gardeshban.ir

مناطق آزاد تجاری در سطوح اولیه کاهش مشکلات معمول تجارت از جمله مالیات گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و آزادی عمل بیشتر در راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار از اهمیت زیادی برخوردارند.
کد خبر: ۵۵۸۶۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۱-1401 August 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
فرصت‌های پیش‌روی دنیای NFT در مناطق آزاد



مناطق آزاد تجاری در سطوح اولیه کاهش مشکلات معمول تجارت از جمله مالیات گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و آزادی عمل بیشتر در راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار از اهمیت زیادی برخوردارند. 

اما در سطوح بالاتر این مناطق در نگاه تصمیم گیرندگان نقش مهمی در پیاده‌سازی طرح‌های کلان از جمله طرح‌های توسعه تجاری و دیپلماسی بین کشور مبدأ با همسایگان و سطح جهان دارند.

با توجه به این که تجارت الکترونیک مبتنی بر فناوری‌های نوین دیجیتال، بخش مهمی از آینده صنایع و کسب‌وکارها را تشکیل می‌دهد، نقش مناطق آزاد در توسعه این حوزه نیز مورد توجه صاحب‌نظران قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۶ گوگل و موسسه تمسک گزارشی اختصاصی در این زمینه منتشر کردند. این گزارش، بازار تجاری ۲۰۰ میلیارد دلاری را تا سال ۲۰۲۵ برای اقتصاد منطقه خلیج فارس پیش‌بینی کرده است و تجارت الکترونیک با میزان گردش مالی ۸۸ میلیارد دلاری با قابلیت رسیدن به ۱۲۰ میلیارد دلار بخش عمده‌ای از بازار تجارت را تشکیل خواهد داد. 

گوگل در این گزارش اذعان کرده است که رشد جمعیت متخصص و جوان منطقه، رشد دسترسی به اینترنت و حمایت از طرح‌های نو از جمله عوامل دستیابی به این حجم از گردش مالی خواهند بود و کسب‌وکارهای نوپا با تلفیق نوآوری با فناوری‌های نوین نقش اساسی در این بین ایفا می‌کنند. اوضاع در خاورمیانه نیز کمابیش مشابه است ولی امروزه این مناطق با سرعت بالایی به مکانی برای سرمایه‌گذاری بر روی فناوری تبدیل می‌شوند. هرچند روند رشد پذیرش فناوری در خاورمیانه از حداقل ۱۰ سال قبل روبه رشد بوده اما به نظر می‌رسد روند همه‌گیری بیماری کرونا این موضوع را تا حد زیادی تسریع کرده و این چیزی است که مدیران اکثر استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور حوزه خلیج فارس نیز به آن اذعان دارند.

در دوران پاندمی جهانی، آمارها نشان داده است که شرکت‌های نوپای خاورمیانه در زمینه فناوری‌های دیجیتال بیش از ۷۰ درصد رشد داشته‌اند. خاورمیانه یک بازار جوان و به‌هم پیوسته متشکل از بیش از ۴۰۰ میلیون نفر با فرهنگ‌ها و زبان‌های بسیار شبیه به هم را در خود جای داده است. نوپا بودن این بازار و بکر بودن در اکثر زمینه‌ها در کنار توجهاتی که دولت‌های محلی به موضوع سرمایه‌گذاری در فناوری دارند باعث جلب نظر شرکت‌های چند ملیتی مانند گوگل، آمازون و مایکروسافت به این منطقه شده است.

دلیل اینکه سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی به توسعه پلفترم‌های تجاری مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال باید توجه کنند، این است که هزینه‌های تجاری به خصوص برای کسب‌وکارهای خدماتی کاهش یابد و بخش بزرگی از کالاها که امکان مبادله ندارند، قابل عرضه شوند مانند دوران اوج پاندمی که تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان سرویس‌ها از طریق پلتفرم‌های آنلاین با مشتریان ارتباط برقرار می‌کردند و به صورت آنلاین خدمات را ارائه می‌دادند. دلیل دیگر، ایجاد فرآیندهای نوین و هوشمند در زنجیره‌های تولید، انبارداری و توزیع کالاهای صنعتی با تکیه بر فناوری‌های صنعت نسل ۴ است. محققانی مانند وویگت عقیده دارند صنعت نسل ۴ یک تغییر پارادایم به سمت آینده دیجیتال و زنجیره به هم پیوسته خلق ارزش صنعتی را توصیف می‌کند.

استفاده از ظرفیت‌های فناوری‌های هوشمند در طرح‌های توسعه پایدار مناطق تجاری ـ صنعتی برای ایجاد مزیت رقابتی را می‌توان جزو موضوعاتی دانست که در کشورهای دارای پتانسیل‌های فناوری بالا مانند سنگاپور و کشورهای در حال توسعه و جذب‌کننده فناوری مانند عمان در ایجاد و توسعه مناطق آزاد مورد توجه قرار گرفته است. یکی از فناوری‌های هوشمند که می‌تواند فرصت‌های اقتصادی زیادی را در مناطق آزاد برای کشور ایران به وجود آورد، استفاده از NFT یا توکن غیر مثلی است که با صنعت ارز دیجیتال متولد شد.

محبوبیت توکن‌های غیر مثلی (NFT)، رونق زیادی در بازار کلکسیون‌های رمزنگاری و NFT های هنری ایجاد کرده است. این دو از برجسته‌ترین کاربردهای اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) هستند، اما تنها به همین موارد ختم نمی‌شوند. منحصربه‌فرد بودن و همینطور کمیابی توکن‌های غیر مثلی یا همان ان‌اف‌تی‌ها، آنها را به یک نظیر دیجیتالی مناسب برای دارایی‌های واقعی، زنجیره تامین، حق امتیاز موسیقی‌ها و دیگر موارد تبدیل کرده است. همزمان با بلوغ این حوزه، منتظر پذیرش و کاربرد هر چه گسترده‌تر ان‌اف‌تی در همه حوزه‌ها هستیم اما این پایان کار نیست. از املاک و ساختمان گرفته تا زنجیره تامین و حمل و نقل، شما می‌توانید از ان‌اف‌تی‌ها به عنوان سند اعتبار بسیاری از کالاهای کلکسیونی و منحصربه‌فرد استفاده کنید.

با وجود این که اکوسیستم NFT هنوز جوان و در ابتدای راه است، پروژه‌های جالب بسیاری وجود دارد که برخی از آنها در حال حاضر ارزش‌های قابل توجهی برای سازندگان و مصرف‌کنندگان به وجود آورده‌اند. پیوند دادن دارایی‌های دنیای واقعی با توکن‌های غیر مثلی می‌تواند سند مالکیت دارایی‌های واقعی را دیجیتالیزه کند. برای مثال، در صنعت ملک و املاک، ما معمولا با معاملات و اسناد فیزیکی سروکار داریم. ساخت دارایی‌های دیجیتال توکنیزه شده از این نوع معاملات می‌تواند کالاهای غیرنقدی مانند خانه و زمین را به بلاکچین منتقل کند. البته هنوز در این زمینه حمایت قابل توجهی از طرف قانون‌گذاران دیده نشده و این نوع از کاربرد توکن غیر مثلی هنوز در دست توسعه است. 

با این حال در نظر گرفتن آن به عنوان یک زمینه پذیرش ان‌اف‌تی‌ها در آینده، خالی از لطف نیست. تکنولوژی بلاکچین می‌تواند در زنجیره تامین (لجستیک کالا) و حمل و نقل نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ مخصوصا به دلیل تغییر ناپذیری و شفافیت آن. این ویژگی اطمینان حاصل می‌کند که داده‌های آماری زنجیره تامین، معتبر، بدون تغییر و قابل اطمینان باقی می‌ماند. به خصوص برای غذاها و محصولات مصرفی این مهم است که بدانیم کجا و برای چه مدت نگهداری شده بوده‌اند.

بعضی تحلیل‌ها در مورد بررسی آینده NFT ها نشان‌دهنده این است که تا چند سال آینده در بدبینانه‌ترین حالت تا ۱۰ میلیارد دلار و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا ۶۰ میلیارد دلار حجم فروش این توکن‌های غیرقابل تعویض افزایش پیدا کند. با راه پیدا کردن NFT ها به حوزه مناطق آزاد، این مناطق هم از تاثیر ورود آنها بی نصیب نمی‌مانند.

آمارها و مدل‌هایی که NFT ها را در بازه زمانی بلندمدت تحلیل می‌کنند، نشان می‌دهند که در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده فرآیند رشد آنها صعودی خواهد بود و هیچ تحلیلی که خلاف این موضوع را نشان دهد، وجود ندارد. مگر این که اتفاق غیرقابل پیش‌بینی رخ دهد. به گفته اکثر کارشناسان، تا ۵ سال آینده روند رشد ان‌اف‌تی با توجه به اتفاقاتی که در راه است، همچنان مثبت باقی خواهد ماند. با توجه به اطلاعات و تحلیل‌هایی که با بررسی آینده NFT ها ارائه کردیم، می‌توان ادعا کرد که یک انقلاب تکنولوژیک دیگر در حال شکل‌گیری است که به زودی جهان را در بر می‌گیرد و NFT ها به یک ابزار کاربردی برای خرید و فروش و انجام معاملات مختلف تبدیل می‌شوند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار