gardeshban.ir

جزیره زیبای کیش که در میان آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار گرفته است و زمانی به آن «قیس» می‌گفته‌اند، چند سالی است که تبدیل به یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر برای گردشگران ایرانی شده و تورهای کیش بسیار پرطرفدار است.
کد خبر: ۴۴۰۷۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
جزیره زیبای کیش که در میان آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار گرفته است و زمانی به آن «قیس» می‌گفته‌اند، چند سالی است که تبدیل به یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر برای گردشگران ایرانی شده و تورهای کیش بسیار پرطرفدار است. 

با توجه به جاذبه‌های گردشگری فراوان در این جزیره و سرمایه‌گذاری‌های زیادی که برای جذب توریست در آن صورت گرفته است، عجیب نیست اگر بدانیم که سالانه بیش از یک میلیون نفر از این جزیره بازدید می‌کنند. 

این جزیره علاوه بر برخورداری از بخش شهری پیشرفته و مدرن خود، مکان‌هایی تاریخی را نیز در خود دارد که تاریخ این جزیره و زندگی مردمان قدیم آن را به تصویر می‌کشند. یکی از این بخش‌های تاریخی و جاهای دیدنی کیش روستای باغو است. با ما همراه باشید تا بیشتر با روستای باغو آشنا شوید.

شاید برخی از مسافرانی که به کیش می‌روند، این جزیره را با شهرسازی زیبا و مراکز تجاری بزرگ و فراوانش یاد کنند؛ ولی لازم است که دقایقی از این فضای پرهیاهوی مرکز شهر فاصله گرفته و کمی با بافت تاریخی و سنتی جزیره کیش آشنا شد. به این منظور، روستای باغو مکان ایده‌آلی است که لحظاتی را در آن بگذرانید و به بازدید از درختان کهنسال لور و خانه‌ها و مسجد تاریخی‌اش بپردازید.

مسجد روستای باغو کیش

روستای باغو ؛ جاذبه روستایی و تاریخی کیش+ عکس

بازدید از این روستا فرصتی است تا به دور از هیاهوی شهر و با آرامش لذت‌بخش، از نزدیک، تاریخچه این جزیره و سبک زندگی مردمان قدیم آن را نظاره‌گر باشید.

روستای باغو کجاست؟

برای بازدید از روستای باغو باید به قسمت جنوب غربی جزیره بروید. برای این منظور می‌توانید از دو مسیر استفاده کنید؛ به‌سمت میدان غروب کیش بروید و از آنجا داخل جاده باغو بیپچید یا از سمت بزرگراه خلیج فارس به جاده باغو دسترسی پیدا کنید.

روستای باغو ؛ جاذبه روستایی و تاریخی کیش+ عکس

دلیل نام‌گذاری روستای باغو

به‌ نظر می‌رسد نام این روستا از نام پیرزنی ۱۰۰ ساله به نام «باغو» گرفته شده است. وی در گذشته، زمانی که کیش در تصرف پرتغالی‌ها بود، در این روستا زندگی می‌کرد. در برخی از منابع از داستان این پیرزن با نام «افسانه ننه باغو» یاد شده است.

جاهای دیدنی روستای باغو

روستای باغو علاوه بر محیط بومی خود، جاذبه‌های دیگری نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مسجد تاریخی و درختان لور روستای باغو اشاره کرد. همچنین در سال‌های اخیر و در چهارچوب طرح‌های فراوان زیباسازی جزیره کیش، پارکی به نام «پارک دلیران» با وسعتی در حدود ۶۰ هکتار در این منطقه ساخته شده است. این امر باعث افزایش امکانات تفریحی و استفاده مناسب از زیبایی‌های طبیعی روستای باغو برای جذب گردشگر شده است.

آبشخورهایی مخصوص آهوان زیبای جزیره نیز در روستای باغو ساخته شده است که این امر باعث حضور بیشتر این آهوها در این منطقه می‌شود.

روستای باغو ؛ جاذبه روستایی و تاریخی کیش+ عکس

مسجد تاریخی روستای باغو

در روستای باغو، یکی از آثار ارزشمندی که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد مسجد قدیمی آن است. نام این مسجد، النبی (ص) است و ساخت آن به سال ۹۸۱ هجری قمری برمی‌گردد.

یک مسجد نسبتا کوچک ولی بسیار زیبا که گردشگران در هنگام ورود به روستا در کنار آن توقف می‌کنند تا به بازدید از آن بپردازند. در کنار این مسجد چاه آبی قدیمی نیز قرار دارد.

لازم به ذکر است که این مسجد تاریخی دارای یک مناره است و دیوار خارجی آن بسیار کوتاه است؛ به‌طوری که حیاط آن از بیرون هم به‌راحتی دیده می‌شود. در سفر به باغو، تماشای این مسجد را از دست ندهید.

روستای باغو ؛ جاذبه روستایی و تاریخی کیش+ عکس

درختان لور روستای باغو

در روستای باغو تعداد زیادی از درختان بومی وجود دارند که شاید شاخص‌ترین آن‌ها درختان کهنسال «لور» باشند. درخت لور یکی از کمیاب‌ترین گونه‌های درختی در جهان است که از خانواده درخت انجیر و دارای برگ های بیضی شکل است. این درخت میوه‌هایی به رنگ قرمز دارد که اندازه آن‌ها به بزرگی فندق است. در بسیاری از مناطق جنوبی ایران و استان‌های هرمزگان و بوشهر از این‌گونه درخت یافت می‌شود. روستای باغو نیز یکی از مکان‌هایی است که می‌توانید این درختان را ببینید.

اهالی روستای باغو

هم‌اکنون به‌جز چند خانوار دامدار، روستای باغو ساکنان دیگری ندارد. شغل اصلی اندک ساکنان روستا هم دامداری است. روستای باغو دارای خاک مساعد و حاصل‌خیزی است. بنابراین علاوه بر دامداری، کشاورزی نیز یکی از دیگر از مشغله‌های اهالی این روستاست. مردم روستا با تهیه بخشی از دام زنده مورد نیاز برای مردم شهرنشین کیش، هزینه‌های زندگی خود را تامین می‌کنند. علاوه بر این، مردم روستای باغو در سال‌های اخیر به تولید عسل هم مبادرت ورزیده‌اند و با فروش آن به مردم کیش و همچنین مسافران جزیره اقتصاد خود را رونق می بخشند.

روستای باغو کیش

گاهی در بخشی از ورودی روستا چادرهای سیاه رنگ سنتی برپا می‌شود. در این چادرها بومیان روستا با پخت نان محلی و غذاهای سنتی و برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های سنتی، گردشگران را با آداب و رسوم و همچنین غذاهای سنتی خود آشنا می‌کنند. وجود این چادرها باعث ایجاد تعامل خوبی بین بومیان کیش و مسافران می‌شود.

اقامت در روستای باغو

اگر به تجربه زندگی بومی اهالی روستای باغو علاقه دارید، می‌توانید در اقامتگاه بوم‌گردی روستا چند روزی اقامت کنید. علاوه بر این، در این روستا خانه‌ها و سوئیت‌هایی برای اجاره و اقامت شبانه گردشگران وجود دارد. 

ظروف چای‌خوری اقامتگاه روستای باغو کیشمراسم چای‌خوری اقامتگاه روستای باغو کیشاتاقی در روستای باغو کیشیک اتاق مبله در روستای باغو کیش

بهترین زمان برای بازدید از روستای باغو

کیش آب‌و‌هوایی گرم و مرطوب دارد و در برخی فصول، مسافرت به این نقطه می‌تواند برای بعضی از افراد آزاردهنده باشد. روستای باغو نیز مانند کیش، تابستان‌هایی شرجی و داغ دارد. به همین دلیل بهترین زمان برای بازدید از روستای باغو از اوایل دی‌ماه تا اواخر فرودین است. 

روستای باغو ؛ جاذبه روستایی و تاریخی کیش+ عکس



پرسش‌های متداول

روستای باغو کجاست؟

روستای باغو در قسمت جنوب غربی جزیره کیش قرار دارد.

جاهای دیدنی روستای باغو کدامند؟

علاوه بر بافت روستایی و بومی روستا، باغو دارای جاذبه‌های دیگری از قبیل درختان لور و مسجد تاریخی النبی است.

آیا امکان اقامت شبانه در روستای باغو وجود دارد؟

بله. اگر به تجربه زندگی بومی اهالی روستای باغو علاقه دارید، می‌توانید در اقامتگاه بوم‌گردی روستا چند روزی اقامت کنید. علاوه بر این، در این روستا خانه‌ها و سوئیت‌هایی برای اجاره و اقامت شبانه گردشگران وجود دارد. 

بهترین زمان بازدید از روستای باغو چه فصلی است؟

بهترین زمان برای بازدید از روستای باغو از اوایل دی‌ماه تا اواخر فرودین است. 

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار