gardeshban.ir

گاجرکا حلوا یا پودینگ هویج هندی یکی از محبوب ‌ترین دسر های هندی است که اصالت آن مربوط به ایالت پنجاب است.
کد خبر: ۴۴۱۰۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
گاجر کا حلوا یا پودینگ هویج هندی یکی از محبوب ‌ترین دسر های هندی است که اصالت آن مربوط به ایالت پنجاب است. این دسر در فصل زمستان و ایام دیوالی همراه چای ماسالا سرو می شود که از محبوب‌ترین ها است. 




گاجر کا حلوا دسر سنتی هندی چندین دستور تهیه دارد که به نظر می آید که در شهر های مختلف متفاوت است و دقیقا مانند حلوا است که بعضیها اول با روغن تفت می‌ دهند و بعضی ها بدون روغن تفت می‌ دهند و ممکن است هر کجا یک جوری به حلوا تفاوت بدهند.

مواد لازم حلوای هویج هندی

روغن حیوانی ۱ قاشق غذا خوری
هویج خام رنده شده ۴ پیمانه
شیر پرچرب یک و نیم پیمانه
شکر سه چهارم پیمانه
پودر هل نصف قاشق چای خوری
زعفران دم کرده به میزان لازم
مغزیجات به دلخواه
روغن گی یا کره۳ قاشق غذا خوری

طرز تهیه حلوای هویج هندی 

مرحله اول

برای تهیه حلوای هویج خوشمزه و مخصوص به روش هندی در ابتدای کار، روغن حیوانی را در تابه مناسب می ریزیم، سپس تابه را روی حرارت قرار می دهیم تا روغن به خوبی داغ شود.  در ادامه هویج خام ریز رنده شده را به تابه اضافه می کنیم.
 
مرحله دوم

حالا هویج را روی شعله ملایم تفت می ‌دهیم تا آب میان بافتی هویج کشیده شود. توجه داشته باشید که تفت دادن هویج در این مرحله تقریبا حدود ده دقیقه طول می کشد. در همین حین شیر پرچرب را داخل یک قابلمه می ریزیم و گرم می کنیم.
 
مرحله سوم

در این مرحله شیر گرم شده را به تابه اضافه و مجددا به صورت مداوم هم می ‌زنیم، تا شیر کم کم تبخیر شود و هویج به طور کامل بپزد. پس از اینکه هویج به طور کامل پخت و شیر تبخیر شد، شکر را به تابه اضافه می کنیم.
 
مرحله چهارم

پیشنهاد می‌شود میزان شکر را کم کم اضافه کرد و حلوا را چشید تا شیرینی آن درحد ذائقه باشد. توجه داشته باشید که بعد از اضافه کردن شکر و ذوب شدن آن دوباره حلوا آب می اندازد و مرتب باید هم بزنیم تا آب آن کشیده شود.

مرحله پنجم

در این مرحله پودر هل و مقداری زعفران همراه مغز های خرد شده (هر دو به دلخواه) به حلوا اضافه می‌ کنیم. در پایان مجددا گی را به حلوا اضافه کرده و وقتی جذب شد شعله را خاموش می کنیم. حلوا گرم سرو می ‌شود.

مرحله ششم

به جای شکر از شیر عسلی می توانیم استفاده کنیم. می توان به جای روغن حیوانی به همان مقدار کره جایگزین کرد. ممکن است به این ترکیب کشمش و یا کویا هم اضافه شود، اما چهار ترکیب اصلی این دسر شامل شیر، هویج، روغن حیوانی و شکر می باشد.

مرحله هفتم

نکته دیگر در مورد این حلوا این است که طعم این برای ذائقه ایرانیان خوشایند می باشد. عطر و مزه غالب آن، شبیه به طعم شیرعسلی است. ترکیب شیر پرچرب و شکر که همراه هویج می پزد مزه شیر عسلی را می دهد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار