gardeshban.ir

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی/
ایرلاین‌های خارجی با قیمت های نجومی پس از چهارمین بار لغو پروازهای ترکیش ایر به مقصد استانبول، در کشور یکه‌تازی می کنند.
کد خبر: ۳۱۰۰۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با بیان اینکه این چهارمین بار است که شرکت هواپیمایی ترکیش‌ایر آغاز پروازهای ترکیه را لغو می‌کند، گفت: متاسفانه این شرکت در دفعات قبل هم با باز کردن سامانه فروش بلیت‌ها باعث وارد شدن خسارت‌های سنگینی به مسافران شد و هنوز هم بخش عمده‌ای از بدهی‌های خود را به دفاتر هواپیمایی و مسافران واریز نکرده است.

او با بیان اینکه واقعیت این است که بخش عمده‌ای از شرکت‌های هواپیمایی هنوز بدهی‌های دفاتر را پرداخت نکرده‌اند و بخش عمده‌ای از این بدهی‌ها پول‌های مردم است، افزود: تاکنون بخش عمده‌ای از این مبالغ به مشتریان برگردانده نشده است.

رفیعی گفت: شرکت هواپیمایی ترکیش‌ایر بارها اعلام کرده که پروازهای خود را آغاز خواهد کرد، اما هر بار به دلایل مختلفی پروازهایش را به تعویق می‌اندازد که همین امر موجب مشکلات بسیار زیادی برای مسافران می‌شود.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با بیان اینکه بسیاری از مسافران به دلایل کاری یا دیدار اعضای خانواده خود بلافاصله بعد از باز شدن سیستم‌های فروش اقدام به خرید بلیت می‌کنند، اظهار کرد: متاسفانه این شرکت هواپیمایی چند روز مانده به پرواز، سفرهای خود را لغو می‌کند و این در حالی است که مبالغ بلیت‌ها را به این زودی‌ها برنمی‌گرداند.

دست شرکت‌های هواپیمایی خارجی در جیب مسافران ایرانی
رفیعی با بیان این که این چندمین بار است که یک شرکت هواپیمایی خارجی دست در جیب مردم می‌کند، گفت: این مبالغ پول‌های مردم و منابع مالی کشور است و این شرکت هواپیمایی سعی دارد کمبود منابع مالی خود را از این طریق جبران کند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: بسیاری از ایرلاین‌های داخلی هنوز پروازهای خود را به این کشور انجام نداده‌اند، اما این شرکت‌ها به راحتی با بازکردن سامانه، پول مردم را به جیب می‌زنند.

او با اشاره به اینکه هم اکنون بسیاری از ایرلاین‌های خارجی مانند امارات و قطر پروازهای خود را برای ایران آغاز کرده‌اند، افزود: اما شرکت هواپیمایی ترکیش‌ایر به نظرمی رسد  هیچ تمایلی برای برقراری پروازهای خود به ایران ندارد و بخش عمده‌ای از پول‌های مسافران را هم پس نمی‌دهد.

رفیعی گفت: سازمان هواپیمایی و سایر دستگاه‌های هوایی در این زمینه تذکری به این شرکت‌ها نمی‌دهند و این خود باعث تشدید اقدامات این شرکت‌ها می‌شود.

او با اشاره به اینکه از ابتدای تابستان این چهارمین بار است که ترکیش ایر سیستم‌ها را باز می‌کند و شروع به فروش بلیت‌های خود می‌کند، گفت: این شرکت با اعلام این وضعیت که به زودی پروازها برقرار می‌شود مسافران را جذب می‌کند، اما با این وجود باز هم انجمن شرکت‌های هواپیمایی تذکرهای لازم را می‌دهد که ممکن است این بار هم پروازها به عقب بیفتد و مسافران دست نگه دارند. این اقدامات نشان‌دهنده این است که نمی‌توان به راحتی به این شرکت هواپیمایی اطمینان کرد.

به چه قیمتی؟

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به اینکه کشور ایران تمایل دارد که مرزهای هوایی خود را برای پروازهای خارجی باز کند، افزود: باید هرچه سریعتر مراودات با کشورهای مختلف برقرار شود چرا که در این شرایط کرونایی آسیب بسیار زیادی به شرکت‌های هواپیمایی وارد شده و ما هم برای جبران بخشی از این خسارت‌ها نیاز داریم که این پروازها را برقرار کنیم.

رفیعی با بیان اینکه در این شرایط یکی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی با انجام پروازهای خارجی در ایران یکه تازی می‌کند و با هر قیمتی که تمایل دارد به دلیل نیاز مسافران بلیت‌های خود را به فروش می‌رساند افزود: باید در این زمینه نظارت‌ها و رایزنی‌ها با سایر شرکت‌های هواپیمایی با دقت بسیار بیشتری صورت گیرد.

او اضافه کرد: ایران هم تمایل دارد که این پروازها را برقرار کند، اما زمانی که مجوزی داده می‌شود باید التزام‌هایی هم در این زمینه برای دریافت خسارت فراهم شود.

ایران شرکت‌های خارجی را ملزم نکرده است

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به اینکه زمانی که به یک شرکت هواپیمایی مجوز داده می‌شود، باید امتیازهایی هم از آن شرکت هواپیمایی دریافت کرد، گفت: با انجام این پروازها سهم زیادی از اقتصاد ایران را این شرکت‌های هواپیمایی خارجی دریافت می‌کند، اما در این شرایط ایران نه تنها از این شرکت‌ها امتیازی دریافت نمی‌کند، بلکه هیچ التزامی هم از این شرکت‌ها دریافت نمی‌کند.

رفیعی گفت: ممکن است به هر دلیلی پرواز شرکت‌های هواپیمایی به آسمان ایران تعلیق شود. بنابراین باید حتماً در این شرایط خسارت دریافت شود و این در صورتی است که الزاماتی از این شرکت‌ها دریافت شود.

وی بیان کرد: متاسفانه شرکت‌های هواپیمایی خارجی در این زمینه بدون هیچ اعلام قبلی پرواز را به تعلیق می‌اندازند و چنین اقداماتی باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای مسافران و درنتیجه دفاتر خدمات مسافرتی می‌شود.

قیمت نجومی بلیت پرواز استانبول

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بیان کرد: هنوز برخی از دفاتر مطالبات بسیار زیادی از شرکت‌های هواپیمایی‌های خارجی دارند و بخش عمده‌ای از مبالغ هنوز بازگردانده نشده است.

رفیعی گفت: در نیمه دوم سال ۹۸ به دلیل افزایش پروازهای خارجی توسط ایرلاین‌های داخلی و ایجاد رقابت سالم، نرخ بلیت مسیر تهران- استانبول بین ۸۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان بود، اما هم اکنون قیمت مسیر تهران - استانبول توسط ایرلاین‌های خارجی ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان شده است.

او تاکید کرد: با توجه به این که بخش عمده‌ای از مردم نیاز دارند این سفرها را انجام دهند، بنابراین بلافاصله بعد از باز شدن سیستم‌های فروش، بلیت‌ها را خریداری می‌کنند. به طور مثال اگر روزانه یک پرواز هم در این بخش انجام شود، ۵۰ درصد از منابع مالی مورد نیاز این شرکت‌های هواپیمایی خارجی تامین می‌شود.

رفیعی گفت: ایرلاین‌های داخلی از زمان شیوع ویروس کرونا هیچ مسافر توریستی را برای مسیرهای خارجی جابه‌جا نمی‌کنند، اما پروازهای محدودی را به کشورهای مختلف برای مسافرانی که اقامت دارند یا دانشجو هستند انجام می‌دهند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار