌های زمینی، هوایی و دریایی دسترسی داشته و پل ارتباطی بین بنادر مهم خاورمیانه و آسیای میانه با توجه به مرکزیت آن در قسمت ایران (جبل علی، بندرعباس، سلفچگان، بندرانزلی، بندرآستاراخان وبالعکس) به منظور دپوی کالا‌های ترانزیتی، مواد اولیه مورد نیاز خطوط تولید و همچنین تمرکز توزیع و انتقال کانتینر‌های خالی و دپوی آن دارد که شرایط را برای فعالیت های اقتصادی مناسب می کند.

شرایط اقلیمی مناسب برای فعالیت‌های تجاری، دپوی کالا و انبارداری برای تمام فصول با توجه به نوع آب و هوای منطقه و پیوند‌های اقتصادی و تجاری با جمعیت بیش از یک میلیاردی کشور‌های عضو اکو و سازمان کنفرانس اسلامی از دیگر مزایای این منطقه اقتصادی است.

مزیت‌های قانونی سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان

* فراهم بودن امکانات خرید و یا واگذاری زمین به منظور ساخت و ساز و فعالیت‌های صنعتی، تجاری، اداری و خدماتی در منطقه

* فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به صورت عام تعریف شده است و امکان فعالیت کاربری‌های مختلف صنعتی در کنار فعالیت‌های تجاری، اداری و خدماتی فراهم شده است.

* ایجاد صنایع تولیدی، بسته بندی و خطوط مونتاژ در منطقه با بهره گیری از ارزش افزوده جهت انتقال تکنولوژی و اشتغال زایی.

* فراهم کردن امکانات ذخیره سازی و عرضه مواد نفتی و مشتقات مربوط به داخل کشور و ترانزیت آن به مبادی خروجی.
امکان برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی و تخصصی به منظور شناخت منطقه و ارتقای سطح دانش تولید کنندگان و متخصصین.

* امکان استقرار نمایندگی دانشگاه‌های بین المللی با مزیت نزدیکی مسافت تا تهران و شهر‌های بزرگ کشور.

* ایجاد تسهیلات جهت برقراری ارتباطات مخابراتی، رادیویی و ماهواره ای.

* امکان ایجاد شعب ارزی بانک‌ها به منظور ارائه تسهیلات لازم و گشایش اعتبارات بانکی و اسنادی برای واردات به بازار منطقه ای.

* توجیه اقتصادی ایجاد سردخانه جهت نگهداری کالا‌های سریع الفساد (میوه، سبزیجات، گل، گیاه و غیره) با توجه به استقرار منطقه در حاشیه کویر و شهر‌های گرمسیر مرکز کشور.

* صدور مجوز‌های قانونی برای ساخت و ساز، تولید، پردازش، تعمیر، تکمیل، تفکیک و بسته بندی مواد و کالا‌های خارجی برای صادرات و صادرات مجدد و عرضه کالا‌های تولید شده مازاد بر ارزش افزوده به بازار داخلی مطابق قوانین و مقررات وپرداخت حقوق ورودی کالا بر مبنای مواد اولیه وارداتی بکار رفته در محصول.

* حق مالکیت حقیقی و حقوقی زمین و سازه‌ها برای سرمایه گذاران ایرانی و تضمین مالکیت کلی سازه‌ها برای سرمایه گذاران خارجی با رعایت قوانین.

* آزادی کامل ورود و خروج سرمایه، سود ویژه و منافع حاصل از فعالیت‌های اقتصادی و تولید برای سرمایه‌های خارجی و سرمایه ایرانیان با منشا خارجی مطابق قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی.

*اعطاء سند مالکیت شش دانگ به سرمایه‌گذارانی که نسبت به ساخت و ساز اقدام می‌نمایند و امکان ترهین اسناد مذکور جهت اخذ تسهیلات بانکی.

مزیت‌های گمرکی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان

صدور و ترانزیت کالا از منطقه به بازار‌های جهانی و واردات مواد اولیه، کالا‌های نیمه ساخته و تکمیل شده از بازار‌های منطقه‌ای و جهانی به منظور تولید، پردازش و ایجاد ارزش افزوده از جمله مهمترین مزیت های گمرکی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان است. 
 
ارائه خدمات و ایجاد تسهیلات گمرکی (واردات ـ صادرات)، کارنه تیر، ترانزیت، بیمه، حمل و نقل در منطقه به منظور روانسازی در انجام امور مربوطه ، خدمات و تسهیلات انبارداری، تخلیه و بارگیری کالا در انبار‌های عمومی و اختصاصی، ایجاد تسهیلات گمرکی و روان سازی جهت: واردات، صادرات، تولید، پردازش، صادرات مجدد و ترانزیت کالا، عدم اعمال محدودیت زمانی برای نگهداری کالا با حداقل هزینه‌های انبارداری و عدم متروکه شدن کالا و... دیگر مزیت های گمرکی این منطقه هستند.
همچنین کلیه کالا‌هایی که برای تولید یا ارائه خدمات مورد نیاز از خارج به منطقه وارد می‌شوند و در آن مصرف یا بکار گرفته می‌شوند، مشمول پرداخت حقوق و عوارض گمرکی نیستند ولی ارسال کالا‌های مذکور از منطقه به سایر نقاط کشور تابع مقررات صادرات و واردات کشور خواهد بود.

ماشین‌آلات مورد نیاز واحد‌های تولیدی مستقر در منطقه و قطعات مربوط به آن‌ها تا مادامی که در منطقه مستقر باشند از اخذ مجوز و پرداخت حقوق ورودی گمرکی معاف هستند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار