gardeshban.ir

همیشه خراسان رضوی و مشهد به سبب حرم مطهر امام رضا (ع) شناخته می شود اما در این شهر بزرگ جاذبه های تفاوت دیگری نیز وجود دارد که می توان بعد از رفتن به حرم امام رضا (ع) از آنجا هم دیدن کرد.
کد خبر: ۳۲۹۵۹
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹-1399 August 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
در مجموعه فرهنگی تفریحی کوهسنگی موزه بزرگ خراسان واقع شده است. ساختمان موزه مشهد در ۱۲طبقه ساخته شده است که دارای زیر بنایی نزدیک به ۱۸۰۰۰متر مربع  می باشد.

این موزه دارای گنجینه یا مخزن اشیاء، تالارهای تخصصی اشیاء تاریخی و مردم شناسی، بخش امور اداری و قسمت ویژه علم کیهان شناسی، کتابخانه و غیره می باشد. طرح کلی بنا از عمارت خورشید در کلات نادری الهام گرفته شده و این طرح در قامت یکی از بزرگترین موزه های خاورمیانه تحقق یافته است.

وجود موزه بزرگی در این استان را اندیشمندان خراسانی پیش از انقلاب، لازم دانسته بوده اند و پیشنهاد آن در سال 1356 مطرح شد؛ اما شرایط انقلاب و تداوم جنگ تحمیلی مانع از آن شد که این طرح اجرایی شود. اما در سال 1371 مجددا این طرح ارائه گردید و این بار طرح پیشنهادی آن به مسابقه گذاشته شد و از میان طرح های متعدد و متنوع، طرحی که  توسط دکتر محمد امین میرفندرسکی با الهام از بنای عمارت خورشید کلات نادر ترسیم کرده بود توسط هیئت داوران منتخب گردید.

در این موزه بزرگ شما آثاری ارزشمند و منحصر به فرد از دوران پیش از تاریخ، و نیز تاریخ اسلام روبه رو خواهید شد. که خود نمایانگر شکوه مشهد در قرن‌های پیش است؛ از دست‌افزارهای عصر پارینه سنگی متعلق به حدود هشتصد هزار سال قبل گرفته تا جدیدترین آثار متعلق به دوره معاصر، همه و همه در این موزه به نمایش در کنار هم قرار گرفته اند تا بزرگی و شکوه هرچه بیشتری به این موزه ببخشند.

تاریخچه موزه مشهد

موزه بزرگ خراسان در سال‌های اخیر به دلیل به نمایش گذاشتن آثاری ویژه همانند سرِ سرباز هخامنشی بسیار مشهور گردید. به جز محل نمایش آثار، گنجینه یا مخزن اشیا، امور اداری و قسمت ویژه علم کیهان‌شناسی، کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه‌های مرمت اشیای تاریخی نیز از بخش‌های این موزه به شمار می‌روند. بد نیست بدانید یک تمبر اختصاصی با تصویری از موزه بزرگ خراسان نیز طراحی شده و به چاپ رسیده است.

موزه بزرگ خراسان؛ مرور تاریخ شکوهمند مشهد/عکس

موزه بزرگ خراسان؛ مرور تاریخ شکوهمند مشهد/عکس

موزه بزرگ خراسان؛ مرور تاریخ شکوهمند مشهد/عکس

موزه بزرگ خراسان؛ مرور تاریخ شکوهمند مشهد/عکس


موزه بزرگ خراسان؛ مرور تاریخ شکوهمند مشهد/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار