gardeshban.ir

پروتئين منبع غني از آمينو اسيد‌هاي مورد نياز در بدن براي چندين فرآيند از حمايت ساختاري گرفته تا انتقال اکسيژن به ريه‌ها و بافت‌ها است.
کد خبر: ۴۵۰۶۵
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
کمبود پروتئين در بدن باعث بروز برخي مسائل خواهد شد که بهتر است هرچه زودتر با روش‌هاي علمي اقدام به پيشگيري کنيد. اما چه علائمي گوياي کمبود پروتئين هستند؟!

پروتئين منبع غني از آمينو اسيد‌هاي مورد نياز در بدن براي چندين فرآيند از حمايت ساختاري گرفته تا انتقال اکسيژن به ريه‌ها و بافت‌ها است. از يک ديدگاه ساختاري، آمينو اسيد‌ها مورد نياز براي سوخت و حمايت از سيستم عضلاني اسکلتي و نيز حمايت ساختاري از يک بافت و سطح سلولي از هر چيزي به غشا سلولي مو و ناخن‌ها مورد نياز است. مهم است که به آمينو اسيد‌ها به عنوان بلوکي بزرگ براي تقريبا هر فرآيند بيولوژيکي در بدن اشاره کنيم. به عنوان مثال، آمينو اسيد‌ها همچنين بلوک‌هاي سازنده انتقال دهنده‌هاي عصبي مثل دوپامين و سروتونين هستند.

به همين دليل، افرادي که کمبود پروتئين دارند، در انتقال دهنده‌هاي عصبي دچار کمبود هستند مي‌تواند گرسنگي آن‌ها را تحريک کند که منجر به افزايش وزن مي‌شود و حتي مي‌تواند استرس، اضطراب و خواب را تحت تاثير قرار دهد. آمينو اسيد‌ها نيز جز اصلي آنتي بادي مورد نياز براي عملکرد سيستم ايمني هستند بنابراين براي اطمينان از دريافت پروتيين مناسب جهت پشتيباني از عملکرد سيستم ايمني، ايده آل است.

کمبود پروتئين در بدن باعث بروز برخي مسائل خواهد شد که بهتر است هرچه زودتر با روش‌هاي علمي اقدام به پيشگيري کنيد. اما چه علائمي گوياي کمبود پروتئين هستند؟!

نشانه‌هايي که خبر از کمبود پروتئين مي‌دهند

هر کمبودي در بدن با علائمي همراه است که کمبود پروتئين در بدن نشانه‌هايي دارد شامل:

گرسنگي

گرسنگي مداوم يا مکرر فيزيکي و يا عاطفي اغلب نشانه اين است که بدن خود را به درستي تغذيه نمي‌کنيم. به خصوص اگر اين گرسنگي بعد از غذا و يا در طول روز بدون در نظر گرفتن و يا نخوردن غذا اتفاق افتد. پروتئين براي ترويج سيگنال‌هاي سيري به مغز و تثبيت ميزان قند خون مورد نياز است.

علائم کمبود پروتئين در بدن و منابع تأمين آن

اسيد‌هاي آمينه پروتيين براي بسياري از فرآيند‌هاي زيستي بدن نيز مورد نياز است. با هدف رسيدن به حدود ۲۰ تا ۳۵ گرم در هر وعده غذايي و اضافه کردن پروتيين به ميان وعده‌ها در هنگام گرسنگي، از مصرف پروتئين کافي اطمينان حاصل کنيد.

ضعف عضلات

ضعف يا درد ناگهاني عضلات يکي از شايع‌ترين علائم کمبود پروتئين در بدن است که نشان دهنده عدم وجود پروتئين کافي در رژيم غذايي مي‌باشد. پروتئين، در اصل به عنوان منبع سوخت ماهيچه‌هاي بدن شناخته مي‌شود و در صورت کمبود اين سوخت عضلات دچار ضعف مي‌شوند. اين مسئله به خصوص در سالمندان شايع و نگران کننده است. مردان با افزايش سن و از دست دادن طبيعي توده عضلاني در صورت عدم خوردن مقدار کافي پروتئين به صورت روزانه، ممکن است عضلات بيشتري از دست بدهند. علاوه بر آن، زنان در دوران يائسگي نيز به دليل کمبود پروتئين مي‌توانند ضعف تدريجي عضلات را تجربه کنند.

بنابراين، تأثير و علائم اوليه کمبود پروتئين ضعف رفتن عضلات است که به تدريج مي‌تواند منجر به کاهش توده عضلاني و لاغر شدن فرد شود. به علاوه، پروتئين نقش مهمي در جذب ساير مواد مغذي حياتي مانند آهن و کلسيم دارد. هر دو اين مواد مغذي براي سلامت کلي ماهيچه‌ها و مفصل‌ها مهم هستند.

افسردگي

اسيد‌هاي آمينه مانند تريپتوفان يا تيروزين را به عنوان مواد اوليه براي انتقال دهنده‌هاي عصبي مثل سروتونين و دوپامين که مي‌تواند منجر به افسردگي و تغييرات در حالت روحي و اضطراب شود به خاطر داشته باشيد. از مصرف پروتيين کافي در غذا و تنقلات براي بهبود روحيه مثبت و جلوگيري از پرخوري اطمينان حاصل کنيد.

ضعيف شدن رشد مو‌ها

موها، از پروتئين معروف به کراتين تشکيل شده اند. اين پروتئين براي سلامتي مو‌ها بسيار مهم و ضروري است. هر رشته از مو‌ها براي رشد مناسب و کافي به ميزان خاصي از پروتئين نياز دارند. کمبود پروتئين مي‌تواند منجر به بروز علائم ضعيف شدن رشد مو‌ها و يا حتي ريزش مو شود. علاوه بر آن، جدا از ريزش مو، مو‌هاي شما نيز به احتمال زياد خشک و شکننده خواهد شد. سلامت مو فقط به پروتئين نياز دارد. ساير مواد مغذي که در سلامت مو نقش اساسي دارند شامل بيوتين، اسيد فوليک، آهن و ويتامين D مي‌باشد.

احساس نگراني و دم دمي بودن

آمينو اسيدها، بلوک‌هاي سازنده براي انتقال دهنده‌هاي عصبي هستند که احوال شما را کنترل مي‌کنند. پروتيين‌ها به مغز کمک مي‌کنند تا هورمون‌هايي مثل دوپامين و سروتونين را ترکيب کنند که به ايجاد احساسات مثبت مثل آرامش، هيجان و مثبت گرايي کمک مي‌کند.

مشکل در خواب

بيخوابي و خواب نامطلوب گاهي اوقات مي‌تواند به سطح ناپايدار قند خون، افزايش کورتيزول و کاهش توليد سروتونين مرتبط باشد. گردش قند خون در طول روز و شب رخ مي‌دهد. کربوهيدرات‌ها به انسولين بيشتري نسبت به چربي و پروتئين نياز دارند. خوردن پروتئين پيش از رفتن به رختخواب مي‌تواند به مقدار زيادي تريپتوفان و توليد سروتونين کمک کند، و اثر کمتري روي سطح گلوکز خون دارند؛ در واقع پروتيين جذب شکر را در طول غذا کاهش مي‌دهد.

چشم‌هاي متورم

کاهش ميزان پروتئين پلاسماي خون منجر به حالتي خاص که در اصطلاح پزشکي به آن Oedema مي‌گويند مي‌شود و در واقع همين کاهش پروتئين احتمال دارد به وسيله‌ي ريه‌اي ايجاد شود که به ميزان کافي آهن دريافت نمي‌کند؛ در حقيقت اين تورم کم خوني حاصل از کمبود آهن براي ساختن هموگلوبين است که منجر به ايجاد ورم مي‌شود.

دست‌هاي ورم کرده

کمبود پروتئين عملکرد و ظاهر ماهيچه‌ها را تحت تاثير قرار مي‌دهد و دليل اين است که هنگامي که بدن دچار کمبود پروتئين است و از رژيم غذايي پروتئين کافي دريافت نمي‌کند، براي جبران اين کمبود به سراغ منابع ديگر در بدن مي‌رود که يکي از آن‌ها لايه‌هاي ماهيچه‌اي است. بدون پروتئين حفظ تعادل آب بدن به هم خورده و بدن آب را به شيوه نادرستي ذخيره مي‌کند و موجب بروز آماس يا در واقع وضعيتي که در آن آب بيش از حد زير پوست جمع مي‌شود، مي‌شود.

ناخن‌هاي ضعيف و شکننده

ناخن‌هاي ضعيف و شکننده يکي از اولين نشانه‌هاي کمبود پروتئين در بدن است. ناخن‌ها از لايه‌هاي چند لايه پروتئين به نام کراتين تشکيل شده اند. بنابراين، سلامت و قوي بودن ناخن‌ها به مصرف کافي پروتئين‌ها بستگي دارد. به علاوه، مصرف ضعيف پروتئين مي‌تواند باعث ايجاد لکه‌هاي سفيد در ناخن و ترک و پارگي در ناخن‌ها شود و آن‌ها را در برابر عفونت‌ها آسيب پذيرتر کند.

دائما مريض مي‌شويد

لازمه دور ماندن از مريضي هميشه بهداشت و خواب خوب نيست، بلکه مواد مغذي مناسب حرف اول را مي‌زند. سيستم ايمني با توجه به سوخت رساني درست خوب کار مي‌کند. در يک تحقيق محققان به اين نتيجه رسيدند که کمبود پروتئين باعث از دست رفتن سلول‌هاي T مي‌شود، اين سلول‌ها با ميکروب‌ها مبارزه مي‌کنند. درنتيجه سيستم ايمني بدن به راحتي مي‌تواند ويروس‌ها و باکتري‌ها را از بين ببرد.

درمان کمبود پروتئين بدن با تغذيه

بهترين درمان، مصرف مواد غذايي حاوي پروتئين است. دانستن اينکه چه چيزي بايد بخوريد، چقدر، و چه زماني مي‌تواند براي بسياري از مردم دشوار باشد. امروز به نظر مي‌رسد براي سالم ماندن و سالم نگه داشتن خانواده تان به درجه‌اي در تغذيه نياز داريد و حتي با اين که همه چيز در مورد شواهد و مطالعات متناقض وجود دارد.

به طور کلي خوردن ترکيبي از گزينه‌هاي گياهي و حيواني بهترين روش براي بدست آوردن پروتيين کافي است. برخي اين روش را رژيم غذايي مي‌نامند. در حالي که محصولات حيواني در هر کالري بيشتر از اکثر گياهان پروتيين دارند، خوردن زياد گوشت، لبنيات، ماهي و يا تخم مرغ هر روز بهترين ايده نيست و داراي اشکالات خود است.

پروتئين‌هاي گياهي اغلب به عنوان يک روش عالي براي به دست آوردن فيبر، آنتي اکسيدان ها، الکتروليت‌ها و مواد مغذي ديگر، دو برابر مي‌شوند. برخي از انواع لوبيا و سبزيجات مقدار زيادي از اسيد‌هاي آمينه را فراهم مي‌کنند شامل: انواع لوبيا و سبزيجات، به ويژه لوبيا، و دانه؛ غلات فرآوري نشده مثل جو، گندم سياه.

حتي برخي سبزيجات غلظت نسبتا بالايي از پروتيين دارند، به خصوص با در نظر گرفتن اينکه چقدر کالري دارند؛ که به افزايش مصرف پروتئين شما کمک مي‌کنند شامل:اسفناج، کلم پيچ، بروکلي، جوانه کلم و قارچ. گوشت، بهترين نوع پروتيين است که مي‌توان دريافت کرد، چيز‌هايي مانند گوسفند علف خورده، مرغ و بوقلمون، و سالمون صيد شده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار