gardeshban.ir

شش انداز زنجان با شش انداز زنجانی یکی از خوراک های بسیار خوشمزه و منحصر به فرد زنجان می باشد که فوق العاده خوشمزه و ساده است.
کد خبر: ۵۳۸۵۳
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 15
گردشبان (gardeshban.ir) :



شش انداز زنجان با شش انداز زنجانی یکی از خوراک های بسیار خوشمزه و منحصر به فرد زنجان می باشد که فوق العاده خوشمزه و ساده است. شش انداز انواع و اقسام مختلفی دارد و در استان های مختلف به روش های کاملا متفاوت پخته می شود. 

مثلا در گیلان چیزی شبیه به فسنجان می باشد. شش انداز یک غذای سنتی و اصیل ایرانی است که بیشتر در چهارشنبه سوری سرو می شود ولی به قدری خوشمزه است که می توانید در بیشتر ایام سال این غذای خوشمزه و مقوی را تهیه کنید. 

در گذشته شش انداز زنجانی با رشته پلو و یا با نان تازه یا ساری یاق سرو می شده است. اگر به غذا های سنتی و اصیل ایرانی علاقمند هستید این خوراک خوشمزه را در ذهن داشته باشید تا بتوانید با چند قلم مواد به راحتی تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه شش انداز زنجان

پیاز ۱ عدد
گردو ۴ عدد
کشمش ۳ ق غذا خوری
خرما ۱۰ عدد
تخم مرغ ۲ عدد
روغن محلی یا کره به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین به مقدار لازم
 
طرز تهیه شش انداز زنجان خوشمزه و سنتی به روش اصلی

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا خرما ها را بشورید و هسته گیری کنید. شما می توانید از نوع خرمایی که دوست دارید برای تهیه این خوراک استفاده کنید. گردو ها را پوست بگیرید و با کمک چاقو یا گوشتکوب به اندازه دلخواه خرد کنید. بهتر است خیلی گردو ها را یز نکنید.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز

پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز یا رنده کنید. داخل یک تابه روغن ریخته و به همراه کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا سبک و طلایی شود. در ادامه گردو و خرما بدون هسته را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی گردو گرفته سود.

مرحله سوم: افزودن کشمش

در ادامه باید کشمش را اضافه کنید و در حد تفت دادن هم بزنید. زیاد مواد را روی حرارت قرار دهید تا نسوزد. داخل یک کاسه تخم مرغ را به هم ادویه ها اضافه کنید.

مرحله چهارم: پخت شش انداز زنجانی

تخم مرغ را با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شود. سپس تخم مرغ روی مواد تفت خورده بریزید و درب تابه را برای ۱۰ دقیقه قرار دهید تا تخم مرغ خودش را بگیرید و از روی حرارت بردارید و با نان تازه سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه شیش انداز زنجان

می توانید تخم مرغ ها را به صورت نیمرو شده روی شش انداز قرار دهید و بهتر است برای هر نفر یک تخم مرغ در نظر بگیرید.

در بعضی از رسپی ها ۱ لیوان شیره انگور به شش انداز اضافه می کنند که می توانید مطابق با ذائقه خود اضافه کنید.

اگر طعم و مزه کره و روغن محلی را دوست دارید بهتر است این غذا را با آن ها تهیه کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار