gardeshban.ir

مسجد نگارا، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر کوالالامپور، پایتخت کشور مالزی است که سالانه گردشگران فراوانی را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می‌کند.
کد خبر: ۲۶۷۴۵
تاریخ انتشار : شنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
مسجد نگارا یکی از بنا‌های تاریخی و مهم کشور مالزی محسوب می‌شود که سالانه تعداد زیادی از گردشگران و مسلمانان از آن دیدن می‌کنند. این مسجد با‌شکوه، نمادی از یگانگی، وحدت و استقلال کشور مالزی را به شمار می‌رود. معماری بی‌نظیر و منحصر به فرد در کنار تاریخ این مسجد، باعث تمایز آن از دیگر مسجد‌ها شده است. اگر قصد سفر به کشور مالزی را دارید، فرصت بازدید از این مسجد را از دست ندهید.

مسجد نگارا، سمبل استقلال مالزی/عکس

تاریخچه ساخت مسجد

کار ساخت مسجد نگارا که یک میراث ملی در کشور مالزی محسوب می‌شود، در سال 1965 به اتمام رسید. پیشنهاد نام مسجد، در ماه مارس 1958 توسط وزرای اصلی 11 ایالت مالزی در فدراسیون مالایا مطرح شد. در ابتدا اعضای فدراسیون نام نخست وزیر این کشور «توکونو عبدالرحمان پطره الحاج» را برای این مسجد انتخاب کردند، اما او نپذیرفت. توکونو پیشنهاد داد که مسجد به نام «مسجد نگارا» نامگذاری شود تا نماد وحدت فرهنگ‌های مختلف درون کشور و همچنین راهی برای تشکر از خداوند برای استقلال صلح آمیز کشور مالزی باشد.

مسجد نگارا، سمبل استقلال مالزی/عکس

طراحی مسجد نگارا

فرآیند طراحی این مسجد حدود سه سال به طول انجامید و در ساخت آن از مساجد هند، پاکستان، ایران، ترکیه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسپانیا الهام گرفته شد. از ویژگی‌های برجسته آن می‌توان به گلدسته‌ی 73 متری و گنبد بتنی 16 ضلعی آن که شبیه به یک چتر باز است، اشاره کرد. 

این مسجد، گنجایش ۵۰۰۰ نیایشگر را دارد و در میان ۱۳ هکتار باغ در شهر کوالالامپور پایتخت این کشور قرار گرفته است. طراحی منحصر به فرد سقف نماز اصلی، تصور ایستادن در زیر یک چتر باز غول پیکر را به شما القا می‌کند. در وسط سقف، نقش‌هایی از آیات قرآنی روی فلز «آلومینیوم» وجود دارد که از مسجد آبی استانبول الهام گرفته شده است. این مسجد در سال 1987 مورد بازسازی‌های بزرگی قرار گرفت و رنگ بتنی گنبد، جای خود را به طیف دلنشینی از رنگ‌هایی مانند سبز و آبی داد.

مسجد نگارا، سمبل استقلال مالزی/عکس

یکی از مواردی که گردشگران باید قبل از بازدید مسجد در نظر بگیرند، نوع پوشش و لباس است. افراد فقط با رعایت حجاب کامل می‌توانند وارد مسجد شوند؛ البته نگران نباشید، اگر لباس شما نامناسب باشد، در ورودی مسجد به صورت رایگان به شما چادر خواهند داد. 

امروزه، مسجد نگارا همچنان در قلب شهر زیبای کوالالامپور می‌تپد و مایه‌ی افتخار این کشور است و مانند قطعه‌ای از تاریخ در میان سازه‌های عظیم و مدرن شهر می‌درخشد. یک گذرگاه زیرزمینی، مسجد را به ایستگاه راه‌آهن متصل کرده و دسترسی آسان به این مسجد خارق العاده و زیبا را از هر بخش از شهر فراهم می‌کند.

مسجد نگارا، سمبل استقلال مالزی/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار