gardeshban.ir

آزو، مرتعی سرسبز و پوشیده از گیاهان کوهی است که در دامنه کوه پاشوره از ارتفاعات البرز قرار دارد.
کد خبر: ۲۶۸۰۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
دشت آزو با مساحت تقریبی ۳۵ هکتار، مرتعی سرسبز و پوشیده از گیاهان کوهی است که در دامنه کوه پاشوره از ارتفاعات البرز قرار دارد. این دشت در فاصله ۲ ساعتی از تهران و در نزدیکی کوه دماوند قرار گرفته و چشم‌انداز زیبایی به این کوه دارد. 

دشت آزو؛ طبیعتی ناب در فاصله دو ساعته تهران+تصاویر

آب و هوای این دشت در بهار و تابستان بسیار خنک و زمستان اغلب پوشیده از برف است. مسیر هموار این دشت برای گُلگَشت خانوادگی و تفریحی مناسب است و طبیعت‌گردان و کوهنوردان حرفه‌ای نیز با عبور از دشت آزو مسیر کوه پاشوره را می‌پیمایند.

دیدن زیبایی‌های این دشت با یک ساعت پیاده‌روی سبک در میان مراتع سرسبز و تپه های پرگل همراه است. پس هر طبیعت‌دوستی با کمی تحرک می‌تواند از این ییلاق بازدید کند.

پیاده‌روی و گشت و گذار پیش روی دماوند

برای گشت و گذار در این دشت تماشایی از انتهای روستای نوا یعنی پایان آسفالت جاده آب‌معدنی، مسیر مال رویی که از حاشیه رودخانه آزو می‌گذرد را در پیش می‌گیرید. این مسیر ۲ کیلومتری تقریبا موازی با رودخانه پیش می‌رود و شما را از حاشیه دشت آزو می‌گذراند. این مسیر پاکوب، به کلبه پناهگاه کوهنوردان و سرچشمه آب معدنی منتهی می‌شود. 

پیمودن این مسیر بسته به سرعت و توقف‌های شما ۱ تا ۲ ساعت طول می‌کشد. در طول راه، دماوند پرشکوه با قله سفید پوشش، تمام قد پشت شما ایستاده است و شما گاه به گاه که سر برگردانید روبروی دامنه شرقی آن قرار می‌گیرید.

عکاسی از مناظر زیبای دشت آزو

آسمان پاک و شفاف، پستی بلندی‌های دشت مخمل‌پوش، بازی رنگ‌ها از لبه‌های کوه و نمای پرشکوه دماوند حرفه‌ای‌ترها را هم به آزو کشانده است تا عکس و ویدیوهای هوایی و زمینی مختلفی ازین بهشت کوچک بگیرند. در مسیرتان احتمالا به عکاسانی برمی‌خورید که پایه دوربین به دست در دشت می‌چرخند و یا ممکن است صدای دِرون‌های تصویربرداری را بالای سرتان بشنوید. اما آزو آن اندازه بکر و سبز و سخاوتمند هست که حضور هیچ کس برای دیگران مزاحمتی ایجاد نکند.

دشت آزو؛ طبیعتی ناب در فاصله دو ساعته تهران+تصاویر

پیک نیک و کمپ در دشت آزو

آزو می‌تواند برای اهالی تهران، آمل، فیروزکوه یا دماوند مقصد پیک‌نیک و گذران یک روز تعطیل در طبیعت و فرار از شلوغی باشد. گشت و گذار در این دشت زیبا به شما فرصت می‌دهد خود را به حال و هوای طبیعت بسپارید و دقایقی از زندگی روزمره شهری فاصله بگیرید. برای داشتن یک تجربه خوب از کمپ در آزو به این نکات توجه کنید:

نکات کمپ در آزو

در ارتفاع زیاد این دشت شب‌های سردی را تجربه خواهید کرد. بنابراین داشتن تجهیزات از قبیل کیسه خواب، زیرانداز مخصوص، چادر دوپوش و لباس گرم ضروری است.

روزها آفتاب بسیار داغ و سوزاننده است و درخت و سایه ای برای پناه بردن وجود ندارد. نداشتن کلاه و کرم ضدآفتاب می‌تواند به پوست شما آسیب برساند.

از آنجا که درختان کم‌شماری در این دشت به چشم می‌خورد، تقریبا هیچ هیزمی برای سوزاندن پیدا نخواهید کرد. بنابراین یا قید روشن کردن آتش را بزنید یا پیش از رفتن به دشت، از اهالی روستا بخواهید با حیوانات باربر مقداری هیزم را تا محل کمپ‌تان بیاورند.

 هنگام چادر زدن دقت کنید جایی را انتخاب کنید که علف‌های کوتاه‌تر و پوشش گیاهی کمتری داشته باشد. پناه گرفتن پای تپه‌ها کمک می‌کند از وزش باد در امان باشید.

دشت آزو؛ طبیعتی ناب در فاصله دو ساعته تهران+تصاویر

کوهنوردی و صعود به پاشوره

اگر بخواهید به کوه پاشوره صعود کنید، دشت آزو ابتدای مسیر شما قرار دارد. یک مسیر کوهنوردی یک یا دو روزه که بسیاری از کوهنوردان با پیمودنش خودشان را برای صعودهای دشوارتر مانند صعود به دماوند آماده می‌کنند. صعود و فرود از این قله ۴ هزار متری بسته به سرعت کوهنوردان حدود ۶ تا ۸ ساعت طول می‌کشد. بخشی از مسیر آن تا ابتدای چشمه آب معدنی، دارای پاکوب و مشخص است. بقیه مسیر ۲ ساعت تا گردنه عبرت ادامه دارد که به سبب عبور دام و قرار گرفتن در مسیر سیلاب‌های بهاری، پاکوب مشخصی ندارد و با همراهی راهنما یا تبعیت از گروه‌های باتجربه می‌توانید مسیر خود را پیدا کنید.

ستاره‌نگری و تماشای آسمان شب در آزو

دوری از آلودگی نوری شهرهای بزرگ، ارتفاع زیاد و پهنه وسیع آسمان که نمایی کامل از ستارگان شب را به نمایش می‌گذارد آزو را به یکی از بهترین مکان‌ها برای ستاره‌نگری تبدیل کرده است. این دشت که یکی از ۵۰ سایت برگزیده برای آسمان‌نگری در کشور است همه جزییات درخشنده شب را از عبور شهاب‌ها و ستارگان دنباله‌دار تا صورت‌های فلکی و بخشی از کهکشان راه شیری پیش چشم شما می‌گستراند. تابستان برای تماشای آسمان آزو بهترین فصل است تا خیال‌تان راحت باشد ابرها آسمان را نمی‌پوشانند.

دشت آزو؛ طبیعتی ناب در فاصله دو ساعته تهران+تصاویر

بهترین زمان سفر به آزو

بهار: برای دیدن عروس سبز آزو، بهار به خصوص اردیبهشت که فصل روییدن گل‌هاست بهترین انتخاب است. سرسبزی دشت‌ها و رویش‌گل‌های رنگارنگ در این فصل مناظری بی‌مانند را می‌آفریند.

تابستان: آزو در ارتفاعات قرار دارد و یک روز تابستانی سبز و خنک را به شما هدیه می‌دهد البته در میانه روز با توجه به تابش مستقیم آفتاب هوا اندکی گرم خواهد بود که سایه سار تک درختان روییده در نقاط مختلف دشت پناه شما از آفتاب ظهر است.

پاییز و زمستان: از آنجاکه آزو یک دشت است و درختان پرشماری ندارد پاییز رنگارنگی در آن نخواهید دید. در زمستان نیز هوا بسیار سرد است اما شاید بتوانید در روزهای آفتابی برای برف نوردی و برف بازی تا آزو بروید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار