gardeshban.ir

سردار سرتیپ دوم پاسدار حسن مهری به عنوان فرمانده جدید یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی شد.
کد خبر: ۴۱۶۳۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰-1400 March 31
گردشبان (gardeshban.ir) :
گزارشی از تغییر فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی

پیش‌تر مسؤولیت یگان حفاظت با سردار امیر رحمت‌اللهی بود که صبح امروز (دوشنبه ۳۱ خردادماه) مراسم تکریم او با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم گفت: با وجود تبلیغات منفی دشمنان و شرایط اقتصادی ناشی از تحریم حداکثری که در تاریخ کشور نمونه آن را نداشتیم، مردم با حضور خود نشان دادند که پشتیبان نظام و کشور هستند و باید از آن‌ها سپاسگزاری کرد. انتخابات به کشور و ملت بزرگ ایران برمی‌گردد و تمام این موضوعات در موضوع میراث‌فرهنگی جمع‌ می‌شود.

او بیان کرد: موضوع میراث‌فرهنگی هویت ملت است و فقط تاریخی و ملی نیست، بلکه دینی و مذهبی هم هست. کشوری با پیشینه تاریخی پرافتخار داریم که میراث‌فرهنگی آن ارزشمند و گرانبهاست و نقطه اتکا و فخر ما در دنیا محسوب می‌شود.

او ادامه داد: میراث‌فرهنگی در همه جای دنیا به ویژه کشور ما یکی از مولفه‌های امنیت ملی محسوب می‌شود که موجب همبستگی بین اقوام شده است. وظیفه ما این است از این میراث که گذشتگان به خوبی آن را حفظ کردند، نگهداری کنیم و به غنای آن بیافزاییم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: هر شی‌ء‌ تاریخی که از کشور خارج یا تخریب می‌شود در حقیقت یک قطعه از تاریخ کشور از بین می‌رود. در موزه‌ها تنها اشیاء را به نمایش نمی‌گذاریم، بلکه تاریخ را نیز روایت می‌کنیم. در تمام موزه‌های دنیا در کنار نمایش آثار، اسناد تاریخی را نیز به نمایش می‌گذارند.

مونسان افزود: موزه‌ها نمایشگر تاریخ یک ملت هستند، در حقیقت حفاظت از اشیاء در ابنیه تاریخی، حفاظت از هویت کشور و ملت است. مأموریت به این بزرگی را به تنهایی  یگان حفاظت میراث‌فرهنگی نمی‌تواند انجام دهد و بر عهده نیروی انتظامی‌ نیز هست.

او گفت: انتخاب سردار حسن مهری، مناسب و شایسته بود و از سردار اشتری و سردار معصوم‌بیگی برای این انتخاب تشکر می‌کنم. یگان حفاظت میراث‌فرهنگی بدون پشتیبانی نیروی انتظامی قطعا عملکرد بالایی نخواهد داشت.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: بیش از یک میلیون سایت تاریخی شناخته‌شده در کشور وجود دارد، اگر برای هر سایت یک مأمور در سه شیفت در نظر بگیریم نیازمند سه میلیون نفر هستیم و این نشدنی است. مأموریت سختی بر عهده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی برای حفاظت از این همه آثار تاریخی کشور قرار دارد که خوشبختانه با علاقه قلبی که نیروهای یگان حفاظت نسبت به موضوع میراث‌فرهنگی دارند با وجود تمام مشکلات از عهده آن برمی‌آیند.

او درباره فرمانده یگان حفاظت پیشین، بیان کرد: چهار سال در خدمت سردار رحمت‌اللهی بودم. به جز خوبی چیزی از ایشان ندیدم، فرمانده بااخلاق، خوش‌فکر و مقتدری بودند. در دوره او  سبک مدیریت جدید و تحولات خوبی در یگان حفاظت میراث‌فرهنگی ایجاد شد و باید از ارتقای نوع فرم و رفتار و بالا بردن انگیزه نیروهای یگان حفاظت تقدیر کرد.

او اضافه کرد: سردار رحمت‌اللهی جزو سرمایه‌های ارزشمند وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بودند و هیچ وقت از او گله‌ای نشنیدم. به سهم خود از تلاش‌های او تشکر می‌کنم. به لحاظ قانونی سردار رحمت‌اللهی بازنشسته شدند و امکان دعوت از ایشان نبود.

مونسان خطاب به سردار مهری نیز گفت: پیشنهاد می‌کنم سندی را برای تداوم فعالیت یگان حفاظت میراث‌فرهنگی آماده کنید و به موضوع اجتماعی کردن یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و میراث‌بانان بپردازید. همچنین از تکنولوژی‌های روز برای حفاظت الکترونیکی با توجه به کمبود نیرو استفاده کنید.

به گزارش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمدحسن طالبیان ـ معاون میراث‌فرهنگی این وزارتخانه نیز در این مراسم گفت: بهترین بهره را حوزه میراث‌فرهنگی از یگان حفاظت برده است. در دوره مدیریت شش‌ساله سردار  رحمت‌اللهی نیز انضباط بهتری در حوزه یگان حفاظت میراث‌فرهنگی سراسر کشور ایجاد شد. همچنین کوچکترین مسئله‌ای در حوزه پرمسؤولیت میراث‌فرهنگی به‌ویژه در موزه‌ها به وجود نیامد.

به گفته او، اتصال به شبکه نیروی انتظامی، آموزش نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، میراث‌بانان افتخاری، پیگیری ضابطان قضایی و جلوگیری از تخلفات در فضای مجازی از جمله اقداماتی بود که در دوران فرماندهی سردار رحمت اللهی انجام شد.

ادامه حفاری‌های غیرمجاز با وجود کشف و ضبط ۲۰۱۰ دستگاه فلزیاب

در ادامه این مراسم، سردار رحمت‌اللهی نیز گفت: فعالان در یگان حافظت میراث‌فرهنگی، گمنام و بی‌ادعا در تمام ‌گستره جغرافیای کشور با کمترین توقع به پاسداری از ارزشمندترین سرمایه‌های فرهنگی کشور می‌پردازند.

او دو واژه حفاظت و امنیت را قرین یکدیگر دانست و افزود: در بسیاری از موارد حفاظت پیش‌نیاز و مقدمه امنیت است و هر دو لازمه قطعی با نگاهی اقتدارگرا دارند. من از شروع ماموریتم در میراث‌فرهنگی این موضوع را در دو بخش اقتدار نرم و اقتدار سخت مورد توجه قرار دادم.

رحمت‌اللهی با اشاره به مطالعه قوانین مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی بیان کرد: مردمی کردن حفاظت از آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی موضوعی بود که در تمام این اسناد مورد تاکید قرار گرفته بود. بر همین اساس در اولین اقدام در ساختار مجازی یگان حفاظت اداره مشارکت‌های اجتماعی را تاسیس کردیم و با جامعه مرتبط شدیم. بخش‌نامه‌های کمک‌کننده و تسهیل‌کننده‌ ابلاغ و اقدامات خوبی انجام شد.

فرمانده پیشین یگان حفاظت میراث‌فرهنگی ادامه داد: طرح میراث‌بان افتخاری اقدام دومی بود که در تمام استان‌ها به صورت ساختارمند در حال پیگیری است. راه‌اندازی  اپلیکیشن میراث‌بان از دیگر اقدامات صورت‌گرفته است که ثبت، مستندسازی و هوشمندیاری نظارت‌ها از قابلیت‌های این اپلیکیشن است. هشت‌هزار رکورد تا کنون توسط همکاران ما به ثبت رسیده است.

رحمت‌اللهی بخش رسانه را پل ارتباطی با جامعه دانست و افزود: همکاران ما در روابط عمومی تصدیق می‌کنند که من معتقد به پاسخگویی هستم؛ زیرا پاسخگو بودن موجب تقویت تعاملات اجتماعی می‌شود و این موضوع را در یگان جاری کردیم.

او درباره اقتدار سخت به معنی برخورد قهری و برخوردهای قانونی، گفـت: قصدمان برخورد مسؤولانه بود که شائبه عملکرد منفعلانه به دستگاه منتسب نشود که در این مسیر اقدامات خوبی انجام شد.  در مطالعاتم به این مورد برخوردم که با وجود قوانینی که وجود دارد یا مطالبه‌گری صورت نمی‌گیرد و یا بعضا در برخی موارد از آثار بازدارندگی لازم برخوردار نیستند. در این مورد به صورت یکپارچه در استان‌ها اقداماتی انجام دادیم که نتایج خوبی هم داشته است.

وی به تصویب قانون فلزیاب در سال ۷۹ اشاره کرد و افزود: ضمانت اجرایی پیش‌بینی‌شده برای این قانون با وجود یک ماده و سه تبصره صرفا ضبط دستگاه فلزیاب بود که از بازدارندگی کافی برخوردار نبود. در این چند سال ۲۰۱۰ دستگاه فلزیاب کشف و ضبط شده و همچنان شاهد حفاران غیرمجاز هستیم. بررسی‌های زیادی در این مورد انجام دادیم، امکان قانون‌گذاری مجدد محال بود، اما  تصورم این بود با استناد به قانون قاچاق کالا و ارز، فلزیاب را می‌توانیم جزء کالاهای مجاز مشروط تلقی کنیم. مرجع استعلام وزارت صمت بود و با پیگیری‌های انجام‌شده از این طریق توانستیم احکام خوبی را برای پرونده‌های مربوط بگیریم.

رحمت‌اللهی در ادامه به انواع جرایم علیه میراث‌فرهنگی در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: جایی که تعرض شود به حریم قانونی یک دستگاه باید برخورد محکمی شود که در فضای مجازی شاهد این موارد بودیم و برخوردهای محکمی با مجرمین فضای مجازی انجام شد.

او در ادامه گفت: دادستان کل به ضابط بودن نهادهای ما به این دلیل که قانون خاص نداشتیم اعتقادی نداشت، بر همین اساس به استناد مصوبه شورای عالی مربوط به امنیت ملی در سال ۷۳ را ارائه دادیم و نهایتا آیین‌نامه حفاظت از میراث‌فرهنگی که مهم‌ترین سند مورد استناد برای ما محسوب می‌شود، تنظیم شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی به امضای تفاهمنامه با دانشگاه نیروی انتظامی اشاره کرد و افزود:  بر اساس این تفاهمنامه ۱۶ عنوان پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه دادیم و دو جلد کتاب هم توسط همکاران در یگان حفاظت تالیف شد.

وی ادامه داد: بیش از ۳۰۰ موزه در کشور تحت حفاظت یگان قرار دارد که حتی شروع به جرم ناموفق هم نداشتیم. بیش از ۱۹۰ هزار شی‌ء تاریخی و اشیاء بدل نیز توسط همکاران ما کشف شده که ۹۱ هزار قلم اصیل و مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی بوده است.

یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور به ابرقدرتمندی به نام نیروی انتظامی متصل شده

سردار مهدی معصوم بیگی ـ رییس پلیس پیشگیری ناجا ـ با گرامیداشت یاد فریدون الهیاری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان که بر اثر کرونا درگذشت، در ادامه مراسم گفت: برخی از موضوعات مانند امنیت بی‌بدیل هستند و برای آن جایگزینی وجود ندارد، زمانی قدر آن شناخته می‌شود که وجود نداشته باشد. یکی از موضوعاتی که در فرهنگ بسیار خوب ما از آن به عنوان نعمت یاد می‌شود، نعمت امنیت است. نیروی انتظامی پرچمدار امنیت عمومی است و این امنیت در دسترس همگان قرار دارد.  

وی بیان کرد: وجود امنیت، تضمین‌کننده همه بسترهای رشد، توسعه و تعالی است، هرجا امنیت دچار اخلال شود تمام ارکان مرتبط با جامعه با مشکل روبه‌رو می‌شود. مردم قدردان نیروی انتظامی هستند. به فضل خدا با مجاهدت‌های نیروی انتظامی در کشور ما امنیت وجود دارد.

رییس پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: بخشی از امنیت، مراقبت از میراث‌فرهنگی ملموس است که بر عهده وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و به طور مشخص یگان حفاظت میراث فرهنگی است.

وی افزود: سردار رحمت‌اللهی به خوبی توانست از ظرفیت مردمی و میراث‌بانان، هوشمندسازی برای حفاظت بیشتر، توانمندسازی کارکنان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی از نظر دانشی و مهارتی و ظرفیت‌های پنهان قانونی و خاموشی که در قوانین و مقررات وجود داشت، استفاده کند.

معصوم‌بیگی گفت: اقدام دیگری که در دوره مدیریت سردار رحمت‌اللهی انجام شد، اتصال یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور به ابرقدرتمندی به نام نیروی انتظامی است. بخشی از ماموریت یگان حفاظت بدون این اتصال امکان‌پذیر نبود. به دلیل عقبه مدیریتی که سردار در نیروی انتظامی داشتند به فوریت این اتصال انجام شد.  

سردار حسن مهری ـ فرمانده جدید یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ در مراسم معارفه‌اش گفت: بر کسی پوشیده نیست که بدون توجه به گذشتگان نمی‌توان در ساختن آینده و خلق نوآوری مشارکت فعال کرد. میراث‌فرهنگی نبوغ خلاقانه مردمی است که در گذشته دور و نزدیک و در زمان حال زندگی کرده‌اند و می‌کنند.

وی بیان کرد: میراث‌فرهنگی صرف‌نظر از ابعاد کالبدی، ابعاد دیگری نیز دارد که ارزش‌های تاریخی، فرهنگی، هنری و تمام ارزش‌های غیرمادی را با خود حمل می‌کند.  

مهری افزود: اهمیت این مسأله به این دلیل بوده که هر اثر دارای شخصیت، ارزش، نقش تاریخی، بیان فرهنگی و… است. تمام این موارد بخش‌هایی از بنا هستند که به آن هویت می‌بخشند و آن را زنده نگاه می‌دارند تا عمل حفاظت معنا پیدا کند و از آن‌جا که آثار تاریخی به مثابه یک اثر میراث‌فرهنگی بیش از مادیت و قدمت، حامل ارزش‌ها و پیام‌های انسانی هستند، همواره صیانت از آن‌ها موضوعیت داشته است.  

او بیان کرد: کشورمان به دلیل پیشینه تاریخی بسیار غنی‌ای که دارد، یکی از معدود کشورهایی است که آثار باستانی و میراث‌فرهنگی بسیار ارزشمندی دارد. این همه آثار فرهنگی متعدد و ابنیه تاریخی ارزشمند پرافتخار ایران نیاز به حفظ و حراست دارند، بی‌شک یکی از وظایف اصلی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی همین موضوع است.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: یگان حفاظ میراث‌فرهنگی در راستای رسالت خود در حفاظت از میراث‌فرهنگی کشور سعی خواهد کرد در زمینه ارتقای امنیت اماکن تاریخی و موزه‌ها که محل نگهداری اشیای ارزشمند است، اقدام کند.

او ادامه داد: از آن‌جا که سرمایه انسانی ارزشمندترین سرمایه هر سازمان است، رویکرد من به بحث توسعه منابع انسانی و تأمین معیشت همکاران در این حوزه مهم خواهد بود و از هیچ تلاشی در این حوزه دریغ نخواهم کرد.

مهری گفت: میراث‌فرهنگی به عنوان سرمایه ملی است و حفظ میراث‌فرهنگی وظیفه همگانی و همیشگی است. همچنین آموزش همگانی برای حفظ میراث‌فرهنگی از طریق رسانه‌ها و مطبوعات و بالا بردن فرهنگ نگهداری از آثار باستانی از عوامل مهم حفاظت از میراث‌فرهنگی است.

او همچنین گفت: ارتقا و تکمیل طرح میراث‌بانان افتخاری در راستای جلب مشارکت همگانی از برنامه‌های یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خواهد بود که با تعامل فکری بتوانیم این طرح مهم را اجرایی و کمک بزرگی به حفظ و حراست از اماکن و آثار میراث‌فرهنگی کنیم.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: من و همکارانم سعی خواهیم کرد تا مانند ادوار گذشته در یگان حفاظت میراث‌فرهنگی بازوی اجرایی مناسبی برای تحقق و ارتقای مأموریتی وزارتخانه در سه حوزه تخصصی آن باشیم.

در ادامه، مونسان با اهدای لوح تقدیر از سردار رحمت‌اللهی تشکر کرد و حکم انتصاب سردار حسن مهری به عنوان فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مدت سه سال به امضای سردار اشتری توسط سردار معصوم‌بیگی رییس پلیس پیشگیری ناجا اهدا شد.  
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار