gardeshban.ir

از سال های دور، آیین‌های متعدد و متنوعی جهت گرامیداشت عید غدیر خم در قزوین مرسوم و متدوال بوده که برخی از آن ها همچنان پابرجاست.
کد خبر: ۵۸۹۳۱
تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ تير ۱۴۰۲-1402 April 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
آداب قزوینی‌ها در عید غدیر خم

هر ساله و با فرارسیدن عید سعید غدیر خم، مردم به گرامیداشت این مناسبت بزرگ می پردازند. در این خصوص از گذشته های دور تاکنون در قزوین نیز آداب و رسومی جذاب و جالبی جاری بوده که برخی از آن ها همچنان پابرجاست.

در این رابطه محمدحسن سلیمانی پژوهشگر تاریخ معاصر ایران و کنشگر میراث فرهنگی و گردشگری در قزوین در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: «عید سعید غدیر خم» از جمله اعیادی به‌ شمار می‌رود که در فرهنگ مردم قزوین از جایگاه خاص و ویژه‌ای برخوردار است. از این رو، این عید همچون دیگر اعیاد ملی و اسلامی در نزد مردم این شهر با آداب و سنن و رسومی همراه است؛ آدابی که قزوینی‌ها همچنان خود را مقید به انجام حداقل برخی از آن‌ها می‌دانند.

وی افزود: در این روزها مردم قزوین به دیدار هفت تن از سادات می‌روند. در گذشته بر این باور بودند که اگر سینه‌ هفت سید را ببوسند، حاجت روا خواهند شد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: همچنین قزوینی ها به ثواب روزه مستحبی در این روز بسیار اعتقاد دارند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر ایران اضافه کرد: در گذشته در قزوین رسم بود که برای سادات در این روز هدیه می‌بردند و متقابلا از سادات، سکه یا اسکناس عیدی می‌گرفتند. رسم عیدی گرفتن به‌ویژه اسکناس کماکان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه مردم در روز عید غدیر خم، لباس نو می‌پوشیدند و زدن عطر را واجب می‌دانستند، گفت: پختن شیرینی و باقلوا به‌ ویژه توسط سادات برای این روز از جمله دیگر آداب قزوینی‌ها به شمار می‌رود.

این کنشگر میراث فرهنگی و گردشگری در قزوین ادامه داد: در قدیم، از دوخت و دوز و خیاطی در عید غدیر خودداری می‌کردند و چنین کاری را سبب بیماری می‌دانستند.

سلیمانی در پایان اظهار کرد: در سالیان نه چندان دور، بانوان قزوینی به مناسبت عید غدیر، موی سر، ناخن‌ها و کف دست‌های خود را حنا می‌گذاشتند و بر این باور بودند که خضاب کرده باید وارد ماه محرم شد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار