gardeshban.ir

سویه‌ها و جهش‌های مختلفی از بیماری کرونا وجود دارد. تا‌به‌حال «کرونا دلتا» خطرناک‌ترین و تهاجمی‌ترین گونه جهش‌یافته این بیماری بوده است. سرعت درگیری و تهاجم به سیستم ایمنی بدن در این بیماری بسیار بالا است.
کد خبر: ۴۴۴۴۹
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
درحال‌حاضر اغلب موارد ابتلا به بیماری کرونا در ایران از نوع «کرونا دلتا» بوده که بالاترین آمار مرگ‌ومیر را در میان انواع کرونا دارد. این بیماری بیشترین تأثیر را بر سیستم ایمنی و سیستم تنفسی فرد می‌گذارد.

اگر ریه‌ای در اثر کرونا آسیب دید چه زمانی و چه روندی را طی می‌کند تا به بهبودی برسد؟

بهبود آسیب‌های ریه در کرونا

ممکن است در مواردی، بهبودی آسیب‌های ناشی از درگیری ریه در کرونا به ۳ تا ۶ ماه طول بکشد. به همین دلیل آگاهی به‌موقع از ابتلا به بیماری و مراجعه به پزشک درصورت مشکوک بودن، بهترین گزینه برای جلوگیری از عوارض جانبی و ماندگار ریه در کرونا است.

بهتر است بدانید در برخی موارد بسته به شرایط سلامتی فرد و میزان درگیری وی با بیماری کرونا، ممکن است ترمیم بافت‌ها و ازبین‌رفتن عوارض طولانی‌مدت آسیب به ریه‌ها مانند تنگی نفس، خستگی بیش از حد و احساس سرگیجه و غیره حتی بیش از ۱ سال زمان ببرد.

روند بهبود بافت ریه هم مانند سایر اندام‌ها است. پس از پایان دوره نقاهت، با رعایت پروتکل‌های لازم از سلامتی خود محافظت کرده و مانع از هرگونه آسیب مازاد به ریه‌هایتان شوید. در این دوره به دلیل ضعیف شدن ریه‌ها ممکن است فرد نیاز به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی، داروهای اکسیژن رسان و درمان‌های دیگر داشته باشد؛ بنابراین همواره با پزشک خود در تماس بوده و تا اتمام طول درمان او را در جریان تغییرات قرار دهید.

لازم به ذکر است، تمامی افراد مبتلا به بیماری کرونا درگیری علائم ریوی این بیماری نمی‌شوند. افراد زیادی فقط چیزی شبیه به یک سرماخوردگی ساده را تجربه می‌کنند و برخی دیگر جان خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین می‌توان گفت پایین‌ترین میزان آسیب به ریه در کرونا، مربوط به «کرونای خفیف» است.
 

آیا ریه‌ها می‌توانند بدون هیچ نشانه‌ای درگیر کرونا شوند؟

احتمال آن بسیار پایین است! بیماری کرونا یک بیماری تنفسی همه‌گیر است؛ بنابراین اولین آثار این بیماری با حمله به دستگاه تنفسی به صورت سرفه، تنگی نفس و موارد مشابه خود را نشان می‌دهد.

تفاوت بروز علائم درگیری ریه در افراد مختلف، باعث بروز چنین باوری شده است. این بار ریشه در تفاوت دوره کمون و بروز علائم اولیه در افراد دارد. همان‌طور که اشاره شد، این بیماری حتی می‌تواند ۱۲ روز دوره کمون داشته و سپس به سیستم ایمنی فرد آسیب شدیدی بزند.

چه زمانی به‌خاطر درگیری ریه به دکتر مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که احساس می‌کنید در محیطی آلوده بوده‌اید. با فردی ناقل تماس داشته‌اید یا به هر نحوی حدس می‌زنید به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شده‌اید، سریعاً برای انجام تست "PCR” اقدام کنید. تست‌های تشخیصی کرونا معمولاً در هفته دوم ابتلا نتیجه بهتر و دقیق‌تری خواهند داشت؛ بنابراین ممکن است در این مدت حتی با وجود تست منفی هم ناقل بیماری باشید.

درصورتی‌که احساس تنگی نفس، سرفه‌های مزمن، بدن دارد و سایر علائم کرونا را داشتید، سریعاً خود را قرنطینه کرده و در روز ابتدایی شروع عوارض تا روز آخر درمان با پزشک خود همراه باشید. دراین‌مدت، دکترتو با خدمات مشاوره آنلاین و نوبت‌دهی غیرخضوری همراه شما خواهد بود.

برای درمان درگیری ریه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

بهترین پزشک برای تشخیص میزان درگیری ریه در کرونا، فوق تخصص ریه است. ابتدا با پزشک متخصص داخلی صحبت کرده و نتایج آزمایش را برای تفسیر و آنالیز نزد فوق تخصص ریه ببرید. پس از مشخص‌شدن میزان درگیری ریه در کرونا، اقدامات لازم توسط پزشک انجام خواهد شد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار