gardeshban.ir

کمتر کسی در ایران روستای رویین اسفراین را می‌شناسد، اما این روستای مهجور یکی از زیباترین روستاهای ایران است.
کد خبر: ۴۸۲۳۷
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰-1400 September 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
کمتر کسی در ایران روستای رویین اسفراین را می‌شناسد، اما این روستای مهجور یکی از زیباترین روستاهای ایران است که معماری پلکانی آن چیزی کم از روستای ماسوله در شمال ایران ندارد و تنها دلیل مهجور ماندن آن، عدم معرفی این روستای زیبا به مردم کشورمان است. قصد ما این است که در این مطلب شما را با پایتخت نساجی ایران، روستایی قدیمی و تاریخی رویین در استان خراسان شمالی آشنا کنیم.

چرا بازدید از روستای رویین اسفراین را پیشنهاد می‌کنیم؟

روستای رویین در شهر اسفراین استان خراسان شمالی قرار دارد. این روستا که در سال ۱۳۹۱ به عنوان منطقه ملی نمونه گردشگری ثبت شده، مردمی دوست‌داشتنی و خونگرم دارد، مردمی که از معاشرت و هم‌نشینی با آنها سرذوق خواهید آمد. معماری پلکانی این روستا، درختان چنار قدیمی، آب و هوای ییلاقی و معتدل و منظره سرسبز و چشمه‌ی پرآب روستا گوشه‌ای از جاذبه‌های گردشگری آن هستند.

روستای رویین اسفراین؛ پایتخت نساجی ایران+تصاویر

ویژگی‌ های طبیعی و گردشگری روستای رویین اسفراین

روستای رویین اسفراین درون دره قرار دارد و یک روستای پلکانی ست، یعنی پشت بام هر خانه حیاط خانه دیگری ست. نظیر این معماری در روستاهای دیگری از جمله ماسوله نیز وجود دارد و اغلب منحصر به مکان‌های با شیب تند است. شیوه پلکانی خانه‌های این روستا باعث شده که کوچه‌های روستا بافتی زیبا داشته باشند. علاوه بر این، وجود درختان چنار کهن این روستا که قدمت برخی از آن‌ها به بالای ۵۰۰ سال می‌رسد، بر زیبایی این روستا افزوده. 

ارتفاعات آلاداغ همراه با چشمه همیشه جوشان آن و پوشش گیاهی زیبا و متنوع روستا از دیگر جاذبه‌های زیبای آن به حساب می‌آیند. در روستای رویین اسفراین به دلیل وجود رودخانه‌های دائمی آب جاری به وفور یافت می‌شود و همین موضوع باعث شده باغ‌های این روستا سرسبز و انبوه باشند و در تمام فصول پربار.

پایتخت نساجی ایران

روستای رویین یک روستای بسیار قدیمی ست و نام آن در سندی مربوط به قرن نهم هجری قمری ذکر شده و همین نشان می‌دهد که قدمت این روستا دست کم به آن زمان برمی‌گردد. این روستا از زمان‌های دور مرکز نساجی ایران بوده و امروزه نیر نساجی بخشی از فرهنگ و تمدن مردم این روستا ست. 

با وجود پیشرفت تکنولوژی و ظهور دستگاه‌‌های جدید در صنعت نساجی، هنوز که هنوز است مردم اسفراین با چرخ‌های نساجی بسیار قدیمی به نخ‌ریسی و بافندگی پارچه مشغول‌اند، چرخ‌هایی که قدمت برخی از آن‌ها به بیش از صد سال می‌رسد. 

وفادار بودن مردم اسفراین به سنت‌ها و گذشته‌شان باعث شده که صنایع دستی این شهر همانند گذشته همچنان به قوت خود باقی باشد و محصولات وارداتی امروزی و بافت‌های ماشینی جای آن را نگیرد و جوانان روستا نیز فن و حرفه‌ی قدیمی‌ها را ادامه دهند. آمارهایی که در سال ۹۵ از این روستا به دست آمده نشان می‌دهد که حدود ۴۰۰ نفر از مردم این روستا مشغول تهیه مستقیم نخ، رنگرزی و بافت چادر شب هستند.

صنایع دستی رویین اسفراین

روستای رویین صنایع دستی متنوعی مانند تنور سازی، کوندی سازی و چادرشب بافی دارد، اما در سال‌های اخیر بیشترین توجه این روستا به چادرشب بافی معطوف شده و امروزه به طور متوسط ۳۰۰ دستگاه چادر شب بافی، پارچه چادر شب، حوله و شال می‌بافند. چادرشب پارچه‌ای مربعی به ابعاد دو متر در دو متر است که اغلب رنگ زمینه قرمز و طرحی چهارخانه دارد. 

در گذشته‌ها مردم برای بافت چادرشب نوغان‌داری می‌کردند و نخ‌های ابریشمی را با روش‌های سنتی از پیله‌های ابریشم استخراج می‌کردند و یا از پنبه، پشم گوسفند و یا کرک شتر برای بافت چادرشب استفاده می‌کردند، اما به مرور زمان و با گسترش جمعیت و توسعه تکنولوژی الیاف مصنوعی وارد صنعت بافت چادرشب شد. امروزه بیشترین موادی که برای چادر شب استفاده می‌شود، نخ پنبه‌ای و ویسکوز است.

بهترین فصل سفر به روستای رویین اسفراین

رویین اسفراین در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و به همین دلیل زمستان‌های آن سرد و پربرف و تابستان‌های آن معتدل است. پس بهترین فصل برای سفر به این روستای زیبا فصل تابستان است. این بدان معنا نیست که اسفراین در فصل‌های دیگر سال دیدنی نیست. چنانچه یکی از زیباترین فصل‌های رویین اسفراین پائیز است، زیرا پوشش گیاهی متنوع رویین باعث می‌شود که پائیز آن هزار رنگ و بسیار دیدنی باشد. 

زمستان‌های اسفراین نیز بکر و دوست‌داشتنی است. منظره‌ی روستایی درون دره که در سفیدی برف کوهستانی به خواب زمستانی فرو رفته، منظره‌ی زیبایی برای عاشقان طبیعت است. بهار اسفراین نیز زیبایی خاص خود را دارد. سبزی نورسیده‌ی درختان و شکوفه‌ها هر مسافری را مسحور خود می‌کند. پس اگر قصد کمپ زدن در طبیعت را ندارید و سرمای هوا مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند طبیعت هیچ فصلی را از دست ندهید.

چگونه به روستای رویین اسفراین برویم؟

روستای رویین اسفراین در فاصله‌ی بیست و شش کیلومتری شمال اسفراین در استان خراسان شمالی قرار دارد. برای رسیدن به این روستا می‌توانید از مسیرهای مختلفی استفاده کنید. مسیر تهران- بجنورد و مسیر تهران- سبزوار هر دو می‌توانند شما را به اسفراین و از آنجا به روستای رویین برسانند. 

روستای رویین اسفراین؛ پایتخت نساجی ایران+تصاویر

جاهای دیدنی نزدیک به روستای رویین اسفراین

شهر بلقیس:

شهر بلقیس که در سه کیلومتری جنوب اسفراین قرار دارد شهری تاریخی ست که قدمت آن به دوران ساسانیان برمی‌گردد و از سه بخش کهن دژ، ریض، شارستان و بیست و یک برج با ارتفاعات مختلف تشکیل شده. کهن دژ بلقیس که نام دیگر آن نارین قلعه است، بزرگ‌ترین میراث خشتی ایران بعد از ارگ بم به حساب می‌آید و به دلیل اهمیت آن، جاده ابریشم از کنار آن می‌گذشته.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به روستای رویین اسفراین

اگر قصد اقامت در روستای رویین اسفراین را دارید، می‌توانید از اقامتگاه‌های بومگردی موجود در روستا استفاده کنید:

• اقامتگاه بومگردی محبت رویین اسفراین
• اقامتگاه بومگردی وصال رویان
• اقامتگاه بومگردی رویین دژ اسفر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار