gardeshban.ir

در مدت یک ماهی که از جریان اغتشاشات در ایران می گذرد، بحث ایران هراسی توسط رسانه های غربی افزایش پیدا کرده تا جایی که تورهای گردشگری اکثراً با کنسلی و عدم رغبت گردشگران همراه شده است.
کد خبر: ۵۵۸۴۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۱-1401 August 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
«ایران هراسی» یکی از ابعاد جنگ هیبریدی است/ بازی تور لیدرهای ایرانیِ خارج از کشور در زمین آمریکا



بحث ایران هراسی، جریانی است که هیچ زمان تمام نمی شود، همیشه در دوره های مختلفی شاهد شدت گرفتن این جریان بودیم و هیچ زمان این طور نبوده که بگوییم تبلیغات منفی و رسانه ای اشتباه علیه ایران به پایان رسیده است؛ به این معنا که هرچه بیشتر به پیش می رویم، گستره تبلیغات رسانه ای منفی و ایران هراسانه علیه کشور افزایش پیدا می کند.

در چهار دهه گذشته پروژه ایران هراسی عمدتاً در دستور کار حملات رسانه ای قرار گرفته اما این جریان به طور خاص در یک دهه گذشته رشد بالایی داشته و با کوچک ترین جریان و اتفاقی شدت بالایی می گیرد و دشمنان ایران به ویژه آمریکا با استفاده از تمام ظرفیت های نرم خود به ویژه رسانه های منطقه ای و فرامنطقه ای تلاش می کنند تا از هر اتفاق کوچکی به عنوان جریان وحشتناک برای دورکردن ملت دیگر کشورها از ایران و معرفی ایران به عنوان ملتی آشوب طلب و ستیزه جو به جهان استفاده کرده و زمینه انزوای ملت ایران را فراهم کنند.

البته هوشیاری مردم ایران تاکنون بخشی از جریان ایران هراسی و ترویج تبلیغات منفی و ضد و نقیض علیه کشور را خنثی کرده اما همچنان پروژه ایران هراسی به شکل پیچیده و گسترده ای علیه جمهوری اسلامی و جریاناتی که در این منطقه شکل می گیرد در ابعاد بزرگ تری در جریان است.

لزوم استراتژی منسجم برای مقابله با ایران هراسی

پروژه ایران هراسی و تبلیغات منفی به طور عمده از طریق ابزار خبری پیش رفته و با فعالیت حداکثری شبکه های مجازی گسترش بیشتری پیدا می کند. امروزه جنگ نرم مهم ترین، موثرترین، خطرناک ترین و کارآمدترین نوع جنگ علیه امنیت ملی یک کشور است و می تواند با هزینه های بسیار کم، سخت ترین و کارسازترین آسیب ها را به یک کشور و ملت آن بزند.

بحث ایران هراسی پدیده ای چند بعدی است که در پیوندی عمیق با موضوعات سیاسی و امنیتی قرار گرفته، البته که نمی توان از ابعاد تاریخی، فرهنگی و بین المللی آن غافل شد، به ویژه که گسترش این پروژه تأثیر زیادی در آسیب به صنعت گردشگری و میراث فرهنگی کشور دارد که به مرور زمان به اقتصاد کشور نیز آسیب خواهد زد.

البته اصلی ترین راهکار برای عبور از پدیده ایران هراسی، ارائه یک استراتژی منسجم برای بازیابی تصویر ایران در جامعه بین المللی است؛ چراکه هرچه اقدامات مثبت و موثری برای بهبود تصویر مخدوش ایران در جامعه بین المللی صورت نگیرد، جامعه ایرانی از لحاظ شناخت توسط جامعه بین المللی و معرفی آن در جهان آسیب دیده و صنعت گردشگری کشور ضربه سنگین تری را متحمل خواهد شد.

در مدت یک ماهی که از جریان اغتشاشات و اعتراضات در ایران می گذرد، بحث ایران هراسی توسط رسانه های غربی و خارجی افزایش پیدا کرده تا جایی که در این مدت صنعت گردشگری و حضور گردشگران خارجی با کاهش چشم گیری در کشور همراه شده و تورهای گردشگری اکثراً با کنسلی و عدم رغبت گردشگران همراه شده است.

«ایران هراسی» یکی از ابعاد جنگ هیبریدی است

در همین راستا با محمود کبیری، استاد دانشگاه، کارشناس رسانه و معاون ارتباطات و بین الملل شورای شهر تهران در خصوص تأثیرات اغتشاش های اخیر بر افزایش تبلیغات و حملات رسانه ای منفی بین المللی در کاهش ورود گردشگران به ایران و لطمه به صنعت گردشگری در کشور گفت و گو کردیم.

وی با بیان اینکه این اتفاق یکی از ابعاد جنگ هیبریدی است که ایالات متحده آمریکا به راه انداخته، گفت: یکی از شاخص های این جنگ، بحث ایران هراسی است که به معنای ترساندن مردم جهان برای ورود به ایران است، تا جایی که داد و ستدهای کشور را در سه حوزه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار داده و جو را بر علیه ایران برگرداند، برای این کار نیز بحث عدم امنیت در داخل کشور را مطرح می کند؛ در صورتی که همه ما می دانیم که ایران یکی از امن ترین کشورهای جهان است.

کبیری ادامه داد: ایران هراسی ابعاد مختلف و متناوبی دارد. یکی از آن جنبه ها، جنبه فرهنگی، بحث توریست و ... است. به خوبی می دانیم که حوزه صنعت توریسم یکی از جذاب ترین و فعال ترین حوزه های اقتصادی و اکونومیک دنیا است. اگر این صنعت در هر جای دنیا فعال شود، چرخ های اقتصادی آن کشور مقصد به فعالیت خودش می پردازد. آمریکا در تلاش است با پمپاژ بسیار قوی جریان ایران هراسی که در دنیا به هر طریقی انجام می شود، تلاش دارد تا مانع از ورود گردشگران به ایران شود.

بازی تور لیدرهای ایرانی خارج از کشور در زمین آمریکا

این کارشناس رسانه در ادامه تصریح کرد: البته با توجه به شرایط حال حاضر کشور، جریان ایران هراسی و مانور رسانه های غربی برای گسترش این جریان افزایش بسیاری پیدا کرده است. در حال حاضر به صورت جدی با این پدیده مواجه هستیم و بر اساس اطلاعات موثقی که در اختیار داریم، متاسفانه تورلیدرهای ایرانی که خارج از کشور حضور داشته و فعالیت می کنند، به شدت به این آتش دامن می زنند.

به گفته وی، این افراد که وجودشان را از ایران و کشوری که در آن متولد شده اند، دارند درحال حاضر که خارج از کشور زندگی می کنند، تلاس دارند با دمیدن به جریان ایران هراسی، عروسک های خیمه شب بازی ایالت متحده آمریکا باشند و این پدیده را ترویج کنند و به جای اینکه مرکزیت فعالیت های اجتماعی و فرهنگی کشور خودشان در دنیا باشند، مسیر عوض کرده و خودشان را به نوعی پیاده نظام امپراطوری سلطه و دیکتاتوری آمریکا کرده اند.

معاون ارتباطات و بین الملل شورای شهر تهران ادامه داد: درحال حاضر بیشترین گسترش جریان ایران هراسی توسط آمریکا صورت گرفته و اتحادیه اروپا در حد و اندازه گسترش بحث ایران هراسی نیست بلکه پیشخدمت ایالات متحده آمریکا بوده و آن قدر ضعیف و ناتوان است که بدون اجازه آمریکا امکان خوردن یک لیوان آب را هم ندارند. در این شرایط جنگی که آمریکا برای کشور به وجود آورده، سهم اتحادیه اروپا در حد یک پیشخدمت است.

برپایی هفته های فرهنگی در کشورهای مختلف برای مبارزه با ایران هراسی

کبیری با اشاره به تبعات گسترش جریان ایران هراسی در کشور و آسیب آن به صنعت گردشگری گفت: این جریان در کوتاه مدت آسیب بسیاری به این صنعت وارد خواهد کرد، ما با وجدان انسان های روشن ضمیر در دنیا سر و کار داریم، انسان هایی که به سمت حق و حقیقت در حرکت هستند. هر اندازه که پمپاژهای منفی به سمت ایران بیشتر و بیشتر باشد؛ تهدیدی است که به فرصت تبدیل می شود و این جریان، موضوعی است که موجب می شود تا مردم جهان به سمتی حرکت کنند که بدانند در کشور چه خبر است.

وی درخصوص راهکارهای لازم رسانه های داخلی و صنعت گردشگری برای مقابله با جریان ایران هراسی در کشور عنوان کرد: در حوزه صنعت گردشگری باید به این نکته اشاره کرد که تبلیغات و پروپاگاندا در این حوزه بسیار ضعیف است. برخی از کشورهای مختلف در جهان اندازه ایران مکان های جذاب گردشگری ندارند. ایران می تواند کنسولگری های خود را در این حوزه در کشورهای مختلف راه اندازی کند اما متاسفانه کم کاری می کند.

وی افزود: از سوی دیگر ضعف در فعالیت های رسانه ای صنعت گردشگری در کشور موجب می شود که نتوانیم این فضا را درست هدایت کنیم. می توانیم هفته های فرهنگی را در کشورهای مختلف راه اندازی کنیم و این جریان وظیفه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که متأسفانه از آن دور شده است.

معاون ارتباطات و بین الملل شورای شهر تهران همچنین بیان کرد: 14 ماه از عمر دولت سیزدهم گذشته اما همچنان نمی بینیم که این بخش فعال شده باشد. بیش از 200 کشور در دنیا داریم که اگر 100 تا از این کشورها به عنوان جامعه هدف ایران قرار گرفته و یک هفته فرهنگی را در آن برگزار می کردیم، اتفاقات مثبت و موثری شکل می گرفت. اعتقاد من این است که هر اندازه در حوزه فرهنگی و گردشگری سرمایه گذاری کنیم، باز هم کم است.

جولان فیک نیوزها در شرایط فقر سواد رسانه ای 

به گفته کبیری، از طرفی دیگر، باید تا جایی که امکان دارد، بحث سواد رسانه ای را در کشور مورد توجه قرار داده و این جریان را گسترش بدهیم. تا زمانی که در کشور با فقر شدید سواد رسانه ای مواجه هستیم، فیک نیوزها جولان خوبی داشته و ما نیز دست بسته این فضاسازی های کاذب در کشور خواهیم بود.

وی همچنین گفت: اقدام فرهنگی، پیوست فرهنگی نیاز دارد. نمی توانیم در کوتاه مدت نتیجه مدنظر را کسب کنیم. در حوزه تورلیدرها و آژانس های مسافرتی در کشور بسیار ضعیف عمل کردیم. سرمایه و نیروهای ما بچه های این کشور هستند اما نتوانستیم به خوبی آن ها را جذب کنیم.

این کارشناس رسانه در پایان بیان کرد: اقدامی که باید انجام بدهیم این است که بحث آموزش را در میان تورلیدرها جدی پیگیری کرده و نظارت مبنایی مناسبی را بر روی عملکردشان داشته باشیم، چراکه آن ها سفرای ایران در دیگر کشورها هستند. آژانس های مسافرتی، خط های ارتباطی ایران با دیگر کشورها هستند و باید به این بخش ها سروسامان خوبی بدهیم تا نتیجه مثبت حاصل شود.




برنا
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار