gardeshban.ir

سد نمرود از دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف تهران به شمار می‌آید از این رو با ما همراه باشید و درباره نمرود؛ سد تماشایی فیروزکوه بدانید.
کد خبر: ۵۸۹۲۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۲-1402 April 15
گردشبان (gardeshban.ir) :



در شهرهای پرجمعیت با هوای ناپاک و آلوده، افراد در جست‌وجوی مکان‌های تفریحی خوش‌آب‌وهوایی در نزدیکی محل سکونت خود هستند تا در روزهای آخر هفته و تعطیلات، بتوانند سفری یک‌روزه و کوتاه‌مدت داشته باشند. 

شهرستان فیروزکوه در استان تهران با آب‌وهوای مطبوع و دل‌پذیر، یکی از مقاصد گردشگری مناسب به‌ویژه برای اهالی تهران است. دریاچه و سد نمرود یکی از جاهای دیدنی فیروزکوه به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر، توجه بسیاری از طبیعت‌دوستان را به خود جلب کرده است.

تاریخچه ساخت سد نمرود

در شهرستان فیروزکوه روستایی خوش‌آب‌وهوا با نام سله بن و با قدمتی ۳,۰۰۰ ساله وجود دارد که این قدمت از سفالینه‌های تپه‌های باستانی آن تخمین زده شده است. در سال ۱۳۸۴ در دو کیلومتری روستای سله بن، ساخت سدی از نوع مخزنی با نام «سد نمرود» روی حبله رود آغاز شد. تا سال ۱۳۹۰، حدود ۶۵ درصد مراحل ساخت سد نمرود پیشرفت کرد و این سد در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید.

نمرود؛ سد تماشایی فیروزکوه


سد نمرود، مخزنی با حجم ۱۱۹ میلیون مترمکعب دارد. بدنه این سد خاکی است و هسته‌ای از خاک رس دارد. بلندای این سد از پی ۸۲ متر و پهنای تاج آن ۱۲ متر است. این سد دیواری از جنس بتن با دو ردیف آب‌بند دارد.

سد نمرود یکی از پدیده‌های مصنوعی است که با طبیعت زیبای اطراف خود عجین شده است. یکی از اهداف ساخت این سد تامین آب آشامیدنی شهرستان‌های گرمسار و آب مورد نیاز کشاورزی دشت‌ چزکین، شهرستان فیروزکوه، روستای سله بن و شهر ارجمند بوده است. همچنین در راستای مدیریت منابع آب، گام بلندی در پیشرفت منطقه ارجمند در زمینه‌های مختلف و توسعه گردشگری این شهر برداشته شده است. ایجاد این سد فضایی مناسب و دلچسب برای اهالی روستاهای ارجمند، ورسخواران، وشتان و عموم گردشگران از سراسر ایران ایجاد کرده است.

بهترین زمان بازدید از دریاچه سد نمرود

فیروزکوه و مناطق اطراف دریاچه سد نمرود در بهار و تابستان هوای خنک و مطبوعی دارد و حتی در دمای ۳۴ درجه سانتی‌گراد نیز خبری از آفتاب آزاردهنده نیست؛ اما بهترین زمان بازدید از دریاچه سد نمرود، از نیمه اردیبهشت تا نیمه شهریور ماه است.

نمرود؛ سد تماشایی فیروزکوه


در این ماه‌ها سرسبزی طبیعت بسیار چشم‌نواز است. اگر به‌قصد ماهیگیری به دریاچه سد نمرود سفر می‌کنید، بهترین زمان فصل پاییز خواهد بود. در این فصل، طبیعت لباس رنگارنگ خود را بر تن دارد. فصل زمستان فصل مناسبی برای بازدید از دریاچه سد نمرود نیست؛ چراکه این منطقه کوهستانی است و زمستان‌های طولانی و بسیار سردی دارد.

پوشش گیاهی

در اطراف سد نمرود و در روستای سله بن گیاهان گوناگونی رشد می‌کنند که هر یک خواص خوراکی، دارویی و صنعتی خاصی دارند. در میان این گیاهان می‌توان از بنه، ارس، درمنه، گون، بادام کوهی، زرشک و... نام برد. نکات مهمی در زمینه چیدن این گیاهان وجود دارد که باید رعایت شود؛ چراکه چیدن غیراصولی این گیاهان به طبیعت منطقه آسیب جدی وارد می‌کند.

پوشش جانوری

پوشش گیاهی متنوع اطراف سد نمرود، سبب ایجاد گونه‌های جانوری متنوع در این محدوده شده است. در منطقه سد نمرود انواع حیوانات از گونه‌های گیاه‌خوار و گوشت‌خوار زندگی می‌کنند؛ از این‌رو، مشاهده حیوانات اهلی، خزندگان و پرنده‌ها در اطراف این سد جای تعجب ندارد. در این منطقه حیواناتی مانند بز، کل، میش، قوچ، گراز، آهو و پلنگ وجود دارند. منطقه سد نمرود یکی از نخجیرگاه‌های ایران در نزدیکی تهران است.

نمرود؛ سد تماشایی فیروزکوه


تفریحات سد نمرود

در محدوده سد نمرود، تفریحات متنوعی برای گردشگران وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به عکاسی، پیک‌نیک، ماهیگیری و... اشاره کرد.

عکاسی

دریاچه پشت سد نمرود منظره بسیار زیبایی دارد که می‌تواند پس‌زمینه جالبی برای عکس باشد. علاوه بر دریاچه، گردشگران با عکاسی از بافت قدیمی و زیبای روستای سله بن، نام و خاطره روستا را در اذهان زنده نگاه می‌دارند. حیوانات سوژه مناسبی برای عکاسی در این منطقه به شمار می‌روند؛ اما باید مراقب آسیب نرساندن به آن‌ها باشید.

پیک نیک در اطراف سد نمرود

اطراف سد نمرود با توجه به‌ آب‌و هوای مطبوع و دل‌پذیر، محل مناسبی برای پیک‌نیک و کمپینگ به شمار می‌رود. گردشگران در اطراف این سد، چادر مسافرتی یا زیراندازهای خود را پهن می‌کنند، کتری را روی هیزم می‌گذارند و از نوشیدن چای تازه‌دم در هوای خنک این منطقه لذت می‌برند.

ماهیگیری

برای ماهیگیری در دریاچه سد نمرود وسایل خود را همراه داشته باشید و پس از گرفتن مجوز لازم در این دریاچه ماهی بگیرید.

نمرود؛ سد تماشایی فیروزکوه


در دریاچه سد نمرود می‌توانید انواع قزل‌آلای رنگین‌کمانی و ماهی زردک صید کنید؛ البته بهترین فصل برای ماهیگیری در این دریاچه فصل پاییز است. برای ماهیگیری در فصل پاییز لباس گرم و مناسب را فراموش نکنید.

شنا در دریاچه سد نمرود

شناکردن در دریاچه سد نمرود مانند تمام دیگر سدها خطرناک و ممنوع است؛ از این‌رو، باید شنا را از لیست تفریحات خود در این منطقه حذف کنید.

آدرس: جاده تهران - فیروزکوه، جاده فرعی شهر ارجمند، دو کیلومتری روستای سله بن، دریاچه نمرود
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار